achtergrondafbeelding
Honda CBR500R 2019

Motortest – Honda CBR500R (2019)

Soepele middenklasser en lekker stoer uiterlijk

30 mrt 2019, 8:30  •  Motortests
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

Een motorfiets waarop je makkelijk wegrijdt en waarop je je snel thuis voelt? Kies dan de nieuwe Honda CBR500R. Pittig tweecilinder blok, slechts 192 kg, schakelt en koppelt licht en hij is ook nog eens zuinig.

Nieuwe loot in CBR-lijn

De Honda CBR500R is een nieuwe loot in de CBR-lijn voor 2019. Hij neemt een plek in onder de eveneens nieuwe CBR650R. Uiterlijk lijkt ook de CBR500R op de grote Honda CBR1000RR Fireblade. Vermogen en rijgedrag zijn verre van dat. De 500 is meer een allrounder door een opvallend ontspannen zithouding en een sublieme wendbaarheid. Rijden door druk verkeer gaat met groot en speels gemak.

Test - Honda CBR500R

Honda CBR500R enige in familie met tweecilinder

Het tweecilinder motorblok van de CBR500R levert 35 kW (47 pk). Dus met een A2-rijbewijs mag je erop rijden. Het compacte blok klimt snel in de toeren. We zaten al snel in de toerenbegrenzer. Voor pittige prestaties moet je hem ook op toeren houden. Het sturen geeft veel vertrouwen, ook door de lage zit. Dus ben je niet al te lang, dan is dit een prima motor. Dat maakt de CBR500R ideaal voor beginnende rijders. 61% van de kopers in dit segment is onder de 30 jaar. Honda verwacht ook belangstelling van heropstappers en oudere rijders voor wie het allemaal wat rustiger mag.

Meer koppel, meer koeling

Het tweecilinder 500-blok gaat al wat jaartjes mee. Honda heeft door kleine aanpassingen het koppel over een breder toerengebied weten uit te smeren. Dat verklaart het soepele karakter. Bij hogere toeren hoor je de tweepitter stevig stampen. Het geluid lijkt vooral uit de inlaat te komen, niet zozeer uit de uitlaat. Verder claimt Honda een verbeterde koeling en een 45% lichter te bedienen koppeling. Nou, een ding is zeker, knijpen vergt niet veel kracht. Ook bijzonder: een slipper clutch is standaard! Dat zie je niet vaak in dit segment. De enkele schijf voor moet overigens wel flink zijn best doen en dat betekent harder knijpen als je stevig wil afremmen.

Sportieve uitdager en toch zuinig, als je dat wil

De fabrikant geeft een gemiddeld verbruik op van 1 op 28,6. Dat is dus zuinig. Met volle tank kun je tot aan 500 kilometer rijden. Dat lukt je niet, als je stevig optrekt en de motor veelvuldig hoog in de toeren houdt. Ook al voelt hij dan zo lekker aan en klinkt hij dan zo sportief. De CBR500R daagt je uit om dat te te doen, ook door zijn sportieve uiterlijk en de voorover gebogen zitpositie. De clipons met handvatten zijn nogal laag geplaatst en ook relatief ver naar voren voor een machine van dit formaat.

Vanafprijs

De Honda CBR500R rij je voor 8.285 euro. Je kunt kiezen uit drie kleurvarianten: de rode (Grand Prix Red), een donkergrijze (Matt Axis Grey metallic) of een witte (Pearl Metalloid White).

Highlights Honda CBR500R & CBR650R – MotorRAI TV

Share Tweet Share Share E-Mail