achtergrondafbeelding
Harley-Davidson Fatbob 2018

Motortest – Harley-Davidson Fatbob 2018

Het dikste jongetje van de klas, de Harley-Davidson Fatbob 2018, is terug en hoe!

27 mei 2018, 9:00  •  Motortests  •  Door Kris Spithout

De Harley-Davidson Fatbob is terug als afgetrainde Softail. Harley-Davidson verraste iedereen tijdens de introductie van de compleet nieuwe Softail-lijn. Het gamma bestaat uit maar liefst negen nieuwe modellen. Jammer voor de liefhebbers van de Dyna-modellen, want die heeft Harley helaas uit het gamma geschrapt! 

Totaal anders dan vorige Harley-Davidson Fatbob

Van alle nieuwe Softail-modellen is de Fatbob zonder enige twijfel de opvallendste. Hij lijkt in de verste verte niet meer op zijn voorganger met de zo herkenbare dubbele koplamp. Hij doet zelfs een beetje Japans aan door de dikke 2-1-2 Performance-uitlaat.

Harley-Davidson Fatbob 2018

Sportief uiterlijk

De Fatbob heeft behoorlijk wat uurtjes in de sportschool doorgebracht. Hij is slanker, lichter (360 kg) en oogt veel strakker. Het nieuwe motorblok is rechtstreeks aan het frame bevestigd – voorheen hing de motor in rubbers. Volgens Harley-Davidson is de Fatbob 34 procent stijver dan de oude.

Harley-Davidson Fatbob rijeigenschappen

Om de rijeigenschappen te verbeteren heeft Harley-Davidson de Fatbob extra grondspeling gegeven en voorzien van strakkere vering. De vering loopt achter als monoshock onder het zadel door en is handmatig in te stellen door middel van een handige draaiknop. De oude voorvork is vervangen door een moderne 43 mm upside-down vork.

Ride-by-wire

Ook de remmen zijn sterk verbeterd, met aan de voorkant een dubbele vierzuigerremklauw met ABS. Het rechte stuur ligt net als dat van het vorige model goed in de hand en geeft de bestuurder alle controle. Het gas gaat niet meer via kabels maar is tegenwoordig ride-by-wire. Dit zorgt ervoor dat de motor zeer alert reageert op het gas, zelfs wat nerveus.

De Fatbob staat – hoe kan het ook anders – op behoorlijk breed rubber. Vóór op 150 mm brede en achter zelfs 180 mm brede Dunlop D429-banden. Het profiel van de banden is aardig grof, maar gelukkig merk je daar tijdens het rijden weinig van. De zithouding is lekker rechtop, waarbij je benen strak langs de tank lopen en je voeten rusten op de forward controls. Deze zithouding – in combinatie met het naked uiterlijk van de bike – zorgen er wel voor dat je onderweg veel wind vangt.

Spiegels wat onhandig

Op het stuur zitten alle bedieningsinstrumenten binnen handbereik. De spiegels zijn wel wat onhandig geplaatst, je kijkt half tegen je eigen armen aan en ziet maar een klein gedeelte van de weg naast je. Er moet wat over blijven om te customizen. Het zadel zit prima en geeft ook voldoende rugsteun. Bij langere ritten krijg je na twee uur onafgebroken rijden echter wel last, wat jammer is want de motor leent zich daar juist prima voor. Voor de duopassagier is weinig ruimte gereserveerd, die moet het doen met een Madurodamzitje, maar hierdoor komt het dikke achterspatbord wel mooier uit.

Harley-Davidson Fatbob 2018

Powerrrrrrr

De standaard Fatbob is voorzien van het nieuwe Milwaukee Eight 107 cubic inch (1.745 cc) motorblok, dat je met 145 Nm koppel een echte krachtpatser mag noemen. Onze testmotor is zelfs voorzien van de versie met 114 cu (1.860 cc) en 155 Nm, nog meer power. Het blok heeft zoveel koppel dat je zelfs in de zesde versnelling nog afgeschoten wordt als je het gas opendraait, en dan rijd je al 130. De mooi vormgegeven Performance 2-1-2-uitlaten produceren een fraai zwaar geluid, wat blijkbaar nog net binnen de normen valt.

Rijmodi

De Fatbob start je via de bediening aan het stuur (zolang je de key-fob bij de hand hebt). De stuurbediening is ook aangepast, zo kun je nu via het stuur je rij-modi op je dashboard kiezen en zelfs seinen met je koplamp als het onderweg niet snel genoeg gaat. Waar andere modellen inmiddels een modern digitaal dashboard in het stuur hebben, zit het bij dit model waar het naar mijn idee ook hoort: centraal op de tank. Doordat de kilometerteller iets te vlak is geplaatst, leidt het aflezen ervan wel even je aandacht af van de weg.

Harley-Davidson Fatbob Design en afwerking

De afwerking is bij Harley-Davidson – zoals altijd – tot in de kleinste details prima voor elkaar. Ook bij de nieuwe Fatbob kloppen de lijnen kloppen en sluiten de kleuren perfect op elkaar aan. De motor ziet er gewoon heel bruut uit. Mooie dikke, zwart gepoedercoate sterwielen in combinatie met de mat parelmoer witte paintjob doen wel wat. In het midden van de upside-down voorvork prijkt een grote LED-bar die de oude dubbele koplampen moet doen vergeten.

Strak gestileerde graphics

Ook de graphics zijn subtiel gestileerd en strak op de tank aangebracht. Het mooie halfopen luchtfilter geeft het motorblok nog eens extra cachet. Ondanks dat de nieuwe motor oliegekoelde koppen heeft, is er alles aan gedaan om het aantal leidingen tot een minimum te beperken. Ook de radiator is netjes weggewerkt tussen de voorste buizen van het frame.

Harley-Davidson Fatbob 2018

Harley-Davidson Fatbob prijzen en kleuren

Het woord ‘goedkoop’ komt niet in Harley-Davidsons woordenboek voor, maar je krijgt wel waar voor je geld. Daarbij zijn deze dikke Amerikanen nog steeds redelijk waardevast en is het nog steeds een goede investering. De Fatbob 2018 staat rijklaar bij de dealer voor prijzen vanaf 20.950 euro voor de 107 cubic-inch-uitvoering (1.745 cc) en vanaf 23.000 euro voor de 114 cubic-inch-uitvoering (1.860 cc).

De nieuwe Fatbob (met 114 cubic inch Milwaukee Eight-motor) is leverbaar in vijf kleuren. Vivid Black, Black Denim, Red Iron Denim, Industrial Gray Denim en de kleur die wij reden: Bonneville Salt Denim.

Harley-Davidson Fatbob 2018

Kijk voor meer info over de Fatbob en andere Harley-Davidson-modellen hier.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen