Motortest – Suzuki GSX-S750 MotoGP Edition (2019)
Leuke bezigheid onderweg: duimpjes van motorrijders tellen
Die Suzuki GSX-S750 kennen we al een tijdje als een zeer fijne naked. Nu introduceert Suzuki een speciale GSX-S750 MotoGP Edition. Een hele mond vol, maar er staat wel wat. Ook valt hij op bij andere motorrijders. Welgeteld hebben we onderweg 14 duimpjes geteld.
Valt in de smaak
En dat zegt eigenlijk al genoeg om hoe mensen op deze Suzuki GSX-S750 MotoGP Edition reageren. Hij valt in de smaak. Ook bij ons overigens. Suzuki heeft het vooral elkaar gekregen om met behulp van stickers én een helderblauwe kleur die GSX-S750 extra speciaal te maken. Deze fiets ademt MotoGP. Deze fiets ademt Álex Rins. De kleurstelling is geïnspireerd op die van de 157 kilogram lichte en 240 pk sterke Suzuki GSX-RR waarmee Suzuki deelneemt aan het MotoGP-kampioenschap.
Fraaie decals
We bespeuren wit-gele stickers op het voorspatbord, een fors witkleurig Suzuki-logo op de zijkant, de namen van sponsors op de onderkuip en niet te vergeten: de fraaie decals op de tank. Fraai gedaan. Wel een dingetje: je moet de stickers wel goed beschermen, desnoods met een extra beschermlaag. Anders zijn we toch bang dat de stickers na verloop van tijd gaan krullen. En dat zou zonde zijn.
Street Xtreme
Qua looks is er niets te klagen, maar dat komt ook wel een beetje omdat deze fiets is uitgerust met het optionele Street Xtreme-accessoirepakket. Dit pakket is bedacht door Suzuki om deze naked sport bike een extra sportieve look en sound te geven. Het pakket heeft een waarde van 1.339 euro, maar Suzuki vraagt er 999 euro voor. Je krijgt dan een korte kentekenplaathouder, LED-richtingaanwijzers, een frame slider set en – als klap op de vuurpeil – een hele fraaie Yoshimura Carbon EEC-uitlaat. Uit deze zwarte uitlaatdemper met carbon eindkap klinkt een diepe hese klank, ook als de DB-killer nog aanwezig is. Dankzij een airbox met drie inlaatopeningen is het inductiegeluid ook fantastisch wanneer je de gaskraan opendraait.
De rekensom
We maken even de rekensom. Voor deze Suzuki GSX-S750 ben je minimaal 9.099 euro kwijt. Ook voor deze opvallende MotoGP Edition. Tel daar die 999 euro bij op van het Street Xtreme-pakket en je bent voor 10.098 euro klaar. Voor dat bedrag krijg je een naked met een 749 cc viercilinder met een maximumvermogen van 114 pk bij 10.500 toeren per minuut. Bij 9.000 toeren per minuut is er 81 Nm voorhanden. Prima cijfers, maar we hebben het bij deze fiets niet mogen ervaren. Het geteste exemplaar betreft namelijk een A2-variant. En dat betekent dat deze fiets 48 pk levert, in combinatie met 63 Nm. Jawel, deze GSX-S750 is er dus ook voor de A2-rijder.
Leuke gedachte
En eigenlijk is dat een hele leuke gedachte. Want je koopt allereerst een fiets met 48 pk waarmee je perfect ervaring op kunt doen als motorrijden. En als je dan wettelijk gezien klaar bent voor een volwaardig A-rijbewijs, dan krijg je in één keer een fiets met 114 pk! Dat is 66 pk verschil! Best interessant! Kawasaki doet het ook met zijn Z900 (9.999 euro vanaf) met 95 pk. Ook die is met 48 pk te krijgen. Dat geldt niet voor de Z900 met 125 pk. Wat dat betreft is de GSX-S750 wat peekaa’s betreft dus in het voordeel.
Ik wil zo graag
Met een vermogen van 48 pk kun je nog prima met het verkeer mee komen, maar je merkt wel continu aan alles dat dit blokje meer te bieden heeft. Hij geeft continu de boodschap van ‘ik wil zo graag, maar ik mag niet’. We hebben bijna medelijden met ‘m. Zuinig is wel hoor, want het haalden gemiddeld 1 op 20 met best veel snelwegkilometers. Juist op die snelweg kregen we bijzonder veel duimpjes van automobilisten en andere motorrijders.
Tractiecontrole met vier standen
Qua bruikbaarheid is de GSX-S750 gewoon een praktisch ding. Het LCD-dashboard – bekend van de SV650(X) – is duidelijk afleesbaar en geeft de informatie die je verwacht, waaronder een actieradiusmeter en een versnellingsindicator. Verder heeft deze Suzuki een tractiecontrolesysteem met vier standen: 3, 2, 1 en off. In 1 laat het systeem nog wat wielspin toe. Standje 3 is vooral heel veilig. Het inschakelen van de gevarenverlichting met een schakelaar op de rechterhelft van het stuur vergt wat oefening. Je duim komt er wat lastig bij
Conclusie
Deze Suzuki GSX-S750 MotoGP Edition belooft wat hij uitstraalt: sportiviteit. Hij stuurt strak, geeft bakken vertrouwen, heeft een fijn zadel (ook voor de mensen met beperkt zitvlees) en heeft een aangename zithouding. Windbescherming is er niet (het is een naked) maar desondanks vonden we de snelwegkilometers niet vervelend worden. En als je hem parkeert, dan kijk je toch eventjes om. En misschien is dat wel het belangrijkste.
Suzuki GSX-S750 MotoGP Edition (2019) – MotorRAI TV
“Die diepblauwe metallic lak, de MotoGP stickers, dat zwarte viercilinder blok en die Yoshimura-uitlaatdemper. Echt, je blijft kijken. Ongelooflijk fraai en ook bijna niet te geloven dat deze Suzuki voor net iets meer dan 10 mille van jou kan zijn. Een slimme zet als je hem koopt met een A2-rijbewijs op zak. Want zodra je rijbewijs A-waardig bent, kun je in een keer door naar 114 pk. Eerlijk gezegd heb je dan een beste motor aan deze Suzuki GSX-S750 MotoGP Edition. Hij stuurt super. Met speels gemak gooi je hem de bocht in. Het stabiele frame wekt vertrouwen. Het blok klinkt stoer en draait fluweelzacht rond. In de derde versnelling een rotonde nemen en het gas er weer op? De vierpitter verslikt zich geen moment. Trek je door, dan zet deze Suzuki serieuze stappen en dan waardeer je de puike Nissin-remmen. Kortom deze motor is een aanradertje!”