Motortest – Suzuki SV650X Café Racer (2019)
Een allemansvriend met de nodige 'tattoos'
De Suzuki SV650 draait alweer een paar jaartjes mee. Niet raar overigens, want hij verkoopt nog steeds goed en de SV650 heeft zich bewezen als een betrouwbare allemansvriend. Maar wist je dat de SV650 ook een stoer broertje heeft? Jazeker, de Suzuki SV650X Café Racer. Dat is een SV650 met een heuse X-factor.
Rode bies
We moeten toegeven: op de fabrieksfoto’s oogt het model een beetje tam. In het echt komt ie veel beter over. Een fraaie tank, een forse ronde koplamp, zwarte vijfspaaks wielen en een puntig achterwerk, hier staat wel wat. Je kan hem bestellen in de kleurencombinatie zwart/grijs of in deze zwart-witte kleurstelling met rode bies. Kies je deze laatste, dan krijg je automatisch een fraai, geribbeld bruin zadel waarop je het eenvoudig uren op volhoudt.
Zitpositie
De zitpositie is niet zo extreem als op een supersport. Je leunt door de clip-ons automatisch wat meer naar voren, maar oncomfortabel voor je polsen wordt het nooit. Overigens kun je deze Suzuki ook met een normaal stuur bestellen. Onze voorkeur hebben de clip-ons. Die passen veel beter bij het karakter van een café racer. De zithoogte komt uit op 790 mm, waardoor je met een lengte van 1,85 meter uitstekend zit.
Café Pack, zeker doen!
Bestel ook het Café Pack. Voorheen kreeg je voor 432 euro stoere uitlaatomwikkeling, een korte kentekenplaathouder en een LED-verstralersset. Voor 2019 kost het Café Pack 799 euro, want je krijgt nu ook direct een fraaie Arrow X-Kone uitlaat. De standaarduitlaat oogt wat tam. Een café racer heeft een stoere sound nodig. En geloof ons: met deze Arrow-uitlaat heb je dat geluid. Kijk onderstaande video maar en oordeel zelf.
Suzuki SV650X Café Racer 2019 – MotorRAI TV
Heerlijke V-twin
Suzuki rust de SV650X Café Racer met dezelfde 645 cc grote Dual Spark V-Twin (90 graden) als de reguliere SV650. Het blok heeft een opvallend soepel karakter en een heerlijke vermogensopbouw. Het motorvermogen komt uit op 76 pk bij 8.500 toeren per minuut en bij 8.100 toeren per minuut is 64 Nm voorhanden. Kracht genoeg om de 198 kilogram zware SV650X lekker vlot op tempo te brengen. De zestraps transmissie schakelt subliem. De V-Twin is fan van tussengas. Dat gaat gepaard met lekkere klappen en geroffel in de Arrow-uitlaat. Heel verslavend.
Easy Start
Om het wegrijden eenvoudiger te maken installeert Suzuki de systemen Easy Start (met een druk op de knop starten) en Low RPM Assist (voor nog makkelijker wegrijden). De aanwezigheid van ABS spreekt voor zich. We noteerden een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 25. Met een 14,5 liter tank moet je dus eenvoudig dik 250 tot 300 kilometer kunnen afleggen op een volle tank.
Achterpassagier
De SV650X is een machine waarop je graag alleen wilt rijden, maar als het moet geniet ook de passagier achterop van een comfortabele rit. Althans, dat horen we na afloop van de bijrijder als we na een half uurtje sturen op de plaats van bestemming aankomen. Volgens de bijrijder is vooral de grip op het achterzadel goed, zodat je bij afremmen goed blijft zitten. Ook het veercomfort is dik in orde. Wie had dat gedacht: een Café Racer met een praktisch randje.
De V-Twin is fan van tussengas. Dat gaat gepaard met lekkere klappen en geroffel in de Arrow-uitlaat.”
Praktische zaken
Ook praktisch: voor het inschakelen van de gevarenverlichting gebruikt Suzuki een handige drukknop, net boven de richtingaanwijzer. Geen schakelaar dus. Zo’n drukknop is veel effectiever. Het LCD-display oogt simpel, maar is wel goed afleesbaar. Bovendien is de actieradiusmeter heel accuraat. Verder valt op dat de SV650X een vrij forse draaicirkel heeft. Dat maakt manoeuvreren in de garage wellicht wat lastiger. Onderweg ben je ontzettend wendbaar en geniet je van ontzettend veel vertrouwen. De X is net als de SV650 een allemansvriend, maar dan met de nodige ’tattoos’.
Leuke reacties
De SV650X Café Racer mét Café Pack is een bijzondere motorfiets. Dat wordt ook opgemerkt door mede-motorrijders. Onderweg hebben we alleen maar leuke reacties gehad van omstanders. Als we hem parkeerden, werden we op de looks van deze Suzuki aangesproken. Iedereen vindt het een toffe machine om te zien. Na het lezen van dit verhaal is het je vast al duidelijk: ook in het aspect rijden stelt deze SV650X je niet teleur. Dit is gewoon een hele toffe motorfiets voor een scherpe prijs. Hij kost 8.299 euro, een meerprijs van 600 euro ten opzichte van de SV650. Kies zeker het Café Pack. Dan kom je uit op 9.098 euro, maar dan is ie echt áf. Je mag erop rijden met het A- en A2-rijbewijs.
“De X is net als de SV650 een allemansvriend, maar dan met de nodige ’tattoos’.”