achtergrondafbeelding

Motortest – Suzuki GSX-S950 (2021)

Ook geschikt voor A2-rijbewijs

12 okt 2021, 15:30  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Dezelfde looks als de GSX-S1000, maar dan met iets minder elektronica, een krachtbron met wat minder vermogen en minder exclusieve hardware. De Suzuki GSX-S950 is geboren. Is deze middelzware naked van Suzuki – die ook voor A2-rijders geschikt is – het overwegen waard?

Prijzen van concurrenten

Kijk je even mee? Een Honda CB650R is er vanaf 9.798 euro, een Kawasaki Z900 kost op z’n minst 10.399 euro en voor de Suzuki GSX-S950 ben je minimaal 10.899 euro kwijt. Allemaal zijn ze geschikt voor A2-rijbewijshouders, maar in dit geval is de Suzuki dus de duurste in het aanbod. Ter vergelijking: een Yamaha MT-09 is er vanaf 10.999 euro, alleen is die niet geschikt voor het A2-rijbewijs. Zet de hogere prijs deze Suzuki gelijk buitenspel?

Waarom kies jij een motor?

Dat valt te bezien. Want een motor zoek je uit op basis van rijeigenschappen, looks en bruikbaarheid. En die drie aspecten zitten wel snor bij de nieuwe Suzuki GSX-S950. Dat komt in het bijzonder omdat de GSX-S950 diverse componenten overneemt van de GSX-S1000. Onder meer de lichtgewicht aluminium wielen, het aluminium frame en de van de GSX-R1000 afgeleide swingarm en achtervering worden overgenomen van de GSX-S1000. Serieuze hardware dus.

Andere remmerij

Om de prijs ten opzichte van een ‘1000’ wat te drukken, heeft Suzuki voor de ‘950’ natuurlijk wel wat andere componenten gemonteerd. De GSX-S950 heeft bijvoorbeeld een zilverkleurige KYB-voorvork (geen gouden) met dezelfde diameter (43 mm), Tokico voorremklauwen in plaats van Brembo’s en een ander stuur. De andere remmerij voor is geen achteruitgang. Sterker nog: wij betwijfelen ten zeerste of de mooi-weer-rijder het verschil tussen de Brembo’s en Tokico’s gaat merken. Het laatstgenoemde remsysteem biedt ook ruimvoldoende stopkracht en is goed te doseren.

Elektronica

Standaard wordt de Suzuki GSX-S950 uitgerust met een elektronicapakket dat bestaat uit het Suzuki Easy Start System, ABS, Low RPM Assist en het Suzuki Traction Control System (STCS). Dit laatste systeem heeft 3 standen en kan ook volledig uit. Op de GSX-S1000 heb je tractiecontrole met vijf standen. Een quickshifter ontbreekt op de GSX-S950. Op de ‘1000’ heb je die standaard. Ook ontbreken op de ‘950’ rijmodi, al mis je helemaal niet. Onder de streep dus best wat verschillen, vandaar ook het vrij forse prijsverschil van 4.100 euro ten opzichte van de GSX-S1000.

Grote brandstoftank

Suzuki levert de machine dan wel weer af met een 19 liter grote brandstoftank waardoor je met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 18 toch 250 tot 300 kilometer kunt afleggen op een volle tank. Deze Suzuki staat verder op plakkerige Dunlop Roadsport 2-banden en ook de slipperclutch, gecombineerd met het Suzuki Clutch Assist System.

Het motorblok: ook 999 cc groot

De gloednieuwe Suzuki GSX-S950 krijgt het scherpe uiterlijk en ook de krachtige 999 cc grote viercilinder van de GSX-S1000. Laat je dus niet misleiden door het getal ‘950’, want de longinhoud van de vier-in-lijn bedraagt gewoon 1.000 cc, op een 1 cc na dan. In de GSX-S950 levert het blok 70 kW (95 pk), maar voor motorrijders met het A2-rijbewijs is het model ook zonder meerprijs te leveren met 35 kW (48 pk).

Koppel bij lage en middelhoge toerentallen

De door ons gereden GSX-S950 is zo’n A2-machine. Het accent ligt nadrukkelijk op koppel bij lage en middelhoge toerentallen. Voor de versie met vol vermogen is dit 92 Nm bij 6.500 toeren. De A2-versie bereikt zijn maximumkoppel van 76 Nm al eerder: bij 3.250 toeren. Dat maakt van de GSX-S950 een van de meest koppelrijke A2-motorfiets in dit segment. Sterker nog: je kan hem als een ‘diesel’ behandelen, doorhalen tot ver boven de 8.000 toeren per minuut is bij de A2-versie nergens voor nodig. Tussen 3.000 en 6.000 toeren per minuut is het feest. Schakelen gaat lekker soepel en vlot, deze Suzuki is vooral een allemansvriend. Ook door de fijne zitpositie, want je zit redelijk rechtop. De zithoogte komt uit op 810 mm, gelijk aan die van de Honda CB650R. Bij de Kawasaki Z900 zit je op 820 mm.

Waarom dan deze Suzuki?

Kiezen tussen een CB650R, Z900 of GSX-S950 is natuurlijk best lastig. Want laat je je leiden door prijs of volg je je hart en gevoel. Weet in ieder geval dat deze Suzuki de zintuigen prikkelt, helemaal in deze toffe wit-rode kleurstelling. Andere opties zijn blauw-zilver en matzwart. Er staat hier wel een badass-machine met een uitstekende aandrijflijn. Hij heeft de grootste longinhoud en daardoor ook een riante hoeveelheid koppel. En het is een scheermes. Hij valt kinderlijk eenvoudig in bochten, is heel makkelijk te corrigeren en nodigt uit om lol te trappen. En toegegeven: het is niet de lichtste. Rijklaar weegt ie 214 kilogram, versus 210 kilogram voor de Z900 en 202 kilogram voor de CB650R. Je moet vooral kiezen voor de Suzuki GSX-S950 als je hem het mooist vindt. Wat rijplezier betreft stelt deze Suzuki in niets teleur.

Suzuki GSX-S950 (2021) – REVIEW – MotorRAI TV

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen