Motortest – Honda CB500F (2019)
Sportief, maar vooral heel erg zuinig!
Motorrijden is steeds populairder, zo blijkt uit recente marktcijfers. Voor de beginnende motorrijders kan deze Honda CB500F een uitstekende keuze zijn, want hij is niet alleen zuinig, maar ook lekker sportief. En dat is een hele fijne combinatie, zo blijkt uit een testrit in de Belgische Ardennen.
Bochtenparadijs
Altijd leuk om neer te strijken in de Belgische Ardennen. Het is een bochtenparadijs voor de auto- en motorliefhebbers. Sommige stukken asfalt zijn natuurlijk dramatisch slecht – typisch voor België – terwijl andere stukken asfalt door goden lijken aangelegd. De perfecte habitat voor een motorfiets als de CB500F.
“De hoogte van het zadel is eenvoudig aan te passen.”
Lichtvoetig
Het zal geen verrassing zijn dat deze CB500F heel lichtvoetig aanvoelt en ook rijdt. Hij weegt rijklaar 189 kilogram en met een zithoogte van 789 mm kun je met een lengte van 1,85 meter uitstekend zitten, ook als je wat langere afstanden overbrug. De hoogte van het zadel is eenvoudig aan te passen, dus ook als je wat langer bent, moet je goed op deze CB500F kunnen zitten.
A2-motorrijbewijs
Geen eencilinder zoals bij de CB300R of een viercilinder zoals bij de CB650R of CB1000R, maar een compacte tweecilinder. Honda rust hem uit met een vloeistofgekoelde viertakt 471 cc parallel twin. Het vermogen komt uit op 47 pk (35 kW). Daarmee is deze Honda dus geschikt voor A2-rijbewijshouders. De tweepitter levert zijn piekvermogen bij 8.600 toeren per minuut. Het maximale koppel van 43 Nm is voorhanden bij 6.500 toeren per minuut. Het brommetje uit de uitlaat is lekker! Hier en daar bespeuren we zelfs wat gepruttel en geroffel.
“Hier en daar bespeuren we zelfs wat gepruttel en geroffel.”
Hoger koppel
Honda heeft de nokkenassen en kleplift van dit motorblok herzien zodat een hoger koppel ontstaat bij lage en middelhoge toeren. Zodoende is het mogelijk om sneller te accelereren en is terugschakelen niet altijd nodig om stevig te versnellen. Bijzonder is ook hoe soepel de zesbak op- en terugschakelt. Zo eenvoudig. Je ratelt daardoor supersnel door alle versnellingen heen.
Flinke actieradius
Voor zo’n compacte motorfiets heeft de CB500F een aardig grote tank: 17,7 liter. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 liter op 28,6 kilometer zou je op papier dus dik 500 kilometer moeten halen op één tank. Nu is dat misschien te rooskleurig, maar 400 kilometer moet eenvoudig haalbaar zijn. Dat maakt deze Honda CB500F ideaal voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Ook bij stevig doorrijden blijft deze krachtbron zuinig. In ons gezelschap rijden ook CB650R’s en een CB1000R mee en dan moet zo’n CB500F af en toe aardig tempo maken. Toch blijft het gemiddelde brandstofverbruik steken op een keurige 1 op 25.
“Deze Honda CB500F is ideaal voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer.”
Digitaal display
Voor de 7.458 euro die Honda in rekening brengt voor deze CB500F krijg je veel uitrusting, zoals LED-verlichting en een digitaal instrumentarium met een digitale snelheidsmeter, toerenteller, dubbele tripmeter, digitale brandstofmeter, een verbruiksindicator, een klok en – tot slot – een versnellingsindicator.
Diamant
De CB500F heeft net als de CB650R een stalen diamantframe. “Het motorblok is dicht bij het draaipunt van de swingarm geplaatst om de handling zo eenvoudig mogelijk te maken”, aldus Honda. De CB500F is uitgerust met 41 mm telescopische vorken. Achteraan monteert Honda een Pro-Link monoschokdemper met een vijfvoudig instelbare veervoorspanning. Prima demping, niet te hard, niet te zacht. Een mooie balans.
“Een heel volwassen en zuinige motorfiets die zich heel eenvoudig sportief maar ook rustig laat rijden.”
Banden en remmen
De Honda CB500F is vooraan uitgerust met een enkelvoudige 320 mm wave type remschijf en een tweezuigerklauw. Achteraan monteert Honda een 240 mm remschijf en een enkele zuigerklauw. Een tweekanaals ABS-systeem is standaard. De wielen dan: vóór en achter installeert Honda 17-inch exemplaren. De voorband meet 120/70-ZR17 en de achterband 160/60-ZR17. De grip is prima en daardoor krijg je – in combinatie met het lichtvoetige karakter – al snel heel veel vertrouwen.
Kleuren en prijzen
Honda levert de CB500F in opvallende kleuren, te weten Grand Prix Red, Matt Gunpowder Black Metallic, Pearl Metalloid White & Matt Pearl Agile Blue en het kleurrijke Candy Energy Orange. Op de CB500F plakt Honda een prijskaartje van minimaal 7.458 euro. Voor dat bedrag krijg je een heel volwassen en zuinige motorfiets die zich heel eenvoudig sportief maar ook rustig laat rijden. Een plezierige machine, ook als je kilometers moet maken op de snelweg.
Highlights Honda CB300R, CB500F, CB650R en CB1000R – MotorRAI TV
Honda CB500F 2019 – Specificaties
Motor
Boring x slag (mm): 67 x 66,8 mm
Brandstofsysteem: PGM FI
Compressieverhouding: 10,7: 1
CO2 uitstoot (g/km): 80
Cilinderinhoud (cm3): 471 cc
Motortype: Vloeistofgekoelde 4-takt, parallel twin
Max. vermogen: 47 pk (35 kW) @ 8.600 tpm
Max. koppel: 43 Nm @ 6500 tpm
Startsysteem: Elektrisch
Throttle Bore: 34
Velgen
ABS Systeem: 2 kanaals ABS
Remmen vóór: Enkele 320 mm wave type schijf met tweezuigerklauw
Remmen achter: Enkele 240 mm schijf met enkelzuigerklauw
Wielophanging vóór: 41 mm conventionele telescoopvork met instelbare veervoorspanning
Wielophanging achter: Pro-Link monoshock met instelbare veervoorspanning
Banden vóór: 120/70ZR-17M/C
Banden achter: 160/60ZR-17M/C
Velgen vóór: Multi-spaken Aluminium
Velgen achter: Multi-spaken Aluminium
Afmetingen en gewicht
Accu (VAh): 12v 7.4Ah
Balhoofdhoek: 25,5 graden
Afmetingen (L×W×H) (mm): 2.080 x 790 x 1.060 mm
Frame type: Stalen diamant type
Tankinhoud: 17,7 liter (incl reserve)
Brandstofverbruik: 28.6km/L
Grondspeling: 145 mm
Rijklaargewicht: 189 kg
Zithoogte: 789 mm
Naloop: 102 mm
Wielbasis: 1.410 mm
Transmissie
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling
Eindoverbrenging: Ketting
Aantal versnellingen: 6 versnellingen
Instrumenten en Electrics
Koplamp: LED
Instrumenten: Digitale snelheidsmeter, Digitale Bar toerenteller, Dubbele tripmeter, Digitale brandsofmeter en verbruiksindicator, Digitale klok
Achterlicht: LED