Motortest – Kawasaki Versys 1000 SE (2021), met Skyhook
Nu met Skyhook-technologie. Wat? Ja, dat dus!
Je hangt een motor op aan een denkbeeldige haak en regelt dan de elektronisch aangestuurde vering en schokdemping in. Dat heeft Kawasaki gedaan met zijn allrounder Versys 1000 SE.
Showa
Skyhook is om precies te zijn een vondst van vering- en dempingspecialist Showa. De Kawasaki Versys 1000 SE is hiermee uitgerust. Voor 2021 profiteert deze motorfiets van een update van zijn KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension). Dankzij Showa’s Skyhook technologie moduleert de elektronica de dempingskracht van de vering, zodat de wielen de hoogteverschillen in het wegdek beter kunnen volgen terwijl de verticale positie van de motorfiets met minimale verstoring wordt gehandhaafd.
Versys met nog neutraler stuurkarakter
Merk je dat? Dan zouden we de eerdere versie nog eens moeten rijden, die overigens al bijzonder fijn en comfortabel stuurt. De vernieuwde Versys 1000 SE voelde voor ons dan ook direct zeer vertrouwd aan. Echt, het is telkens weer een openbaring hoe makkelijk je op deze motor wegrijdt. Vanaf de eerste meter voel je je er direct op thuis. Alsof je hem al jaren rijdt. Feit is dat het Skyhook-concept in elk geval merkbaar zorgt voor minder ‘duiken’ bij stevig remmen waardoor de motor neutraal blijft sturen.
Kawasaki Versys 1000 SE – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
Versys op en top een allrounder
De koppeling grijpt zeer soepel aan en het motorblok reageert uiterst precies op het gas, dat de brandstoftoevoer niet met een kabel regelt maar via elektronische aansturing. De Versys is wendbaar en voelt allesbehalve lomp aan. Terwijl hij door zijn omvang wel oogt als een motor van gewicht. Rijklaar zit hij op 257 kg. Dat is zeker niet overdreven veel. Tussen de file door laveren gaat met speels gemak en bij hogere snelheden is de Kawasaki behoorlijk stabiel. Je merkt dat de motor toch met name op asfaltgebruik is gericht.
Goede ruit met mooie windbescherming
De windbescherming is ongekend goed, terwijl de in hoogte verstelbare ruit niet eens bijster hoog of breed is. In elk geval heb je totaal geen last van hinderlijke wervelingen rond de helm. Het vernuft zit hem in een luchtdoorlatende sleuf onderin de ruit. Die geleidt een luchtstroom richting je helm waardoor de windvlagen die langs de ruit komen worden afgebogen. Met het vizier open krijg je ook een prettige luchtstroom op het gezicht. Bij warm weer is dat een uitkomst. De standaard handvatverwarming is dat bij koud weer. De optionele breedstralers onderaan de kuip zijn een fijne toevoeging als je vaak in het donker rijdt. Net zoals de LED Cornering Lights die extra licht bieden als je een bocht instuurt.
Soepel blok
Het viercilinder blok van duizend cc levert voldoende vermogen (120 pk en 102 Nm trekkracht). Je hoeft hem niet hoog in de toeren te jagen voor prestaties, al vanaf 3.000 krukasomwentelingen trekt het er flink aan. Beheersing en controle staan duidelijk voorop.
Uitgebreid elektronisch vangnet
Op de achtergrond zijn er heel wat systemen aan het werk om wegligging en stabiliteit te waarbogen. KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension) past binnen een fractie van een seconde de demping van de voorvork en achterschokdemper aan voor maximale controle. De Versys veert bij lage snelheden zeer comfortabel en duikt nu minder dankzij Skyhook-technologie. En bij wat meer gang maakt dat softe plaats voor stevige demping en vooral snaarstrak sturen. Cornering Management helpt je de ideale lijn in een bocht aan te houden. Zowel bij het ingaan als bij het uitkomen van de bocht. Door het beheersen van de remkracht en het motorvermogen zorgt dit systeem voor een soepele overgang tussen accelereren en remmen en vice versa. De Versys heeft trouwens prima remmen, die goed zijn te doseren.
Conclusie test Kawasaki Versys 1000 SE
Kawasaki heeft de Versys 1000 opnieuw een buitengewoon goede remake gegeven. De SE (vanaf 17.999 euro) biedt daarbij veel waar voor zijn geld, dankzij een enorm arsenaal aan elektronische systemen die rijden nog aangenamer maken. Zelfs de bochtenverlichting is standaard bij deze versie. Stuur je kort een bocht in dan gaan onderin de kuipranden links of rechts led-lampen aan die de bocht inschijnen. Het TFT display is te verbinden met een smartphone. Je kunt stellen dat dergelijke snufjes niet direct met motorrijden te maken hebben, maar het hoort wel bij deze tijd waarin connectiviteit steeds meer een rol speelt in ons leven. Dus ook als je op een motor zit. De geteste motor is voorzien van een Tourer Edition kit (799 euro). Dan krijg je twee zijkoffers met binnentassen en een tankpad.
De Versys 1000 S is er vanaf 16.499 euro (z0nder KECS). Een aantrekkelijke prijs voor zo’n fijn sturende en complete motor. Die trouwens ook redelijk spaarzaam met brandstof omspringt. Een verbruik van gemiddeld 1 op 20 is goed haalbaar.