Motortest – Honda CB300R (2019)
Een grote verrassing
Jonge rijders die ervaring willen opdoen en meer vertrouwen op de motor willen krijgen. Voor die mensen heeft Honda de CB300R ontwikkeld. Een veelzijdige naked met de uitstraling van de CB1000R die vooral in stedelijk verkeer excelleert. De compacte draaicirkel van amper 2,3 meter is daar een bewijs van. Maar is het ook leuk sturen op deze lichte naked van Honda? Hier het antwoord.
Ardennen en regen
Het terrein om een antwoord op die vraag te vinden is bijzonder prettig: de Belgische Ardennen. Althans, als het droog zou zijn. Nu komt de regen in overvloed uit de hemel. Maar dat mag de pret niet drukken, want de door Honda uitgezette route mag er zijn. Prachtige doordraaiers, krappe haarspeldbochten, overzichtelijke lange rechte stukken. Variatie in bochten is er dus genoeg. En die CB300R lust ze allemaal rauw. Wat een fijne machine. Ontzettend lichtvoetig, geeft veel vertrouwen, fraaie looks, een soepel schakelende zesbak en daarnaast ook nog een plezierige uitlaatsound. In het selecte gezelschap van motorjournalisten groeit de CB300R al snel uit tot een van de favorieten.
“Deze Honda leent zich uitstekend voor gooi en smijtwerk.”
143 kilogram
Verantwoordelijk voor de plezierige sound van die CB300R is een vloeistofgekoelde eencilinder met een cilinderinhoud van 286 cc, zoals gezegd gekoppeld aan een zesbak. Het blokje levert 30,9 pk (22,7) kW bij 8.500 toeren per minuut. Bij 7.500 toeren per minuut is er 27,5 Nm aan koppel beschikbaar. Met een rijklaargewicht van 143 kilogram is het natuurlijk vrij duidelijk: deze Honda leent zich uitstekend voor gooi en smijtwerk. Als de toerenteller de ‘acht’ passeert komt er echt leven in de brouwerij en bouwt het blok zijn vermogen heel mooi op. Een feestje.
Erg zuinig
De tankinhoud bedraagt overigens 10 liter. Leuk detail is de benzinedop in vliegtuig-stijl. Met een gemiddeld (theoretisch) brandstofverbruik van 1 liter op 30,2 kilometer zou je dus eenvoudig dik 300 kilometer moeten kunnen afleggen. Bijzonder netjes en meer dan voldoende in stedelijk verkeer. Of hier in de Belgische Ardennen, waar we dus op pad zijn met deze CB300R. Jawel: ook op z’n CB300R valt prima te toeren. De zithoogte van 799 mm is prima als je een lengte hebt van 1,85 meter. Een aangename en goed doordachte machine.
“Die CB300R is een tof ding voor de beginners en zelfs voor de meer ervaren motorrijders.”
Dunste Honda-achterlicht ooit
De uitrusting van de Honda CB300R is best compleet. Honda levert hem altijd met LED-verlichting, inclusief LED-richtingaanwijzers. Saillant detail: de CB300R heeft het dunste achterlicht dat ooit op een Honda gemonteerd is. Andere kenmerken: een in zwart uitgevoerde uitlaat, radiatorbescherming in geborsteld aluminium, een in zwart gespoten blok en een LCD-instrumentenpaneel waarop zaken als het gemiddelde brandstofverbruik, het toerental, de snelheid, de tankinhoud, de temperatuur en de kilometerstand in één oogopslag zijn af te lezen. En nee, dus niet de gekozen versnelling. Misschien voor de beginnende motorrijder een gemis, maar het went snel.
Andere hardware
Wat heeft deze Honda nog meer te bieden? Denk aan een 37 mm telescopische voorvork met 130 mm veerweg en achter een Monoshock demper Pro-Link swingarm met 107 mm veerweg. Achter heeft de CB300R een 220 mm schijf met enkelzuigerklauw en voor een 296 mm naafloze zwevende remschijf met Nissin vierzuiger remklauw. Let’s talk tyres: vóór heeft deze Honda rubber in de maat 110/70R17 en achter 150/60R17. Een tweekanaals ABS-systeem is standaard. De remmen zijn goed te doseren en het remgevoel is uitstekend.
“Een aangename en goed doordachte machine.”
Kleuren en prijs
Honda levert de CB300R in de kleuren Black, Matte Axis Grey Metallic, Matte Crypton Silver Metallic en Candy Chromosphere Red. Wat zo’n CB300R moet kosten? Honda vraagt 5.958 euro.
Conclusie
Voor de beginnende motorrijder – en zelfs voor de meer ervaren motorrijders – is die CB300R gewoon een heel tof ding. Ziet er goed uit, heeft een goede zitpositie, rijdt fijn, is lekker vlot en zuinig. Je zou door z’n looks haast vergeten dat je te maken hebt met een ééncilinder. Kortom: een pretmachine.
Highlights Honda CB300R, CB500F, CB650R en CB1000R – MotorRAI TV
Honda CB300R Neo Sports Café Specificaties
Motor
Boring x slag (mm): 76mm x 63mm
Brandstofsysteem: PGM-FI
Compressieverhouding: 10.7:1
CO2 uitstoot (g/km): 72
Cilinderinhoud (cm3): 286cc
Motortype: Vloeistofgekoelde mono
Max. vermogen: 22,7 kW/8500 tpm
Max. koppel: 27,5Nm/7,500tpm
Startsysteem: Elektrisch
Velgen
ABS Systeem: 2-kanaals met IMU
Remmen vóór: 296mm naafloze zwevende remschijf met Nissin vierzuiger remklauw
Remmen achter: 220 mm schijf met enkelzuigerklauw
Wielophanging vóór: 37mm telescoop vork, 130mm veerweg
Wielophanging achter: Monoshock demper Pro-Link swingarm, 107mm veerweg
Banden vóór: 110/70R17M/C 54H
Banden achter: 150/60R17M/C 65H
Velgen vóór: 17 duim
Velgen achter: 17 duim
Afmetingen en gewicht
Accu (VAh): 12V-7AH
Balhoofdhoek: 24°
Afmetingen (L×W×H) (mm): 2012 mm x 802 mm x 1052 mm
Frame type: Stalen diamant type frame
Tankinhoud (liter): 10 liter
Brandstofverbruik: 1 L op 30.2km of 3,3 L/100 km (WMTC mode)
Grondspeling: 151 mm
Rijklaargewicht: 143 kilogram
Zithoogte (mm): 799 mm
Wielbasis (mm): 1352 mm
Transmissie
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling, hydraulisch
Eindoverbrenging: Ketting
Aantal versnellingen: 6 versnellingen
Instrumenten en Electrics
Koplamp: LED
Instrumenten: LCD scherm
Achterlicht: LED