Motortest – Honda CMX1100 Rebel (2021), hoe rebels is ie?
Is hij echt zo rebels als hij eruit ziet?
Een motor met zo’n naam en dan ook nog eens in de kleur Gunmetal Black, dat moet een ruig ding zijn. Hoog tijd voor een potje armpje drukken met deze nieuwe Honda CMX1100 Rebel.
Custombike
De eerste Honda Rebel dateert van 1985. Onder die naam verscheen een custombike op de markt met een tweecilinder blok van 250 cc. Een lichte motorfiets was het, voor jonge en minder ervaren rijders die zich stoerder wilden voordoen dan ze eigenlijk waren. De Rebel leek ruig, maar was het allerminst. Dat geldt ook voor de Honda CMX500 Rebel, die in 2016 de scepter overnam.
Hoe stuurt de Honda CMX1100 Rebel?
Maakt de Honda CMX1100, die in 2021 als ‘opper-Rebel’ is toegevoegd, het gemis aan een echt rebels karakter goed? Met prestaties en uitlaatgeluid is deze nieuwkomer beslist ruiger en rauwer. Je hoeft echter nog steeds niet naar de sportschool om hem onder de duim te houden. Hij stuurt verrassend gemakkelijk. Een kenmerk dat hij gemeen heeft met veel modellen van Honda.
Is dit echt een 1.100 cc?
De 1100 Rebel lijkt sterk op kleine broer CMX500. Ook de afmetingen en de zithoogte zijn nagenoeg gelijk. Je zit slechts 70 cm boven moeder Aarde, een centimeter hoger dan op de 500. Het verklaart het speelse en wendbare sturen, maar dan wel met aanzienlijk meer power. De tweecilinder parallel-twin levert 87 pk. Dat is nog niet schrikbarend veel voor een 1.100 cc, maar een pak meer dan de 48 pk van de CMX500 Rebel.
Honda CMX1100 Rebel met DCT-automaat! (2021) – REVIEW – MotorRAI TV
Ideale motor voor kleinere rijders
De lage zit maakt de jongste telg in de Rebel-familie bijzonder geschikt voor kleinere rijders. Het is zelfs de beste optie voor wie klein is en toch een dikke custombike wil rijden. De voetsteunen staan bovendien niet te ver weg. Met lange benen is dat dan weer geen echt voordeel. Dan zit je met de knieën eigenlijk net wat te hoog, waardoor de benen ook niet lekker in de uitsparingen van de tank vallen.
Klassieke stijl met moderne technologie
Achter de klassieke vormgeving gaat moderne technologie schuil. De ronde koplamp heeft vier led-units, die ondanks hun kleine afmetingen flink wat licht geven. Ook in de richtingaanwijzers zit led-verlichting. De ronde tellerunit oogt al even klassiek, maar het is een modern LCD-display met volledig digitale weergaven van toerenteller, snelheidsmeter en overige informatie, zoals actieradius, tankinhoud, versnelling en instellingen van elektronische assistentie. Ander leuk detail van weleer: het contact zit links onder je been achter de cilinders en je hebt een apart (ouderwets) stuurslot op het balhoofd.
“Honda heeft duidelijk niet beknibbeld op componenten”
Dikke vorkpoten
De voorvork oogt al even klassiek, maar is niet klassiek slap. Het gaat om een exemplaar met dikke vorkpoten van 43 mm diameter. Ook achter zien we een klassieke opzet met stereo-schokdemping, dus met twee elementen die dan wel weer een ‘piggy back’ hebben voor luchtondersteuning. Honda heeft duidelijk niet beknibbeld op componenten. Of is die enkele remschijf voor toch een concessie? Ook niet, want met zijn 330 mm diameter, zijn brede remvlak en een krachtig aangrijpende radiaal geplaatste remklauw met vier zuigers vertraagt de enkele rem onverwacht krachtig.
Rebel met rijmodi
De Honda CMX1100 Rebel biedt vier rijmodi: standard, sport, rain en een persoonlijke user-modus. Zelf zou ik het meest rijden in de stand sport, omdat hij dan lekker frivool (of rebels) reageert op het gas. Met de DCT-bak (automatische transmissie met dubbele koppeling) schakelt de motor bij hogere toerentallen. In standard en rain doet de bak dat bij heel lage toerentallen. Oké, de daarmee gepaard gaande uitlaatplof bij elke meter afgelegde weg past misschien wel beter bij een custombike. Het geluid doet dan denken aan dat van een motormerk uit de Verenigde Staten. Het strookt echter minder met de rijdynamiek die de CMX1100 Rebel in zich heeft.
Wheelie control? Jawel!
Je zou het niet direct verwachten bij een custombike, maar de Honda Rebel heeft wheelie control. Hoewel het knap is als je hem vol gas accelererend op het achterwiel krijgt. De traction control en engine brake control zullen meer nut hebben, zeker op een nat en enigszins glad wegdek. Is er nog meer moderns? Jawel, de CMX1100 Rebel heeft standaard cruise control.
Conclusie
De Honda CMX1100 Rebel heeft duidelijk meer in huis dan zijn kleinere look-a-like CMX500 Rebel, maar echt rebels wordt het nooit. De 87 paardenkrachten zijn goed te beheersen. De motor stuur licht ondanks een gewicht van 233 kg (met DCT-transmissie). Met deze automaat komt hij op een prijs van 12.998 euro, zonder deze optie is hij voor 11.798 euro de jouwe. Voor een custombike met 87 pk en een redelijk kaal ogend uiterlijk lijkt dat een stevige prijs. Die prijs is echter alleszins te billijken als je de gemonteerde componenten, de standaard rijmodi en de redelijk uitgebreide elektronische assistentie in ogenschouw neemt. Dan staat deze Honda Rebel gewoon goed geprijsd in de markt. En je koopt een behoorlijk unieke fiets, want zoveel custombikes zijn er niet die zo makkelijk en licht sturen, met toch het uiterlijk van een bad-ass. Zeker in de kleur Gunmetal Black.
Testnotitie Bart Oostvogels
“Ik ben verrast door de Honda CMX1100 Rebel. Niet alleen door zijn afmetingen – want hij oogt bijzonder compact – maar ook door zijn rijeigenschappen. Wat een wendbare machine! Natuurlijk moet je even wennen aan de lage zit, maar wat sturen en balans betreft is deze Rebel echt ontzettend leuk. Je kunt zelfs met behoorlijk tempo wat bochtjes pakken, uiteraard met respect voor de anatomie van deze machine. Want wie te veel helt in bochten, schuurt met steunen over het asfalt. Tijdens het rijden kan je genieten van een lekker donkerbruine roffel. Deze Honda laat van zich horen, lekker zwaar gebulder. Honda’s jarenlange ervaring met DCT’s is goed merkbaar op deze CMX1100. De automaat schakelt soepel en vlot, zonder horten en stoten. Echt een aanrader dus, die DCT. Sowieso is deze Honda een aanrader. Het is met recht een leuk apparaat met ook verrassing veel elektronica aan boord. Dat zou je op het eerste gezicht niet verwachten.”