achtergrondafbeelding

Motortest – Kawasaki Z650 (2021), is ie echt zo goed?

Weer een bewijs dat middenklassers in rap tempo volwassen motorfietsen zijn geworden

9 jun 2021, 15:13  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

De Kawasaki Z650 is een middenklasser. Een ideale motor voor wie net zijn rijbewijs heeft? Zeker, maar ook als ervaren rijder kom je weinig te kort…

Dat willen we toch allemaal?

Wie heeft er niet graag een dikke motorfiets onder zijn kont, die soepel en krachtig reageert op een streepje gas. Dat willen we toch allemaal. Alleen al het idee van meer dan voldoende vermogen om, als het nodig is, zeer snel te accelereren. Is dat echter nodig? Op de Autobahn misschien, maar lange tijd met dik 200 km/uur knallen hou je geen uren vol en is uiteindelijk saai.

Waar kun je het gashendel opendraaien?

Zeg nou zelf, waar kun je in het Nederlandse verkeer telkens het gashendel helemaal opendraaien om bij een dikke motorfiets, bijvoorbeeld een 1.000 cc van dik 150 pk, het onderste uit de kan te halen. Ook op een kronkelende weg door het landschap spreek je al die kracht niet aan. Met minder kun je even gemakkelijk sturen en genieten, zeker als de motor lekker licht van gewicht is.

Kawasaki Z650: een gifkikker

De Kawasaki Z650 is zo’n machine die met zijn 68 pk absoluut genoeg power heeft, ook om sportief bocht na bocht te pakken. En door een rijklaargewicht van slechts 188 kg en een lekker stijf frame stuurt hij ook nog eens super makkelijk. Met het compacte stuurtje laveer je fluitend tussen de file door of keer je in een keer op de straat om. De rijder op een veel zwaardere en krachtigere machine zal nog een hele kluif hebben om deze gifkikker met zijn fraaie groene velgen bij te houden. Zeker als een ervaren motorrijder het stuur van de Z650 in zijn knuisten heeft.

Iets meer koppel

Voor 2021 heeft de tweecilinder krachtbron van 649 cc iets meer koppel gekregen. Daardoor reageert het blok pittig op het gas, ook bij lage toeren. 64 Nm levert hij maximaal aan trekkracht. Kawasaki schrijft dat meer gretige karakter toe aan aanpassingen voor in- en uitlaatsysteem. En met de optionele Akrapovic-uitlaatdemper klinkt de tweecilinder krachtig. Het geluid is niet zozeer hard, maar lager van toon waardoor je in het zadel tijdens de rit een lekkere, volvette tweecilinderroffel hoort.

Scherper design

De 2021-versie is verder te herkennen aan scherper gelijnde koplampen met led-verlichting (ook achter zijn er led’s). Daaronder zit een wat grotere spoiler en het windscherm is nieuw. Door de gewijzigde vorm aan de voorzijde lijkt de Z650 wat meer naar de grond gericht en oogt hij compacter en sportiever. De koplamp is scherper en compacter dan bij zijn voorganger. De scherpe kin spoiler, het nieuwe windscherm en de meer naar voren aflopende lijnen dragen bij aan het nieuwe Sugomi ontwerp.

Krachtige remmen

Je ziet een conventionele voorvork, dus geen upside-down, maar de veerbenen zijn dik genoeg om voldoende stijfheid te geven. In deze klasse zijn dubbele schijfremmen voor niet algemeen. De Kawasaki heeft ze en met de Nissin-remklauwen weten ze te overtuigen met remvermogen. Ook de achterrem doet serieus mee. Met een beetje pedaaldruk voel je echt direct dat er wat gebeurt.

Bluetooth-verbinding met digitaal instrumentarium

Een Bluetooth-chip in het digitale display stelt je in staat om draadloos verbinding te maken met de motorfiets. Met de RIDEOLOGY app zijn zo een aantal functies toegankelijk via een smartphone. Ach, het is technologie die Kawasaki bij vrijwel al zijn modellen nu heeft doorgevoerd. Zoals ook veel andere motorfietsbouwers dat doen.

Conclusie review Kawasaki Z650

Niks meer aan doen! Het lijkt van toepassing op de Kawasaki Z650. In dit segment is het een fijne stuurfiets, die sportief oogt. Deze kleurstelling met groene wielen maakt hem zelfs nog wat specialer, ook al is dat een kwestie van smaak. De geteste Z650 had een Performance Edition Kit als extra. Hierin zitten de Akrapovic-uitlaatdemper, een buddyseat cover in kleur, een tankpad en een getint (smoke) schermpje. De prijs van de kit is 1.399 euro.

De Kawasaki Z650 stuurt even stabiel als de grotere viercilinder Z900 en de zes-en-een-half levert meer vermogen dan de ongeveer even compacte Z400. De zithoogte is bijvoorbeeld nagenoeg gelijk. Bij de Z400 is die 785 mm en bij de Z650 790 mm. Beide zijn daarmee geschikt voor wat kleinere rijders. Met een lengte van 1,80 meter gaat het ook maar je moet geen lange benen hebben, want anders passen je knieën niet fijn in de tankuitsparingen.

De prijs vanaf  7.999 euro is zeer aantrekkelijk gezien de uitrusting. Kijk alleen maar eens naar de verstelbare handvaten voor remmen en koppeling en naar de dubbele schijven voor. Die zijn geen gemeengoed in dit segment en zeker niet voor deze prijs. De voorvork is niet van het upside-down type, maar door de vrij dikke diameter van de vorkpoten is hij voldoende stijf. Dat verklaart ook de stuurprecisie en stabiliteit. Tot slot nog het verbruik: reken in de praktijk op gemiddeld 1 op 21/22.

Kawasaki Z650 (2021), succesnummer bijgepunt – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen