achtergrondafbeelding

Motortest – Honda CRF1100L Africa Twin DCT (2021)

Ultieme endurance motor! Maar is hij ook goed op asfalt?

10 aug 2021, 10:37  •  Motortests, Nieuws  •  Door Wim Otten

Imposant is de Honda Africa Twin. Een hoog in de kuip geplaatst en groot digitaal display, een flink 21-inch voorwiel, de noppenbanden, het smalle zadel en de lange voorvork met vuistdikke veerpoten verraden offroad-potentie. Des te verrassender is het dat deze hoogpotige noppenfiets zich ook op asfalt en zelfs bij hoge snelheden prima aanvoelt.

De rood-wit-blauwe kleurstelling en het koperkleurige blok staan de Honda Africa Twin goed. Zo is het echt een blikvanger. De jongste facelift bracht ook de brutaal ogende dubbele led-koplampen met dagrijverlichting. Om makkelijker op de voetsteunen te kunnen staan is het zadel smaller gemaakt. Met als bijkomend voordeel dat je ondanks de hoge zitpositie ook zittend goed met de voeten bij de grond kunt.

Honda Africa Twin biedt vertrouwen en controle

De uitgekiende zitpositie wekt vertrouwen en controle. Eigenlijk al zodra je in het zadel ploft en de Honda Africa Twin in de veren zakt. Dat belooft rijcomfort en dat biedt hij ook. Kleine richels voel je wel, maar bij grotere gaten en oneffenheden tonen vering en demping zich van uiterst soepele kant. De Showa-dempers passen zich trouwens automatisch aan. Stugger bij kort op elkaar volgende hobbels, zachter bij grote.

DCT-automaat als optie

De geteste Honda Africa Twin heeft de optionele DCT-automaat, een transmissie met dubbele koppeling. Met de schakelaar rechts op het stuur is te kiezen uit D of S. In D schakelt de bak bij lage toeren, in S bij hogere toeren. Doordat het 1.100 cc tweecilinder blok erg soepel en krachtig is, is de acceleratie in beide posities pittig. Met flippers links op de stuurunit kun je handmatig schakelen, wat bij rijden op onverharde ondergrond de voorkeur verdient. Dan wil je toch echt zelf het schakelmoment bepalen.

De tweepitter blaft er lustig op los

75 kW (105 pk) levert de parallel-twin. Het maximale koppel bedraagt 105 Nm en gevoelsmatig is daarvan al bij 2.000 toeren veel beschikbaar. De tweepitter stampt er dan al lustig op los met een heerlijk blaffend geluid uit de uitlaat. Vlotter dan verwacht bereik je de 100 km/uur en daarna is de wilskracht van de Africa Twin zeker niet minder.

Heer en meester op de Honda Africa Twin

Door de hoge zit voel je je heer en meester. Wenden bij lage snelheid gaat even gemakkelijk als bij hoge snelheid. Je moet soms echt de neiging onderdrukken om soepel slalommend op de snelweg tussen de auto’s door te schieten. Zo gruwelijk makkelijk de Africa Twin reageert op jouw input. Daaraan koppelt hij een rijstabiliteit die je zelden treft bij een op offroad-gebruik gerichte machine. Het is kortom ook een ideale rij- en reisgenoot voor uitdagende bergwegen en -passen.

Elektronische assistentie

Elektronica assisteert permanent. De Honda Africa Twin heeft een Inertial Measurement Unit (IMU) met 6 assen. Die monitort de bewegingen voor een nauwkeurig beheer van de Honda Selectable Torque Control (HSTC), de Wheelie Control en de Engine Brake Control. Je kunt de parameters daarvan inkleuren via vier rijmodi; road, gravel, urban en offroad. Verder zijn er twee aanpasbare gebruikersmodi waarmee je zelf de regelsystemen kunt instellen.

Afremmen op de motor? Perfect!

Het remmend vermogen van het blok (Engine Brake) is behoorlijk. In de rijmodus road en de DCT in sport hoef je vaak niet eens bij te remmen. Als de motor schuin in de bocht hangt, dan is het remmend effect veel minder. Eigenlijk precies zoals je dat wil. Honda heeft de elektronica goed voor elkaar.

Connectiviteitsmogelijkheden

De hoge kuip en het kleine ruitje houden veel wind van het lijf. Met het achter dat ruitje geplaatste full-colour 6,5-inch TFT-touchscreen kies je uit de rijmodi en bedien je eenvoudig de navigatie en de Bluetooth smartphone/audio-connectiviteit. Via het touchscreen kun je dankzij Apple CarPlay naadloos iPhone-apps of oproepen spiegelen en beheren.

Veelheid aan knoppen

Het opvragen van informatie en bedienen van functies doe je daarnaast op de linker stuurhelft. Aanvankelijk is dat wat wennen, vooral door de veelheid aan knoppen. Rechts op het stuur zit cruise control. De knop voor het inschakelen is buiten bereik van de duim. In elk geval lukte het ons niet zonder dat je het gashendel verdraait. Dus moet je die met je linkerhand indrukken. De tuimelschakelaar voor -set- en -resume-, dus voor het vastzetten van de snelheid en weer oppakken van de ingestelde snelheid ligt wel binnen bereik, zonder dat je het gas verdraait.

Goed bruikbare achterrem

De beide remschijven van 310 mm voor vertragen prima. De achterrem is uitstekend te doseren, zoals dat hoort op een fiets die ook geschikt moet zijn voor offroad. Daar heb je een goede achterrem nodig. Daarmee doe je immers het meeste op onverharde grond als het gaat om sturen en balans.

Conclusie

Honda heeft de CRF1100L Africa Twin de status van een serieuze offroader gegeven die ook op verhard wegdek prima bruikbaar is. Door zijn indrukwekkende uiterlijk zou je dat niet zeggen. Maar als je er eenmaal op zit en rijdt, eet hij als het ware uit de hand en lijkt het alsof hij veel minder weegt dan de opgegeven 236 kg.

Zoals je hem hier ziet, in deze kleuren en met DCT, zit hij nu op een prijs van 18.398 euro. Daarvoor krijg je een motorfiets met veel comfort met uitgebreide elektronische ondersteuning en een state-of-the-art touchscreen en online connectiviteitsmogelijkheden. Juist daardoor is de Africa Twin ook inzetbaar als motor voor lange tochten en vakantietrips met bagage. Een motor die dan makkelijk stuurt, een soepel blok heeft en die ook naast het asfalt goed is te beheersen. Meer allround kun je het haast niet krijgen.

Vind je de prijs toch stevig? Het brandstofverbruik verzacht de uitgave. Tijdens de test kwamen wij uit op 4,8 liter op 100 km, best zuinig voor een 1.100 cc. Dan kom je ver met 18 liter tank. Is dat te weinig? Kies dan voor de Honda Africa Twin Adventure Sports. Die heeft een tank van 24 liter en is daarbij voorzien van beschermende valbeugels rond blok en kuip.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen