Motortest – Suzuki GSX-S1000 (2021), kanonnen!
Een voltreffer?
Er is weer sprake van vuurwerk in de showroom van Suzuki. Na de V-Strom 1050 en nieuwe Katana dient het volgende nieuwe model zich aan: de Suzuki GSX-S1000. Een volbloed naked die het weleens heel goed kan gaan doen. Want tjongejonge, wat heeft Suzuki een fijne machine samengesteld.
Het roer omgegooid
Dat vuurwerk in de showroom kan Suzuki goed gebruiken. Enige tijd was de line-up van het merk wat braaf, maar in Japan heeft het merk zich eens goed achter de oren gekrabd en het roer omgegooid. Allereerst met een terugkeer naar het MotoGP-kampioenschap. Een succesvolle terugkeer, dat is duidelijk. Ten tweede door een duidelijke koers te kiezen. Niet meer lief, maar gedurfd en agressief. Deze Suzuki GSX-S1000 is er een sprekend voorbeeld van.
Ready to attack
Hij oogt agressief, meer gedrongen en heeft scherpe hoeken en lijnen. Dat moet je ding zijn, maar overall staat hier wel een zeer indrukwekkende naked. Ready to attack, die indruk geeft de nieuwe GSX-S1000. Let vooral op de verticaal geplaatste LED-koplamp. De kleuren voor modeljaar 2021 zijn ook goed voor elkaar. Er is keuze uit mat grijs, hoogglans zwart of het bekende Triton Blue. Alle versies hebben een goudkleurige voorvork.
GSX-S1000, geen overbodige poespas
Suzuki heeft goed gekeken naar de markt. Want wat willen mensen nu echt? Zitten klanten te wachten op een prijzige 6-assige IMU? Volgens Suzuki niet. Het merk heeft zich gericht op componenten die in de basis zorgen voor extra rijbeleving. Goede ophanging dus, een fijn rijwielgedeelte en prettige ergonomie. Minder dan 1 procent rijdt een motor op het circuit, de rest van de rijders gebruikt een motorfiets voor plezierritjes op straat. Soms is dat een sportieve rit, een andere keer een ontspannen cruise. De GSX-S1000 is er volgens Suzuki vooral voor die mensen.
Componenten van een supersport
Maar tam willen we deze GSX-S1000 absoluut niet noemen, want deze Suzuki is een serious piece of kit. Een indrukwekkend stukje techniek zelfs. De nieuwe GSX-S1000 heeft een twin-spar aluminium frame, inclusief een aluminium swingarm, direct afkomstig van de GSX-R1000. Je weet wel, die beproefde supersportmachine van Suzuki.
KYB-voorvork met gouden finish
Vooraan heeft deze naked een handmatig verstelbare 43 mm KYB-voorvork met gouden finish. We bespeuren vooraan ook 310 mm remschijven met monoblock remklauwen van Brembo. Die zijn uitstekend doseerbaar en bieden veel stopkracht. Het rubber is ook dik in orde, want Suzuki levert hem af op Dunlop Roadsport 2-banden in de maat 120/70ZR17 voor en 190/50ZR17 achter. Lekker veel grip en ongelofelijk veel snelheidspotentieel in bochten. Zowel voor beginnende als meer ervaren rijders is deze GSX-S1000 een heerlijke machine.
Drie rijmodi
Elektronica heeft de nieuwe Suzuki GSX-S1000 ook volop. De naked heeft Suzuki Easy Start System, ABS, Low RPM Assist en een Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) met drie rijstanden, te weten A, B en C. In standje A (Active) reageert deze Suzuki bijzonder gretig op het gas. Op de snelweg is deze Suzuki dan iets te nerveus. Op snelwegen kiezen we daarom voor standje B (Basic), dan is de gasreactie net wat rustiger en is constant snelheid houden eenvoudiger. Standje ‘C’ (Comfort) is ideaal voor in de regen. Cruise control heeft de GSX-S1000 niet. Dat had wat ons betreft nog een fijne toevoeging geweest, alleen al voor pure bescherming van je rijbewijs. Overigens levert deze GSX-S1000 in alle rijmodi (A,B,C) het maximale vermogen, alleen verloopt de opbouw van het vermogen anders.
Quickshifter
Het Suzuki Traction Control System (STCS) heeft 5 standen en kan ook volledig uit. Een quickshifter – ook uitschakelbaar – maakt op- en terugschakelen mogelijk zonder gebruik te hoeven maken van de koppeling. Deze quickshifter schakelt voortreffelijk. Boterzacht en toch met veel gevoel, een subliem systeem. Hier kunnen andere merken nog wat van leren.
LCD-instrumentencluster
Het LCD-instrumentencluster van de GSX-S1000 toont informatie over de snelheid, het toerental, de geselecteerde versnelling, tripmeters, een kilometerteller, de watertemperatuur, de actuele actieradius, het huidige en gemiddelde brandstofverbruik, de resterende tankinhoud, de tijd en meer. Het is geen volwaardig kleurenscherm. Niet erg, want de afleesbaarheid is goed, zelfs bij extreem zonlicht.
Breder stuur
Suzuki heeft ook goed gekeken naar de ergonomie. Ten opzichte van de vorige GSX-S1000 is de zitpositie verder verbeterd, onder meer door toepassing van een 23 mm breder stuur. Dat lijkt weinig maar heeft een groot effect op het stuurgevoel. Al direct na vertrek geeft deze Suzuki bakken vertrouwen. En dankzij de 190-achterband kun je echt goed hangen in bochten, heerlijk.
Testnotitie Wim Otten: “De eigentijdse en eigenzinnige styling maakt de Suzuki GSX-S1000 onderscheidend. Met wegligging, motorkarakter en zitpositie steekt hij nog meer boven het maaiveld uit. Het is starten en wegrijden alsof je er al jaren op zit. Zeker in de rijmodus B imponeert de viercilinder motor met fluweelzachte loop bij lage toeren en met voorwaartse wilskracht bij hoge toeren. Op hoge snelheid is de Suzuki mooi stabiel, in de stad keer je even gemakkelijk stapvoets zonder voetje aan de grond op een smalle weg. De GSX-S1000 verrast met een vriendelijk gebruikskarakter, terwijl de brutale styling anders doet vermoeden. Het doet mij denken aan de gebruiksvriendelijkheid van de Suzuki GSF 1200 Bandit. Die kwam in 1995 uit, was bijna 15 jaar op de markt en behoort tot de bestverkochte Suzuki’s. De GSX-S1000 heeft het in zich om dat succes te evenaren.”
Zithoogte Suzuki GSX-S1000
Ook prettig is de zithoogte. Die komt uit op 810 mm waardoor je met een lengte van 1,85 meter uitstekend met beide voeten vlak op de grond staat. Het zadel biedt voldoende comfort, ook tijdens langere afstanden. Comfortabel met een passagier op pad is geen probleem, alleen moet die dan niet al te groot zijn. Idealiter zit je alleen op een GSX-S1000 zodat je volop kunt genieten van de krachtbron: de absolute hoofdattractie van deze Suzuki.
Aanpassingen aan motorblok
De 999 cc viercilinder is een oude bekende. Een hele fijne zelfs, maar Suzuki heeft het blok wel op diverse punten aangepast. Elektronische gasklepregelsysteem is nieuw, maar ook de klepveren, koppeling, nokkenassen en kettingspanners zijn verbeterd. Ook het uitlaatsysteem is aangepast, net als de airbox die een stukje kleiner werd. Het resultaat is een viercilinder die voldoet aan de Euro5-emissienorm en aanzienlijk meer koppel onderin levert. Het motormanagement is opnieuw geprogrammeerd en Suzuki past ride-by-wire-technologie toe. Daardoor is de dubbele koppeldip van de vorige GSX-S1000 verdwenen.
Vermogen en koppel
En hoeveel vermogen heb je dan? Meer dan genoeg. Het blok produceert nu 106 Nm bij 9.250 toeren per minuut, voorheen was dat 108 Nm bij 9.500 toeren per minuut. Het piekvermogen stijgt naar 152 pk (112 kW) bij 11.000 toeren per minuut. Voorheen was dat 150 pk (110 kW) bij 10.000 toeren per minuut). Maar Suzuki is altijd wat bescheiden, want de door ons gereden GSX-S1000 – die volledig standaard is – heeft al vijf keer op de testbank gestaan. En alle keren komt er dik 160 pk uit de meting, en dat met nog maar 1.500 kilometer op de teller. Indrukwekkend!
Gemiddeld verbruik en actieradius
De kleinere airbox resulteert wel in een grotere benzinetank. Die meet nu 19 liter. Met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 17 kun je zodoende ongeveer 300 kilometer afleggen bij rustig gebruik. Maar daarin schuilt nu juist het probleem, want deze viercilinder spoort aan tot toeren maken. Het geluid, de krachtsopbouw, het koppel, wat is dit een hemelse viercilinder. We kunnen er een hoop superlatieven op plakken, maar eigenlijk moet je het gewoon zelf ervaren. Met name het inductiegeluid is indrukwekkend. Het leuke is: je geniet er vooral zelf, zonder dat omstanders er ‘last’ van hebben.
Er komt ook een GSX-S950
Suzuki gebruikt de 999 cc viercilinder voor meerdere modellen. Ook de nieuwe Suzuki GSX-S950 krijgt deze krachtbron, maar dan teruggeschroefd naar 95 pk of 48 pk (A2-rijbewijs). Oneerbiedig gezegd mag je de 950 zien als een ‘light’-versie van de ‘1000’. Onder meer de lichtgewicht aluminium wielen, het aluminium frame en de van de GSX-R1000 afgeleide swingarm en achtervering worden overgenomen op de GSX-S950. Om hem bereikbaarder te maken voor een groter publiek, krijgt het model wel een andere zilverkleurige KYB-voorvork met dezelfde diameter (43mm), Tokico-voorremklauwen en een ander stuur. Het elektronicapakket is ook iets beperkt waardoor Suzuki hem kan aanbieden voor 10.899 euro.
Prijs Suzuki GSX-S1000
De Suzuki GSX-S1000 is een stukje duurder, maar eigenlijk ook weer heel bereikbaar als je kijkt wat je allemaal krijgt. Voor het gemak even een prijzenoverzicht.
- Kawasaki Z900 Performance – 125 pk – 11.898 euro
- Triumph Street Triple RS – 123 pk – 14.200 euro
- Suzuki GSX-S1000 – 152 pk – 14.999 euro
- Honda CB1000R – 145 pk – 15.298 euro
- Yamaha MT-10 – 160 pk – 15.999 euro
- BMW S 1000 R – 165 pk – 17.150 euro
- Aprilia Tuono V4 1100 – 175 pk – 19.099 euro
Scheurijzer pur sang
Op een euro na dus vijftien mille. En dat voor een machine met 152 pk, pardon: 160 pk. Suzuki heeft met de nieuwe GSX-S1000 simpelweg goud in handen. Het is een scheurijzer pur sang waarmee je (gelukkig) ook rustig kunt cruisen. Gewaagde styling, een dijk van een motorblok, kracht in overvloed en met 214 kilogram rijklaar ook vriendelijk in de omgang. Een absolute voltreffer en qua prijs een topdeal. Japan, lees je mee? Suzuki e no homekotoba.*
Je kan alleen maar hopen dat Suzuki deze uitstekende basis gebruikt voor meerdere ‘1000’-modellen in de toekomst, want potentie heeft dit rijwielgedeelte en motorblok volop. Een GSX-S1000 R lijkt ons wel wat, als hardcore naked broertje. En wat ons betreft kan een V-Strom 1050 ook uitstekend een sportieve crossoverbroer gebruiken, zeg maar een GSX-S1000 op ‘hoge poten’. Ideetje, Suzuki?
*Japans voor: complimenten aan Suzuki