achtergrondafbeelding

Motortest – Kawasaki Z900 (2021)

Waarom is deze naked bike zo immens populair?

30 apr 2021, 10:17  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

De Kawasaki Z900 gaat met verkopen aan kop in het naked bike-segment. Komt dat door de aantrekkelijke prijs? Of gaat het om rijeigenschappen? Of doordat het een van de weinige 900 cc motorfietsen is die er ook is in een versie voor het A2-rijbewijs? Wij zoeken het uit met een test van de vernieuwde Z900 (modeljaar 2021).

Opschudding en sensatie

Ooit roerde Kawasaki de trom in motorland met een viercilinder motor van 900 cc. Dat was de toenmalige Z1 900. Daarmee gaf Kawasaki in 1972 antwoord op de Honda CB750 viercilinder. Die zorgde in 1967 voor opschudding en sensatie als eerste in serie geproduceerde viertakt vierpitter met bovenliggende nokkenas en een cilinderinhoud van 750 cc.

Het verhaal van de ‘oer’ Kawasaki 900

De Kawasaki Z1 900 was begin jaren zeventig de overtreffende trap in de toenmalige superbikes. Hij had niet een enkele bovenliggende nokkenas, maar twee en leverde geen 67 pk zoals de Honda, maar 81 pk. In die tijd was dat echt een astronomische waarde. De huidige Z900 kun je eigenlijk als nazaat beschouwen.

Alle registers open voor ruig eindschot

Als er nog iets is dat aan die verre voorganger zou kunnen herinneren, dan is dat toch vooral het brute karakter. Want ook anno 2021 is deze naked gezegend met een indrukwekkend blok, hoewel je dat op papier niet zou vermoeden. Het pakt gewillig op vanaf heel lage toeren, om vervolgens vanaf 6.000 toeren per minuut alle registers open te trekken voor een ruig eindschot, akoestisch ingekleurd door een hees klinkende, rauwe inlaat- en uitlaatrochel, zoals bijvoorbeeld bij de Kawasaki Z H2.

Eerste punt om kopers te overtuigen

Met die mix van souplesse onderin en het alle-remmen-los karakter bij hoge toeren scoort hij direct zijn eerste punt om kopers te overtuigen. Het hoge koppel van 98,6 Nm bij 7.700 toeren merk je tot in de haarvaten. Het vermogen van 92 kW (125 pk) ook, vooral omdat het er in de praktijk gevoelsmatig meer lijken. Een werkelijk subliem en licht schakelende zesbak doet een extra duit in het zakje. De ietwat verhoogde zitpositie naar 820 mm voor modeljaar 2021 zorgt voor net dat beetje extra controle. Vooral wat langere rijders zullen deze hogere zit waarderen.

Nieuwe Kawasaki Z900 met hogere zitpositie

De achterzijde van het zadel heeft een verhoging. Door te verzitten komt je bovenlijf duidelijk meer naar voren te hangen. Dat is plezierig. Je zit meer ‘op de motor’ en tegenwind is bij hogere snelheden comfortabel op te vangen. Langdurige snelwegritten zijn zo prima vol te houden op de Kawasaki Z900. Het kleine schermpje voor de cockpit zal wellicht wat bijdragen aan het wegnemen van wind. Het zorgt in elk geval totaal niet voor hinderlijke luchtwervelingen, zodat je met hoofd en helm stabiel in de windstroom zit.

Opvallend: digitaal TFT-kleurendisplay

Het nieuwe volledig digitale TFT-kleurendisplay geeft de motorfiets een hightech, hoogwaardige uitstraling. Het nieuwe display biedt ook extra functies die niet beschikbaar waren op het voorgaande model. Een Bluetooth-chip in het instrumentenpaneel stelt je in staat om draadloos verbinding te maken met de motorfiets. Met de RIDEOLOGY app zijn zo een aantal functies, zoals navigeren, toegankelijk via een smartphone.

Nu ook met keuze uit 4 rijmodi

Een ander sterk punt om kopers te overtuigen is de aanwezigheid van instelbare rijmodi. Je kunt kiezen uit Road, Sport, Rain en Rider. Bij de laatste kun je de settings voor gasreactie , vermogensafgifte en traction control naar eigen voorkeur inregelen. Dan kun je bijvoorbeeld traction control ook uitschakelen voor het maken van wheelies. In de positie Sport reageert de Kawasaki Z900 echt venijnig op de input van het gas. Dan komt de ware aard van deze naked helemaal uit de verf.

Led-verlichting en kleuren

De nieuwe Kawasaki Z900 herken je overigens aan de led-verlichting, voor zowel dagrijlicht en koplamp. Ook de richtingaanwijzers hebben led-verlichting. En de kleurstellingen zijn voor 2021 gewijzigd. De versie die je hier ziet is zwart met groene accenten en een groen (trellis) buizenframe. Er is een ook kleurschema met witte panelen voor de tank, een witte onderspoiler onder het blok en geheel groene velgen. En je kunt kiezen voor zwart met rode accenten en een rood frame.

Conclusie

De Kawasaki Z900 biedt verrassend veel voor zijn prijs vanaf 10.699 euro. Vind maar een eens een naked van 900 cc met instelbare rijmodi, een werkelijk goed afleesbaar TFT-kleurendisplay in de cockpit met de mogelijkheid om de smartphone te koppelen. Een motor die voor dat geld ook een berg vermogen biedt, dat in de praktijk nog forser aanvoelt dan je op papier zou verwachten.

Vooral bij hoge toerentallen is de Z900 zeer krachtig. De standaard traction control is dan echt nodig om het voorwiel aan de weg te houden in de eerste versnellingen. Met 221 kg rijklaar is deze naked niet de allerlichtste in zijn soort, maar bij het rijden voelt hij speels en lichter aan.

De afwerking en uitrusting bieden kortom waar voor hun geld. Het blijkt tot in detail, want ook verstelbare hendels voor remmen en koppeling zijn beslist geen gemeengoed in dit genre en in deze prijsklasse. Is er dan nog wat te wensen over? Ja, een andere uitlaat voor een wat voller geluid. Kawasaki biedt die, een Akrapovic-demper voor 927,45 euro. Zou ik doen, want die klinkt mooi en met zo’n aantrekkelijke vanafprijs blijft de totaalprijs met deze sportieve en met carbon afgewerkte uitlaat nog steeds op concurrerend niveau.

Kawasaki Z900 (2021) – Waarom zo populair? – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen