achtergrondafbeelding

Motortest – Suzuki GSX-1300R Hayabusa (2021)

De Arnold Schwarzenegger onder de motorfietsen is terug!

16 apr 2021, 13:10  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Als de Arnold Schwarzenegger onder de motorfietsen komt de Hayabusa zijn beloftes na. Want ‘it’s back’, precies zoals Suzuki ook al had aangekondigd. De derde generatie Suzuki GSX-1300R Hayabusa is een feit. En hoewel hij wat minder krachtig is dan voorheen, heeft hij nog steeds de spierballen waar de gewone sterveling van onder de indruk raakt. Tijd voor een eerste kennismaking.

Hayabusa is succesnummer

De Suzuki Hayabusa is niet alleen een iconische motorfiets, maar ook een absoluut succesnummer. Van de eerste generatie – gebouwd tussen 1999 en 2008 – verkocht Suzuki liefst 115.000 exemplaren. Van de tweede Hayabusa-generatie (2008-2013) waren dat er 74.100. Dat brengt het totaal al op 189.100 exemplaren. Reden genoeg dus voor een opvolger, want fans van de Hayabusa zijn er genoeg. En ook als je niets met motoren hebt, dan heb je vast wel een keer over de Hayabusa gehoord of gelezen.

Kamervragen

De introductie van de Suzuki Hayabusa in 1999 resulteerde namelijk in de nodige Kamervragen, want mocht een motorfiets met een topsnelheid van 299 km/u eigenlijk wel de weg op? Het simpele antwoord was ‘ja’. Het was het begin van een succesverhaal. Nu is er een nieuwe Hayabusa en die ziet er nog steeds heel herkenbaar uit. Hij ziet er dreigend uit, alsof hij elk moment kan toeslaan. Precies zoals de slechtvalk die bij het vangen van zijn prooi snelheden bereikt van meer dan 300 km/u. Niet voor niets is deze machine naar die vogel vernoemd.

Doorontwikkeling

Feitelijk is deze derde generatie Hayabusa een doorontwikkeling van generatie twee. Het is een evolutie, maar onderhuids zijn er ontzettend veel zaken aangepast. De engineers van Suzuki hebben feitelijk elk onderdeel tegen het licht gehouden en waar nodig ook zaken aangepast. Eigenlijk is de term ‘doorontwikkeling’ dus een beetje te kort door de bocht.

Zelfde motorblok

Een perfect voorbeeld van perfectionisme is het vier-in-lijn motorblok. Dat heeft inderdaad nog altijd een cilinderinhoud van 1.340 cc, precies zoals bij de tweede generatie. Maar alle interne componenten zijn nieuw. Het blok is compleet herzien. Er is sprake van een ander inlaattraject, een ander 2.054 gram lichter uitlaattraject, nieuwe 26 gram lichtere zuigers, een nieuwe krukas en nog veel meer. Eigenlijk kun je beter vragen wat Suzuki niet heeft aangepast. Vooral de duurzaamheid is volgens Suzuki naar een hoger plan getild. Veel techniek is ook afkomstig van de GSX-R1000, in het bijzonder de oliestromen. Die zijn bij de nieuwe Hayabusa met 54 procent verbeterd.

Minder power, minder koppel, hoger verbruik

Op papier lijkt het wel een achteruitgang. Het gemiddelde verbruik is namelijk gestegen, op papier weliswaar. De tweede generatie Hayabusa deed gemiddeld ongeveer 1 op 17,5, deze nieuwe Hayabusa 1 op 15. Het is een gevolg om te kunnen voldoen aan de strengere Euro5-emissienormen. Ook de daling van het vermogen en koppel komt door die strengere emissieregels. De airbox is met 1,2 liter gegroeid, maar daardoor is de benzinetank wel 1,2 liter kleiner geworden. Die meet nu 20 liter. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 15 goed voor 300 kilometer, al noteren wij tijdens onze testrit een verbruik van 1 op 10.

Nog altijd feest

De nieuwe 1.340 cc viercilinder levert voortaan 190 pk bij 9.700 toeren per minuut en een stevige 150 Nm bij 7.000 toeren er minuut. Voorheen had de Hayabusa 197 pk bij 9.500 toeren per minuut en 155 Nm bij 7.200 toeren per minuut. Dat is dus 7 pk en 5 Nm minder dan voorheen. Is dat voelbaar? Welnee! En omdat Suzuki het karakter van de viercilinder zo heeft aangepast dat het koppel vooral onderin en in het middengebied vrij komt, voelt deze machine ontzettend snel en soepel aan. Die nieuwe motorafstelling resulteert in combinatie met launch control ook in een snellere 0-100-tijd. Het kost nu 3,2 seconden om 100 km/u te bereiken. Bij de tweede generatie Hayabusa was dat 3,4 seconden.

Launch control

Jawel, de nieuwe Hayabusa heeft launch control. En het activeren van het systeem is kinderlijk eenvoudig. Na het starten van de motor druk je nogmaals de startknop wat langer in. Je activeert dan het LC-menu (Launch Control). Er is keuze uit drie vertrekstanden. In Mode 1 blijft het toerental bij volgas steken op 3.700 toeren per minuut. In Mode 2 is dat 6.000 toeren per minuut en in Mode 3 zelfs 8.000 toeren per minuut. Ons advies: begin met Mode 1 en bouw het dan verder op. Want de versnelling is indrukwekkend en een aanslag op je ingewanden. Wat is deze machine snel. Zijn topsnelheid bedraagt opnieuw 299 km/u.

Het geluid

De helft van de lol is het geluid, zo horen we vaak van motorrijders. De motorfan komt bij de Hayabusa absoluut aan zijn trekken. Wat klinkt deze helse machine lekker. Boven de 8.000 toeren per minuut gaat ie janken, maar tussen de 4.000 en 8.000 toeren per minuut klinkt er een boksend, donkerbruin geroffel uit de twee mega-uitlaten. Een sensatie voor het gehoor en een kick als je zelf op de machine zet. Een waar genot om die viercilinder keer op keer in zijn toeren te jagen.

Snel schakelen

Dat genot wordt verder versterkt door de verbluffend goede quickshifter. Bijzonder soepel wisselt de transmissie van verzet. Er zijn overigens twee standen, een normale cruise-stand en een race-stand. In dat laatste geval is er meer weerstand in het schakelpedaal om op of terug te schakelen. In alle gevallen is deze quickshifter een absolute aanwinst voor de Hayabusa.

Suzuki GSX-1300R HAYABUSA (2021) – REVIEW – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Dit kan beter

Minpunten zijn er ook. Zo is de standaard wat lastig uit te klappen, want hij zit verstopt tussen de voetensteun en het transmissiepedaal. Het vraagt even om wat gewenning om de standaard soepel uit te klappen. Ook vraagt de Hayabusa om een getrainde motorrijder: getraind in de zin van ‘gespierd’, want met 264 kilogram rijklaar (2 kilogram minder dan voorheen) is de Hayabusa nog altijd geen lichte jongen. Het verplaatsen van de machine met beenkracht vraagt om de nodige spierkracht. Ook het leren begrijpen van de menustructuur heeft wat tijd nodig, want de Hayabusa heeft ontzettend veel instelmogelijkheden.

Elektronica

De Suzuki Hayabusa zit vol met elektronica. Sommige systemen hebben ook verschillende modi. Om wat systemen te noemen: de Hayabusa heeft een Suzuki Easy Start System, launch control (drie standen), Combined Brake System (met voorrem activeer je ook de achterrem), Hill Hold Control System en een snelheidsbegrenzer (Active Speed Limiter) en cruise control. De snelheidsbegrenzer en cruise control zijn werkzaam tussen de 30 en 200 km/u, vanaf de tweede versnelling en bij een minimum toerental van 2.000.

SDMS-α

Het Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) met verschillende rijmodi is ook van de partij. SDMS-α beschikt over drie door Suzuki voorgeprogrammeerde standen (Active, Basic, Comfort) en drie standen waarbij de gebruiker alle instellingen kan wijzigen (U1, U2, U3). De volgende zaken zijn aan te passen:

  • Motion Track Traction Control System (10 standen + OFF)
  • Power Mode Selector (3 settings, waarvan één met een lager vermogen)
  • Anti-lift Control System (10 standen + OFF)
  • Engine Brake Control System (3 standen + OFF)
  • Bi-directional Quick Shift System (2 standen + OFF)

Niet nerveus

We kunnen dik twee uur vertellen over de werking van al deze systemen, maar dat wordt een beetje langdradig. Onder de streep kun je de Hayabusa helemaal afstemmen op jouw rijgedrag. Weet dat standje Active – de meest alerte stand – ook voor dagelijks gebruik uitstekend geschikt is. Het gas is mooi te doseren en de machine voelt niet nerveus aan. Dat maakt rijden met deze Hayabusa kinderspel.

Ook serieuze hardware

Het punt is duidelijk: de Hayabusa zit vol met software. Op dit gebied is de machine dus wel een revolutie ten opzichte van de tweede generatie Hayabusa. Onderhuids is het een veel slimmere machine geworden. Software die perfect is afgesteld op alle hardware. Daarover gesproken: de nieuwe ‘Busa’ heeft ook een volledig (handmatig) verstelbare 43mm KYB upside-down voorvork en een KYB schokdemper. De wielophanging is goed afgesteld op het gewicht van de machine en heeft een prettige demping. Ook staat de Hayabusa op nieuwe – exclusief voor de Hayabusa ontworpen –  banden van Bridgestone, de Battlax Hypersport S22. De 190/50ZR17M-achterband oogt door het hoge achtersteven wat klein. Vooraan bespeuren we een 120/70ZR17M-band.

Brembo Stylema

De Hayabusa heeft verder Brembo’s nieuwste Stylema-remklauwen die heel goed te doseren zijn. De nieuwe remklauwen verbeteren de luchtstroom rond de remblokken, die zo sneller afkoelen. De diameter van de voorste schijven neemt van 310 mm toe tot 320 mm. De remschijven hebben bovendien een nieuw patroon, dat helpt bij het verder optimaliseren van de koelefficiëntie. De gewichtsverdeling van de Hayabusa bedraagt 50:50. De zithoogte is met 5 mm gereduceerd tot 800 mm. Met een lengte van 1,85 meter kom je goed met je voeten op de grond. Ben je kleiner, dan moet je vooral even proefzitten. Met 264 kilogram is het belangrijk dat je stabiel op de grond staat.

Analoge meters

Lekker old school is het instrumentarium, met grote analoge tellers. Een bewuste keuze van Suzuki, want het hoort bij de Hayabusa. Bovendien heeft een analoge meter veel meer emotie dan een digitale snelheidsmeter. Het is zeer indrukwekkend om de snelheidsnaald in een fractie van een seconde zoveel stappen te zien maken. Woooosh, en je rijdt al 160 km/u+. Bizar.

TFT-display

Tussen de analoge meters zit een TFT LCD-display waarop diverse informatie op af te lezen is. Het paneel toont de klok, versnelling, kilometerteller, een dubbele reismeter, omgevingstemperatuur, het actuele brandstofverbruik, rijbereik, reistijd, gemiddeld brandstofverbruik en de voltmeter. Ook is er informatie te vinden over de huidige SDMS-α systeeminstellingen, een Active Data-display dat de hellingshoek weergeeft (het blijft een sport om bij elke bocht net wat meer graden te pakken) en informatie over de voor-en achterremdruk, versnelling en de huidige positie van de gashendel. Een omgevingslichtsensor past automatisch het helderheidsniveau van het instrumentenpaneel aan op basis van de omliggende omstandigheden, maar de rijder kan er ook voor kiezen om handmatige aanpassingen te doen. De afleesbaarheid van het complete instrumentarium is goed.

Kleuren Suzuki Hayabusa

Suzuki levert de Hayabusa voor modeljaar 2021 in de kleuren Glass Sparkle Black in combinatie met Candy Burnt Gold, Metallic Mat Sword Silver in combinatie met Candy Daring Red en Pearl Brilliant White in combinatie met Metallic Mat Stellar Blue. Glass Sparkle Black vormt verreweg de populairste kleur. Tot op heden hebben dik twintig Nederlanders een nieuwe Hayabusa besteld, zonder er ook maar een meter op gereden te hebben. Dat zegt genoeg over de iconische status van deze machine. Het is met een vanafprijs van 21.999 euro ook geen goedkoop speeltje. Maar dat is een Kawasaki Z H2 met vergelijkbare prestaties ook niet. Die is er vanaf 20.649 euro.

Conclusie

Verrast zijn we door het karakter van de Hayabusa. Eigenlijk is het een grote vriendelijke reus. Je kunt er heel eenvoudig mee toeren, als alles eenmaal rolt, dan gaat het vanzelf en voelt de Hayabusa heel lichtvoetig en speels aan. Wie snelheid wilt maken, hoeft alleen maar aan de gashendel te draaien, maakt niet uit in welke versnelling dat is. Er is altijd koppel. Een machine met twee gezichten dus. Net als Arnold Schwarzenegger. Super lief in de omgang, maar maak hem niet boos, want dan toont hij zijn verwoestende Terminator-kracht.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen