achtergrondafbeelding
Honda CB650R 2019 - Test MotorRAI.nl

Motortest – Honda CB650R (2019)

Veelzijdige street fighter

18 apr 2019, 15:00  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Suzuki SV650X Café Racer met Café Pack.

Weinig tamtam, veel motorfiets. Met die woorden zet Honda deze CB650R in de markt. Hij is qua styling gebaseerd op zijn slechts 10 kilogram zwaardere broer CB1000R. Ook de CB650R heeft dus echt zo’n street fighter look. Maar hoe zit het met zijn rij-eigenschappen? In de Belgische Ardennen gaan we op onderzoek.

Bijzonder aanbod

De Honda CB650R vormt nog altijd een bijzonder aanbod in het segment van de middelzware sportieve nakeds. Hij valt qua power precies tussen de Yamaha MT07 en MT09 in, maar is wel een geduchte concurrent van de Kawasaki Z900. Hoewel de Z900 met zijn 948 cc vierpitter een aanzienlijk grote motorinhoud heeft, weet Honda uit de 649 cc grote vier-in-lijn hetzelfde motorvermogen te peuteren als Kawasaki, namelijk 95 pk. En dat is natuurlijk best bijzonder.

“Wat een sensationele aandrijflijn”

Sensationele aandrijflijn

Sowieso is die krachtbron de absolute hoofdattractie van deze CB650R. Wat een sensationele aandrijflijn! Niet alleen qua sound, maar vooral qua vermogensafgifte. De Honda CB650R levert zijn piekvermogen van 95 pk bij maar liefst 12.000 toeren per minuut. De vloeistofgekoelde viertakt viercilinder – in de fraaie kleurstelling brons – levert daarnaast nog 64 Nm bij 8.500 toeren per minuut. Liefhebbers die van een hoog toerental houden: met deze Honda kom je ongetwijfeld aan je trekken. Op deze motorfiets wil je maar één ding: toeren maken. Vol richting die toerenbegrenzer. Keer op keer. Een machtig stukje techniek.

Honda CB650R 2019 - Test MotorRAI.nl

Achterwieltractie

Gevoel van controle heb je volop, onder meer door de zestraps transmissie die met veel gevoel op- en terugschakelt. Al na de eerste meters geeft deze Honda je een gevoel dat hij solide op de weg ligt en dat de grenzen ver liggen. Deze motorfiets is verder uitgerust met de Honda Selectable Torque Control (HSTC) voor het behoud van de achterwieltractie. Het rijklaargewicht van de Honda CB650R komt uit op 202 kilogram. Ter vergelijking: de Kawasaki Z900 is 8 kilogram zwaarder. De zithoogte van de Honda bedraagt een comfortabele 810 mm zodat je ook met een lengte van 1,85 meter uitstekend kunt zitten.

“De afleesbaarheid van het display kan wellicht nog wat beter.”

Complete motorfiets

De CB650R is een zeer complete motorfiets. Dat valt direct op. Honda rust hem bijvoorbeeld uit met een digitaal LCD-dashboard waarop nu ook een versnellingsindicator en shiftindicator zijn af te lezen, maar ook een waterthermometer en een piekmeter van het toerental van de motor. Een dubbele tripmeter, digitale snelheidsmeter, digitale brandstofmeter en verbruiksindicator en een digitale klok maken de functies compleet. De afleesbaarheid van het display kan wellicht nog wat beter. Nu vallen de letters en cijfers wat klein uit.

Slim

Slim van Honda is dat het contactslot is verplaatst naar de voorkant van de brandstoftank om een minimalistische frontzone te creëren. Het ziet er bovendien erg mooi uit. Verder heeft deze Honda taps toelopende handgrepen voor een goede grip en LED-verlichting aan zowel de vóór- als achterzijde. Een interessante optie als je hem samenstelt is het Sportpakket, bestaande uit een tankpad, een onderkuip en seatcover in Mat Gun Powder Black Metallic en een Quick Shifter-set. Dit pakket kost 566,32 euro. De Quick Shifter los bestellen kan ook. Dan betaal je 207,13 euro.

“Vooral in de kleur Matte Jeans Blue Metallic oogt ie erg stoer.”

Fraai frame

Het stalen diamant frame is heel fraai geïntegreerd in het ontwerp van de motorfiets. Zaken die ook opvallen: dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen met 310 mm zwevende schijven vóór en een enkelzuigerklauw met 240 mm schijf en een klauw met één zuiger achter. Ook heeft deze Honda een tweekanaals ABS. De wielophanging vóór bestaat uit een 41 mm telescopische UPSD vork en achter installeert Honda een aluminium swingarm en een Mono met tienvoudig instelbare veervoorspanning.

Honda CB650R 2019 - Test MotorRAI.nl

A2-kit

Honda heeft voor de nieuwe CB650R ook een speciale A2-rijbewijskit ontwikkeld waarbij het vermogen van 95 pk wordt teruggeschroefd naar 47 pk (35 kW). De ‘A2-ingreep’ bestaat uit het herschrijven van het motormanagement en het aanpassen van de luchttoevoer. De Honda-dealer heeft er een uurtje werk aan en vraagt ongeveer 150 euro. De ‘begrenzer’ is na afloop weer te verwijderen zodat je het volledige vermogen weer hebt.

Honda CB650R 2019 - Test MotorRAI.nl

Kleuren

Honda levert de CB650R in de kleuren Candy Chromosphere Red, Matte Crypton Silver Metallic, Graphite Black en Matte Jeans Blue Metallic. De Honda CB650R kost in Nederland 9.658 euro.

Conclusie

Een van de lekkerste naked modellen op de markt. Stoere looks – vooral in de kleur Matte Jeans Blue Metallic – en een sensationele aandrijflijn. Toch liever een gekuipte supersport? Honda levert deze aandrijflijn ook in de CBR650R. Dan moet je wel het comfortabele stuur van deze CB650R missen. In een notendop biedt Honda met deze CB650R een prachtig totaalpakket aan waarop nauwelijks iets valt aan te merken. Eigenlijk precies zoals Honda zelf al zegt: weinig tamtam, veel motorfiets.

“Toch liever een gekuipte supersport? Honda levert deze aandrijflijn ook in de CBR650R.”

Highlights Honda CB300R, CB500F, CB650R en CB1000R – MotorRAI TV

Honda CB650R Neo Sports Café 2019 – Specificaties

Motor
Boring x slag: 67 x 46 mm
Brandstofsysteem: PGM-FI
Compressieverhouding: 11,6:1
CO2 uitstoot (g/km): 112
Cilinderinhoud (cm3): 649 cc
Motortype: Vloeistofgekoelde 4-takt, 4-cilinder in lijn, DOHC, 16 kleppen
Max. vermogen: 95 PK (70 kW) @ 12.000 tpm
Max. koppel: 64 Nm @ 8.500 tpm
Startsysteem: Elektrisch
Throttle: Bore 32

Velgen
ABS Systeem: 2 kanaals ABS
Remmen vóór: 310 x 4,5 mm schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 240 x 5 mm schijf met enkelzuigerklauw
Wielophanging vóór: 41 mm telescopische UPSD vork
Wielophanging achter: Mono met 10-voudig instelbare veervoorspanning, aluminium swingarm
Banden vóór: 120/70ZR17M/C
Banden achter: 180/55ZR17M/C
Velgen vóór: 17M/C X MT3.50 Multi-Spaken aluminium
Velgen achter: 17M/C X MT5.50 Multi-Spaken aluminium

Afmetingen en gewicht
Accu (VAh): YTZ10/FTZ10S 8,6h MF
Balhoofdhoek: 25,5 graden
Afmetingen (L×W×H) (mm): 2.130 X 780 X 1.075 mm
Frame type: Stalen diamant type
Tankinhoud: 15,4 liter
Brandstofverbruik: 4,9 L/100 km of 20,4 km/ltr
Grondspeling: 150 mm
Rijklaargewicht: 202 kg
Zithoogte: 810 mm
Naloop: 101 mm
Wielbasis: 1.450 mm

Transmissie
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling
Eindoverbrenging: Ketting
Aantal versnellingen: 6 versnellingen

Instrumenten en Electrics
Koplamp: LED
Onstekingssysteem: Volledige transistor
Instrumenten: Digitale snelheidsmeter, Digitale Bar toerenteller, Dubbele tripmeter, Digitale brandsofmeter en verbruiksindicator, Digitale klok, Watertemperatuur, Versnellingsindicator, Shift indicator
Achterlicht: LED

Share Tweet Share Share E-Mail