Motortest – Honda NC750X (2021), de perfecte allrounder?
Eindelijk een motor waarin je je helm kunt opbergen
De Honda NC750X is bijzonder gebruiksvriendelijk. Hij stuurt licht, is wendbaar en heeft een lage zitpositie. Met de optionele DCT-automaat is het rijden helemaal een eitje. En je hebt een vak voor je helm, net als bij een scooter.
Honda NC750X, een allrounder
De Honda NC750X zit in het adventure-genre. Een motor die qua bouw en zitpositie knipoogt naar offroad-gebruik. De talenten en kwaliteiten van deze machine komen niettemin het beste op verhard wegdek uit de verf. De NC750X is dus meer een allrounder, die voor 2021 een facelift heeft ondergaan. De kuip is spitser van vorm en de led-koplamp is nieuw. Het blok is iets krachtiger gemaakt en de machine is 6 kg afgeslankt.
Snel vertrouwd op Honda NC750X
Honda heeft een reputatie met het bouwen van motorfietsen waarop je je snel vertrouwd voelt. De NC750X tapt uit datzelfde vaatje. Je zit meteen goed en kunt ook prima bij de grond met wat kortere benen. De zitpositie is voor 2021 zelfs nog ietsje lager. Het stuur staat precies goed en is niet zo breed dat je er last van hebt bij het manoeuvreren door de file.
Speels in de stad, stabiel op de snelweg
Je stuurt de Honda NC750X soepel door druk stadsverkeer of door de file. Op de snelweg valt zijn stabiliteit op. Zelfs windvlagen krijgen nagenoeg geen vat op deze speelse en frivole motorfiets. Het windscherm houdt de luchtstroom weg van de borst. Rond de helm zijn er wat lichte wervelingen, die vooral voor akoestisch rumoer zorgen maar het hoofd niet laten schudden.
Pittige reactie op het gas
De tweecilinder parallel-twin van 745 cc levert 58 pk en een koppel van 69 Nm bij 4.750 t.p.m. Dus ook met power is hij gebruiksvriendelijk. De reactie op het gas is kordaat, maar geef je meer gas dan hoef je niet bang te zijn voor een wheelie. Instelbare traction control is trouwens standaard. Op nat of glad wegdek kan die zijn dienst bewijzen. Zeker met de dubbele koppeling automaat (DCT), want dan reageert de motor bruusk bij het wegrijden als je een draai aan het gas geeft. Opvallend! De NC750X heeft een handrem, want je kunt hem niet parkeren met ingeschakelde versnelling zodat hij niet wegrolt op een helling. De handrem zit links op het stuur. Het is een hevel die je omhoog trekt. Met een knop daaronder los je hem weer.
Doseren met DCT automaat
De DCT is een optie. Een keuze als je het inknijpen van de koppeling en bedienen van de voetschakeling vervelend vindt. Je hebt niet eens een koppelingshendel en schakelpedaal. Je geeft gas en hij rijdt weg. Het doseren is even wennen. Wil je rustig van de plek of straatje keren zonder voet aan de grond, dan is het zaak subtiel gas te geven. Te veel leidt tot een ruk vooruit. Als je dan uit reactie het gas dicht draait, valt de aandrijving weg en dat is niet prettig als je net schuin hangt om kort te draaien. Oefening baart overigens kunst. Je krijg het snel door.
Keuze: standard, sport of rain
De DCT zet je in werking via een schakelaar op de rechterstuurbediening. Je drukt op -D- en je voelt een licht schokje. De motor komt pas in beweging als je gas geeft. Er is te kiezen uit drie standen: standard, sport en rain. De instellingen voor tractie controle en abs bewegen mee. In de standen standaard en rain schakelt de bak bij lage toerentallen snel naar de hoogste versnelling. In sport doet hij dat bij hogere toerentallen en schakelt hij ook eerder terug zodat je meer kunt afremmen op de motor.
Stand sport heeft de voorkeur
In de praktijk verdient de stand sport de voorkeur, omdat het blok dan pittiger reageert. Het terugschakelen voelt dan ook natuurlijker aan. Dat gebeurt bij toerentallen waarop je dat zelf zou doen. Zelf schakelen kan ook schakelaars op de stuurbediening links. Aan de voorzijde onder zit de knop voor terugschakelen en aan de andere kant (uit het zicht) zit een schakelaar om op te schakelen. Met die manuele bediening kun je voorkomen dat de bak schakelt als je net schuin hangt in een bocht.
Eindelijk plek voor je helm
Het meest opvallende is het grote vak voor bagage en spullen, die zelfs groot genoeg is voor een helm. Die ruimte zit op een plek waar andere motoren een benzinetank hebben. Met de contactsleutel ontgrendel je een klep die toegang geeft tot het grote opbergvak. De tank zit onder het zadel. De vulopening zit onder het passagierszitgedeelte. Dat kun je omhoog klappen.
Showstopper?
De enkele schijfrem in het voorwiel is geen showstopper. De vertraging is zeker voldoende, maar voor hard remmen moet je wat steviger knijpen of de assistentie inroepen van de achterrem. De voorvork veert soepel en de enkele, centrale demper achter is daarmee prima in balans. Ook hier geldt: Honda heeft er een abonnement op om vering voor en achter prima op elkaar af te stemmen.
Conclusie test Honda NC750X
De Honda NC750X toont met zijn vernieuwde design sportief. De motor stuurt nog speelser en is ook lekker wendbaar. De sterk voorover hellende cilinders van de parallel-twin dragen daaraan bij, want door deze bouw is het zwaartepunt laag. Tegelijk levert het een langere wielbasis op, die weer bijdraagt aan de stabiliteit bij hogere snelheden. Het verklaart de allround stuureigenschappen van deze motorfiets. De grote opbergruimte (ook voor een helm) maakt hem praktisch. Net als bij een scooter kun je je helm veilig en droog opbergen als je even gaat shoppen. Een oplossing die een pluim verdient.
Deze Honda is ideaal voor mensen die een motorfiets willen om woon-werkverkeer mee te doen en tegelijk ook een wat langere trip in de vrije tijd willen maken. De Honda NC750X beweegt mee. En met de DCT automaat is rijden extra gemakkelijk. Die kost 1.200 euro extra. Dan komt de prijs op 9.999 euro, zonder automaat betaal je op dit moment voor de NC750X een bedrag van 8.799 euro. Gunstig ook: het brandstofverbruik kwam tijdens onze testperiode uit op 3,6 l/100 km. Net iets meer dan de fabrieksopgave van 3,5 l/100 km. Omgerekend zit je dus op 1 op 27/28. Prettig met de momenteel stijgende benzineprijs!
LEES OOK: Motortest – Suzuki GSX-S1000 (2021)