Motortest – Moto Guzzi V85 TT (2019)
Hebben de Italianen eindelijk een verkoophit in handen?
Eigenzinnig, anders en Italiaans, dat is Moto Guzzi ten voeten uit, al jaren. De V85 TT zet die reputatie naadloos voort. Meer dan eerdere motoren raakt deze nieuwkomer echter een snaar bij het motorpubliek. Want de orders stromen binnen. Er is zelfs al een wachttijd!
Verkoophit
Een succesje kan Moto Guzzi wel gebruiken. Het Italiaanse merk verkocht vorig jaar in ons land totaal 31 motorfietsen. De BOVAG-RAI verkooplijst vermeldt dit jaar voor de V85 TT alleen al 71 exemplaren en dat zijn de cijfers van de eerste zeven maanden. Een verkoophit klinkt misschien wat overdreven, maar je kunt stellen dat deze nieuwkomer in de smaak valt. Dat is Moto Guzzi al jaren niet meer overkomen.
Eigenzinnig en toch gebruiksvriendelijk
De Moto Guzzi V85 TT is een eigenzinnige allroader met verrassend gebruiksvriendelijke eigenschappen. Dat is ook precies zijn kracht. Enkele dagen pendelen tussen huis en werk over snelweg en binnenwegen door zon, regen en wind maken dat duidelijk. Hij is licht (229 kg met volle tank), stuurt makkelijk en biedt genoeg stabiliteit. De Brembo-remmen vertragen prima. 1 op 20 is goed haalbaar en dat is fijn voor de portemonnee. Het onderhoud zal ook niet in de papieren lopen. Hij heeft bijvoorbeeld een onderhoudsvrij cardan, zoals alle Guzzi’s die al jaren hebben.
Kleuren maken de Moto Guzzi V85 TT
Natuurlijk valt ie op door de bonte kleuren. Rood, wit, zwart en geel en de vlakverdeling doen aan de kunstwerken van Piet Mondriaan denken. Het zijn echter de huiskleuren van Moto Guzzi. Ze sieren ook de fabriek in Mandello del Lario. Geen fan van die kleuren? Hij is er ook in andere kleuren, zoals bescheiden grijs. De bonte kleurstelling staat hem naar onze mening goed. Weer eens wat anders! En dat voor een best wel aantrekkelijk prijs, want in deze outfit kost ie 13.695 euro. De prijs in andere tinten is maar 200 lager.
Koppelen smartphone met app
De V85 TT is trouwens flink op te tuigen, zoals met zijkoffers. Daarin past veel door de hoekige vorm. Ze hangen ook lekker stevig aan de motor. Fijn is het TFT kleurendisplay en goed afleesbaar. Je kunt via een USB-poort je telefoon koppelen en met een speciale app gebruik maken van talrijke online zaken. Als je met Google Maps navigeert zie je de navigatie-aanwijzingen bijvoorbeeld op dit display. Het zadel is vlak en breed. Het zit best goed. De hele zitpositie is sowieso uitgekiend. Je kunt het lang volhouden. Wel zouden wij het touringpakket nemen met dus de eerder genoemde koffers en je krijgt dan een grotere ruit. Die heeft een 60% groter oppervlak dan het ruitje op de testfiets. Je krijgt meer windbescherming.
Suède-achtige bekleding
Het stuur is breed met keurig afgewerkte schakelaarunits. Kijk maar eens naar het matchromen lijstje. Er zijn meer fraaie zaken, zoals de suède-achtige bekleding van het zadel. Het is net Alcantara, zoals je die bekleding wel eens ziet in sommige Italiaanse auto’s. Het Moto Guzzi rood op de velgranden is een ander fraai detail. Net zoals het logo van Moto Guzzi met de kenmerkende adelaar. Dat beeldmerk zit zelfs verwerkt in de dubbele koplamp en fungeert als led-dagrijverlichting. Het contactslot is niet al te handig geplaatst. Bij het omdraaien van de sleutel, zeker met dikke handschoen, is het lastig om hem op het stuurslot te draaien. De steunen van het stuur zitten dan in de weg.
“Is het een fijne motor? Ja, maar gun jezelf wel even een gewenningstijd”
Dwarsgeplaatste V-twin handelsmerk van Moto Guzzi
De dwarsgeplaatste V-twin, een blok zoals Guzzi al decennia toepast, komt flink schuddend tot leven. Guzzi-rijders kennen dit. Het blok is luchtgekoeld, heeft twee kleppen per cilinder die door stoterstangen worden bediend. Het is een oeroud recept maar daarmee beproefd, uitgerijpt en betrouwbaar. Er klinkt een laag ritmisch geplof uit de uitlaat. In dit geval een optioneel exemplaar van Arrows. Het is een goedmoedig en rustig geluid. Geef je gas dan roffelt het blok er lustig op los. Het wordt nooit intimiderend. Dat geldt ook voor de prestaties. Het 853 cc blok levert 80 pk. De reactie op het gas is pittig maar nooit beangstigend. Doortrekken in toeren heeft weinig zin. Bij 7000 toeren zit je ook al in het rood en vanaf circa 3.000 toeren is er volop trekkracht voorhanden.
Vrij lange eerste versnelling
De eerste versnelling is opvallend lang. Schakelen gaat licht maar niet geheel geluidloos. De V85 TT stuurt stabiel al neigt hij bij lage snelheid wat in de bocht te vallen. Los je op door wat gas te geven, maar in het begin is dat even wennen. De V85 TT biedt drie rijmodi: Road voor normaal gebruik, Rain met een gematigde gasreactie om bij glibberig asfalt niet verrast te worden en dan is er nog Off-road. Dan zijn ABS en Tractie Controle niet actief. Die kun je in zand en modder immers missen als kiespijn. De V85 TT voor de test had Michelin Anakee banden met een licht noppenprofiel. Op zich sturen die prima, maar als je alleen op verhard wegdek rijdt kun je beter een set wegbanden laten monteren.
Conclusie
Is het een fijne motor? Ja, maar gun jezelf wel even een gewenningstijd. Moto Guzzi is altijd wat anders, dat geldt ook voor de bediening. Neem bijvoorbeeld het kiezen van een rijmodus. Dat doe je met een startknop, door hem wat langer ingedrukt te houden en dan kun je bladeren door de modi. Wel even opletten, want precies boven die startknop zit de noodstopknop. Je voelt hem al aankomen. Die drukten we pardoes een keer in. Gelukkig niet tijdens het rijden. Dan valt hij overigens niet stil, zo is ons verzekerd, alleen versnelt hij dan niet meer als je gas bij geeft.
Moto Guzzi V85 TT (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
“Onderscheidend, comfortabel en toch ook wel heel erg leuk. De Moto Guzzi V85 TT straalt, helemaal in deze kleurstelling. Het design zal echt niet iedereen aanspreken, maar dat hier iets bijzonders staat is helemaal duidelijk. Bovendien is het best opvallend dat je voor pakweg 13 mille een motorfiets met cardanaandrijving koopt. Dat maakt van de V85 TT een interessant alternatief voor duurdere allrounders. Qua power maakt de V85 TT niet heel veel indruk. Het blok geeft een fijne push maar vindt het bij 7.000 toeren per uur welletjes. Uniek is de forse brandstoftank. Je haalt met gemak 450 kilometer met een volle tank. Fijn vond ik de zitpositie, het zachte zadel, het brede stuur en de lekkere roffel uit de optionele Arrows-uitlaat. Ook het infotainmentsysteem steekt goed in elkaar. Het instellen van de rijmodi met de startknop werkt wat omslachtig. Dat had Moto Guzzi van mij anders mogen invullen.”