achtergrondafbeelding

Motortest – Harley-Davidson Pan America 1250 Special (2021)

Onderweg op de eerste adventure touring-machine van Harley-Davidson

26 jul 2021, 17:40  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Harley-Davidson is het merk van de cruisers, choppers en bobbers. Maar ook Harley-Davidson realiseert dat je andere segmenten moet aanboren. De Pan America 1250 is de allereerste Adventure Touring motorfiets van Harley-Davidson. Direct een schot in de roos?

Onderscheidende machine, die Pan America

De Harley-Davidson Pan America 1250 is misschien wel de belangrijkste nieuwe Harley-Davidson in jaren. Met het model hoopt het merk de verkoop weer een stevige impuls te geven en nieuwe – vooral jongere – klanten naar het merk te trekken. De styling moet je ding zijn, opvallend is het in ieder geval wel. Wat dat betreft is de Pan America oprecht een onderscheidende machine. Zijn stompe neus, bijzondere plaatsing van de lichtunits en gespierde tank geven de machine karakter.

Ballen

Je hebt fans en mensen die het design van de Pan America 1250 wat minder vinden, zo horen wij ook van omstanders. Harley-Davidson heeft gekozen voor ‘afwijkend’ en daar heb je big balls voor nodig. Het ontwerp begint op je in te werken na verloop van tijd. Sterker nog: je gaat het steeds meer waarderen. Genoeg over styling, tijd voor peekaa’s.

Revolution Max 1250-motor

Harley-Davidson installeert een nieuwe 152 pk en 127 Nm sterke Revolution Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met een cilinderinhoud van 1.250 cc. Het maximum toerental bedraagt 9.500 toeren per minuut. Het blok heeft bij een koude start een wat nukkig karakter. Niet heel soepel. Koud starten en direct wegrijden kun je beter niet doen. Geef het blok even de tijd om ‘ritme’ te vinden. Als de temperatuur is toegenomen, opereert deze V-Twin zo soepel als een naaimachine. Veel kracht onderin en een fijne punch bovenin. Jawel, de Pan America is een vlotte machine, ook door een relatief laag gewicht.

Relatief laag gewicht

Om het totale gewicht van de motorfiets te minimaliseren – de Pan America 1250 weegt 245 kilogram rijklaar en de Pan America 1250 Special 258 kilogram – is de Revolution Max-motor in het voertuig geïntegreerd als centraal onderdeel van het chassis. Het frame geeft een solide gevoel en vangt klappen goed op.

Prijs Harley-Davidson Pan America 1250

Laten we ook eens over de prijs hebben. De Harley-Davidson Pan America start bij 18.995 euro in Nederland. De door ons gereden Special-versie begint bij 21.995 euro. Uiteraard heeft de Special dan wel een aantal extra’s ten opzichte van de reguliere Pan America, denk aan een bandenspanning monitorsysteem, een middenbok, een Multi-Position achterrempedaal, valbescherming, een aluminium skidplate, een adaptieve koplamp, verwarmde handvatten (wel zo prettig), een stuurdemper, handkappen en – nu moet je even opletten – semi-actieve voor- en achtervering met Vehicle Load Control.

Zo werkt de wielophanging

Daarover gesproken: dit veersysteem maakt gebruik van sensoren op de motorfiets en regelt automatisch de demping op basis van de heersende omstandigheden en rijactiviteit. Deze ophangingscomponenten worden geleverd door Showa, terwijl de besturingssoftware is ontwikkeld door Harley-Davidson. Het Vehicle Load Control-systeem detecteert het gewicht van de rijder, passagier en bagage om de optimale vering te selecteren door automatisch de voorspanning van de achterdemper aan te passen. De onbeladen zithoogte is 85 cm in de lage stand.

Gladgestreken

Het veersysteem van de Harley-Davidson Pan America 1250 Special functioneert voortreffelijk. Drempels worden keurig ‘gladgestreken’ en zelfs met een passagier achterop is er geen sprake van vervelende uitgaande veerkracht. Uiterst comfortabel en een vette reden om voor de Special te kiezen. Sterker nog: we reden zelden een motorfiets met zo’n fijne wielophanging. Complimenten dus aan Harley-Davidson. Opties zijn er nog wel op de Special, zoals adaptieve zithoogte (702 euro), tubeless spaakwielen (562 euro) en two-tone lak (695 euro). Onder de streep ben je dan voor minder dan 24 mille klaar.

Prijzen concurrenten Harley-Davidson Pan America 1250

Maar wat kosten concurrenten dan? Een Suzuki V-Strom 1050 XT is vanaf 15.499 euro, een Triumph Tiger 1200 XR kost je 18.400 euro en voor een BMW R 1250 GS betaal je 20.200 euro. De Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports (vanaf 21.198 euro) en Ducati Multistrada (vanaf 22.390 euro) zijn andere alternatieven. Harley-Davidson prijst zijn Pan America 1250 dus in het hart van de Adventure Touring-machines.

Standaarduitrusting Pan America 1250

Cruise control is standaard aanwezig op de Pan America 1250 en eenvoudig te activeren onderweg. Met een schakelaar aan de linkerkant van het stuur kun je cruise control zo instellen, wel zo prettig. De zitpositie van de Harley-Davidson Pan America 1250 is ook super, maar kijk vooraf wel op je goed op deze machine kunt plaatsnemen. De auteur van deze test is 1,85 meter en kan met het zadel in de hoogste stand goed met de voeten bij de grond. Je kunt het zadel ook lager plaatsen, zoals je in onze videoreview goed kunt zien. Dan ervaar je meer de zithouding van een chopper, dat moet je ding zijn.

Geen quickshifter?

Een quickshifter heeft de Pan America 1250 niet, in deze klasse best jammer. Maar geen paniek, want Harley-Davidson heeft toegezegd dat er eind 2021 een quickshifter als accessoire leverbaar wordt, ook voor reeds bestaande klanten. Wat die Pan America 1250-quickshifter gaat kosten is nog niet bekend. Problem solved.

Grote afstanden afleggen mogelijk?

De lichtgewicht aluminium brandstoftank heeft een inhoud van 21 liter voor een groot rijbereik. Daardoor kun je op een volle tank eenvoudig afstanden van meer dan 400 kilometer afleggen. Een echte toermachine dus die ook geschikt is voor offroaden. Beide Harley-Davidson Pan America-modellen – zowel de standaard versie als de Special – zijn uitgerust met diverse elektronische systemen, zoals rijmodi (Road, Sport, Rain, Off-Road en Off-Road Plus) en Cornering Rider Safety Enhancements. Off-Road Plus activeer je door de Mode-knop ingedrukt te houden. ABS en tractiecontrole schakelen dan uit. Ideaal voor serieus offroaden.

Connectiviteit HD Pan America 1250

Een kantelbaar 6,8-inch TFT-touchscreen is standaard op de Harley-Davidson Pan America 1250 en heeft niet-reflecterende glas zodat alle informatie in vrijwel alle lichtomstandigheden goed afleesbaar is. De touchscreen-functie wordt uitgeschakeld als de motorfiets in beweging is, maar de rijder kan tijdens stilstand veel functies van het scherm met de hand bedienen. Het display ondersteunt infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigatie gaat via de gratis Harley-Davidson-app voor iOS of Android. Ook daar check, check, check dus.

Conclusie test Pan America 1250 Special

Harley-Davidson heeft klaarblijkelijk uitstekend gekeken naar wat concurrenten allemaal aanbieden. Ze hebben een machine samengesteld die op diverse fronten indruk weet te maken. Het is zonder meer een complete adventure touring-machine, maar wel eentje met een ruig karakter. Zijn V-Twin vraagt soms om een harde hand en de Pan America is wat topzwaar. Spierballen kweken dus voor deze krachtpatser. De Pan America is een onderscheidende motorfiets die qua prijs goed in de markt is gezet. Feitelijk is het meteen een schot in de roos. Maar wat verwacht je ook, aangezien er al haast perfecte voorbeelden rondrijden? Het wiel hoefde Harley-Davidson niet opnieuw uit te vinden, maar het is wel bijzonder knap dat het karaktervolle een eigen draai heeft gegeven aan de adventure touring-motorfiets.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen