achtergrondafbeelding

Motortest – Kawasaki Ninja 650 (2020)

Moedige strijder in een uitdunnend segment

25 sep 2020, 11:10  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. Rijdt op een sporttoer motorfiets: BMW R 1250 RS.

Het aanbod sporttoermotoren wordt steeds kleiner. In de prijsklasse onder de tien mille is de spoeling helemaal dun. De Kawasaki Ninja 650 houdt hier de eer hoog en de makers hebben zijn strijd bekroond met een fraaie update.

De ideale schoonzoon

De hoog boven de grond uit torende allroaders hebben de afgelopen jaren de handen op elkaar gekregen. Het universele karakter maakt ze populair bij een grote groep rijders. Ze zijn geschikt voor de stad, voor lange reizen en door hun behendige stuurgedrag prima over bergwegen en door files te laveren. Het is zo’n beetje de ideale schoonzoon die de sporttoermotor ooit was. Met dit verschil dat dit type motor lager bij de grond is en daarmee fijner is als je wat kortere benen hebt.

Zeer makkelijk te controleren

De Kawasaki Ninja 650 is beslist een voltreffer als je een motor zoekt met lagere zithoogte (790 mm), die zeer makkelijk te controleren is dankzij zijn lage gewicht van 193 kg en die voldoende prestaties levert voor lange tochten en vakanties. Met een Tourer pakket van 799 euro heb je hem met zijkoffers en een hoger windscherm. Met de vanafprijs van 8.599 euro blijft hij als reismotor met dat pakket nog ruim onder de tien mille.

Kawasaki Ninja 650: betaalbaar multitalent

De Ninja 650 is dus zeker het bekijken en rijden waard als je een betaalbaar multitalent zoekt. Ook als je een A2 rijbewijs hebt, want Kawasaki levert hem ook in een 35 kW (48 pk) uitvoering. Ongetemd levert het parallel-twin blok 50 kW (68 pk). Het leuke is bovendien dat deze sporttoermachine nu uiterlijk flink is opgefrist. De looks zijn ronduit sportiever.

Sportiever lijnenspel

De kuip is spitser gestileerd, meer in lijn met de Ninja ZX-en, en er zijn nu dubbele LED koplampen fraai geïntegreerd in het lijnenspel. Ook nieuw is een TFT-kleurendisplay en dat kun je gerust een aanwinst noemen. Toerental, snelheid en aanvullende informatie is overzichtelijk en erg goed afleesbaar, ook in zonlicht. In lijn met de tijdgeest kun je ook je smartphone koppelen via een Bluetooth-verbinding.

Rijwindmanagement

Het kleine windscherm doet opvallend goed zijn werk. Die leidt de luchtstroom weg van het bovenlichaam, wat voor meer ontspannen rijden zorgt op de snelweg. Op helmhoogte zijn er totaal geen hinderlijke wervelingen. De zitpositie is licht voorover, zonder dat de polsen te zwaar worden belast. De knieën passen goed in de tankuitsparingen, als je niet al te lange benen hebt. Langere rijders zullen sowieso liever voor een wat hogere zit kiezen.

Het motorblok van de Ninja 650?

De tweecilinder reageert kwiek op het gas. Het is een levendig blok, dat gevoelsmatig krachtiger is dan 68 pk. Vooral vanaf 4.000 toeren is de motor opvallend gretig. Bij flink geopend gashendel is het inductiegeluid van de inlaten duidelijk hoorbaar. Een sportieve ondertoon die past bij het speelse rijkarakter.

Meer bruikbaar vermogen

Volgens Kawasaki is bij de update het blok met name op het punt van bruikbaarheid onder handen genomen. Een aantal wijzigingen in de componenten van het inlaat- en uitlaatsysteem is aangebracht om ervoor te zorgen er meer koppel beschikbaar is in het middengebied. Dat is te merken. Het maximum koppel is iets hoger. Het komt nu op 65,7 Nm bij 6.500 toeren.

Dubbele gaskleppen per cilinder

Bijzonder zijn de dubbele gaskleppen, voor elke cilinder zijn er twee in het inlaatkanaal. De eerste bedien je rechtstreeks met het gashendel, de tweede wordt elektronisch geregeld door het motormanagement. Dat is gedaan om de motor soepeler op te laten pakken, als je het gas in een keer open draait.

Kawasaki Ninja 650 (2020) – Sportief toeren – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Conclusie

De Kawasaki Ninja 650 is een motorische alleskunner. Speels in de stad, soepel in de file, krachtig genoeg voor sportief rijden en geschikt voor vakantiegebruik. Lange ritten op de snelweg zijn prima vol te houden. Ten opzichte van krachtiger zwaargewichten zal hij het op de Duitse Autobahn moeten afleggen, maar je kunt je afvragen of je een motor alleen op dat punt moet of mag beoordelen. Uiteindelijk willen we allemaal genieten van lekker sturen en bochten nemen. Dat kun je prima op de Ninja 650. De lage zit en de prima handling maken hem daarbij geschikt voor kleinere rijders. Bovendien is het brandstofverbruik gunstig. In de test kwam het gemiddeld uit op 1 liter op circa 24 kilometer. En wat schakelt de versnellingsbak fijn, licht en trefzeker. De dubbele remschijven voor zijn een extra pré. De remkracht is geweldig en goed te doseren. Rijmodi zal je vergeefs zoeken, ze zijn er niet. Nodig? Dat bepaal je zelf. Wij misten ze niet en de prijsstelling is juist daardoor gunstig.

” Wie op deze Kawasaki Ninja 650 gaat zitten, merkt direct dat deze machine een bijzonder concept heeft. De looks van een supersport en een zitpositie van een naked. Dat blijkt een zeer fijne combinatie. Een uitgesproken machine met leuke krachtbron en sportieve looks. En ook nog eens voorzien van alle systemen die je op een motor van nu verwacht, denk aan Bluetooth-connectiviteit met je smartphone. Simpel, doeltreffend, leuk en goed geprijsd.”

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen