Motortest – Honda CBR650R (2019)
Betaalbare look-a-like van supersporter Honda Fireblade
Kuip en koplampen van de Honda CBR650R lijken als twee druppels water op die van de CBR1000RR Fireblade. De 650 levert echter de helft van het vermogen van zijn voorbeeld. Maakt dat hem minder leuk? Hij is in elk geval heel wat betaalbaarder.
De verkoop van zeer krachtige supersportmotoren loopt al jaren gestaag terug. Dat zit hem niet in gebrek aan belangstelling, wel in de financiële bereikbaarheid. Anno 2019 moet je voor de Honda Fireblade meer dan 22.000 euro neertellen. Concurrerende supersporters zoals de Yamaha R1, Kawasaki ZX-10R of de nieuwe BMW S1000RR zitten ook allemaal boven de twintig mille. Het gaat om flinke bedragen voor machines van rond de 200 pk waarvan je de volle potentie eigenlijk alleen op het circuit kunt ervaren. Op de openbare weg kun je met half zoveel pk’s genoeg lol beleven. De nieuwe Honda CBR650R met 70 kW (95 pk) bewijst het, en dat voor een meer betaalbare 10.658 euro.
Bredere doelgroep aanboren met CBR650R
‘Met onze nieuwe Honda CBR650R verwachten we een brede groep liefhebbers van supersportmotoren aan te boren’, aldus Mike de Ridder van Honda Benelux. ‘Door het front met de dubbele koplampen lijkt hij sterk op de Fireblade. Zelfs de striping op de kuip en de naam Honda onder op de kuip zijn nagenoeg gelijk. Hij lijkt gewoon enorm op de Fireblade, maar dan in een meer bereikbare vorm. Vooral omdat de CBR650R ook leverbaar is met 35 kW voor rijbewijs A2-bezitters.’
Airbox als natuurkundige turbo
De Honda CBR650R is een compleet nieuw model voor 2019. Het viercilinder blok is in grote lijnen gelijk aan dat van de naked versie CB650F. Door een andere kleptiming, een hogere compressie en een airbox die lucht aangevoerd krijgt via twee inlaten aan de voorzijde van de kuip levert de vierpitter 5% meer vermogen. Dat is vooral merkbaar boven de 7000 toeren per minuut en hogere snelheden waardoor de druk in de airbox toeneemt en daarmee als een soort natuurkundige turbo voor extra power zorgt. Dat merk je. Het blok trekt duidelijk gretiger en feller en de korte, omhoog gerichte uitlaatpijp klinkt grimmiger.
Laag gewicht = wendbaar
Door het lage gewicht van 207 kg, de stijve voorvork en een solide frame voel je je direct een met de CBR650R. Honda claimt dat de achterwielophanging (achterbrug) bewust wat meer flexibiliteit is gegeven zodat je als rijder beter aanvoelt wat de motor doet, als je krachtig accelererend een bocht uittrekt. Verliest de achterband grip, dan grijpt de tractiecontrole in. Overigens kun je dat systeem uitschakelen, bijvoorbeeld als je toch het circuit opgaat zoals wij deden in Assen: het TT Circuit. Een domein waar de Honda Fireblade heerst op vermogen, maar waar we merkten dat de CBR650R best gemakkelijk stuurt en in elk geval een minder extreme zithouding biedt. Vooral de voetsteunen zijn bij de 650 lager, waardoor de kniehoek minder scherp is. Een houding die beter past bij gebruik in het dagelijkse verkeer en zeker minder vermoeiend is bij langere ritten.
Standaard met slipper clutch
Verder valt het nieuwe LCD-dashboard op. Dat biedt veel informatie, alleen is de indicatie van het toerental ietwat klein. Schakelen gaat supersnel en licht. De koppeling grijpt soepel aan. Bij wat te bruusk terugschakelen bij hoge toerentallen voorkomt een slipper clutch een glijdend achterwiel. Je kunt kortom probleemloos krachtig vertragen voor een bocht. En dat vertragen doet hij zeer goed met de nieuwe vierzuiger remklauwen voor en dubbele schijfremmen.
Conclusie
De nieuwe Honda CBR650R is geen Fireblade, maar hij komt erg dicht in de buurt. Zeker als je ernaar kijkt en je moet je best doen om op een Fireblade in bochten bij de half zo krachtige 650R weg te rijden. Inclusief rijklaarmaakkosten ben je voor de CBR650R 10.658 euro kwijt. Je kunt kiezen uit een rode versie met witte striping (Grand Prix Red) of een matzwarte (Matt Gunpowder Black Metallic). Deze laatste vinden we bijzonder fraai.