achtergrondafbeelding
BMW S 1000 XR - 2020

Motortest – BMW S 1000 XR (2020)

S 1000 XR is elke euro waard

16 okt 2020, 11:53  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Als je niet kunt kiezen tussen een adventure, naked of supersport, dan heeft BMW met de S 1000 XR een multi-oplossing in huis. De S 1000 XR is werkelijk van alle markten thuis. Niet goedkoop, maar wel elke euro waard.

BMW S 1000 XR: Frankenstein?

Eigenlijk is de BMW S 1000 XR maar een geval apart. Je kunt hem moeilijk in een hokje plaatsen. Hij heeft de uitstraling van een crossover, de power van een supersport en de zithouding van een comfortabele toermachine. Dat klinkt als Frankenstein, deze machine is werkelijk van alles wat. Nu is Frankenstein niet moeders mooiste, maar dat kun je wel stellen over de BMW S 1000 XR. Dit is oprecht een fraaie machine. Niet de kleinste, maar wel mooi in balans en heel mooi gebouwd.

BMW S 1000 XR - 2020

Lichter

De nieuwe S 1000 XR is 10 kilogram lichter dan zijn voorganger. Het frame en de swingarm zijn bijvoorbeeld 2,1 kilogram lichter. In de lichtste configuratie is het rijklaargewicht zelfs maar 223 kilogram. De machine voelt bijzonder licht aan, alleen je moet wel rekening houden met je eigen lengte. Een lengte van 1,80 meter of meer is aan te raden. Anders moet je gaan sleutelen aan de wielophanging met behulp van een verlagingskit. Die is beschikbaar. Standaard is de zithoogte 840 mm. Met de verlagingset wordt dat 790 mm.

‘Bring it on’

Wie op de S 1000 XR stapt, krijgt eigenlijk direct vertrouwen. Het zadel zit voortreffelijk, de zithouding is goed voor elkaar en het stuur is lekker breed zodat je direct een ‘bring it on’-gevoel hebt. Starten is net zo leuk, want de potente krachtbron laat direct van zich horen. Zelfs met het standaard uitlaatsysteem produceert de viercilinder een heerlijke grom.

BMW S 1000 XR - 2020

Veel power voor S 1000 XR

De nieuw ontwikkelde vier-in-lijn, vloeistofgekoelde 999 cc benzinemotor met elektronische inspuiting is vijf kilogram lichter en gebaseerd op de S 1000 RR supersport. Uiteraard is de boel wel opnieuw gekalibreerd en heeft de viercilinder niet zoveel power als de S 1000 RR. De viercilinder schopt het in de S 1000 XR tot een stevige 165 pk bij 11.000 toeren per minuut en 114 Nm aan koppel vanaf 9.250 toeren per minuut. In elke versnelling is de tempo-opbouw zeer aangenaam. Vergis je niet, de BMW S 1000 XR is rap. Heel rap zelfs, maar dankzij de souplesse van het motorblok kun je er doodeenvoudig steden mee doorkruisen of je compleet uitleven op een afgelegen bergweg. Net als deze motorfiets zelf, is ook het motorblok een multitalent.

BMW S 1000 XR - 2020

Heerlijke quickshifter

Schakelen doe je met een quickshifter, een systeem dat perfect schakelt, mits de boel een beetje is opgewarmd. Hoe meer de machine op temperatuur komt, hoe lekkerder en soepeler de transmissie met HP Shift Assistant Pro schakelt. Van 6 terug naar 1 is geen enkel probleem. Bam, bam, bam, de techniek regelt alles voor je. De 4e, 5e en 6e versnelling hebben nu langere overbrengingsverhoudingen om het geluid, het brandstofverbruik en het motortoerental te verminderen.

Veel techniek

Over techniek gesproken: de BMW S 1000 XR zit werkelijk bomvol met technologie, van dynamische wielophanging (Dynamic ESA), diverse rijmodi, ABS Pro, dynamische tractiecontrole met wheeliecontrol, Hill Start Control Pro en meer.

BMW S 1000 XR - 2020

Wendbaarheid en fijne vering

Waar deze machine echt in uitblinkt, is de wendbaarheid en de fijne vering. Zelden reden we op een machine die drempels zo mooi gladstrijkt. Zelfs de passagier achterop was er na afloop van onder de indruk. “Alsof drempels niet bestaan”, hoorden we geregeld. Bovendien kun je heerlijk achterop zitten. Het zadel is lekker zacht en daardoor comfortabel en een bult in het zadel voorkomt naar voren schuiven bij (stevig) afremmen.

Rijmodi S 1000 XR

De rijmodi stipten we al even aan. Je krijgt er vier, te weten Rain, Road, Dynamic en Dynamic Pro. In de standen Dynamic en Dynamic Pro reageert deze machine heel direct. De krachtbron is lekker alert en de gasrespons is dik voor elkaar. In Rain wordt het vermogen iets geknepen met het oog op veiligheid, maar wie zijn gezonde verstand gebruikt kan zonder problemen blijven rijden in Dynamic of Dynamic Pro als er druppels vallen.

BMW S 1000 XR - 2020

Gevoel van vertrouwen

Je hebt namelijk echt het gevoel in control te zijn. Je kunt lekker hangen in bochten, vroeg op het gas dankzij de aanwezige elektronica en flink doorhalen zonder dat het gevaarlijk wordt. De remkracht is ook indrukwekkend. BMW installeert dubbele remschijven voor met een diameter van 320 mm en achter bespeuren we een enkele remschijf met een diameter van 265 mm.

Meer motortests van MotorRAI.nl!

Gebruiksgemak

Het gebruiksgemak is daarnaast goed in orde. Je kijkt uit op een vertrouwd 6,5-inch TFT-display waarvan je de weergave eenvoudig verandert via de bekende draai-selectieknop aan de linkerkant van het stuur. Alle andere knoppen zitten altijd onder handbereik. Ook handig: de sleutel is op te bergen in een sleutelvakje voorop de tank. Dankzij keyless-go is het een kwestie van opstappen met de sleutel op zak en wegrijden.

BMW S 1000 XR - 2020

Cruise control: zalig

Een perfecte aanvulling op de S 1000 XR is cruise control. Dat geeft op de langere afstanden toch extra rust. Lange afstanden overbruggen is goed mogelijk. Niet alleen dankzij het fijne zadel, maar ook door de flinke brandstoftank van 20 liter. Je kunt met rustig rijden 400 kilometer afleggen op een volle tank. Wie sportiever rijdt, moet rekenen op 300 kilometer of minder. Wij noteerden een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 1 op 20. Best knap, gezien de power van het motorblok.

Verliefd

Onder de streep is de BMW S 1000 XR gewoon een zalige machine waar je al snel verliefd op wordt. Maar je moet er wel wat voor investeren. De basisprijs begint bij 20.550 euro. En dan moet het samenstellingsproces nog beginnen. Met de nodige opties loopt die prijs sterk op. De door ons gereden S 1000 XR kost onder de streep een stevige 28.408 euro. Hoe komt dat? Hij heeft adaptieve bochtverlichting (208 euro), Koplamp Pro (300 euro), Touring pakket (457 euro), Dynamic pakket (1.271 euro), een lichtgewicht batterij (203 euro), bandenspanningcontrole (238 euro), LED-verstralers (361 euro) en Intelligent Emergency Call (330 euro).

BMW S 1000 XR - 2020

Twee opties

Twee opties zetten we graag extra in de spotlights: het Carbon pakket (1.755 euro) en M gesmede velgen (1.332 euro). Die twee laatste opties maken deze S 1000 XR helemaal af. Hoewel: voor 136 euro kun je ook een hoger windscherm (50 mm hoger dan standaard windscherm) bestellen. Dat is wellicht geen overbodige luxe omdat het standaard windscherm net iets te klein is, ook in de hoogste stand. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je lichaamslengte. Het extra hoge windscherm is gemaakt van krasbestendig gecoat kunststof.

Kleuren

Je kunt deBMW S 1000 XR 2020 bestellen in de kleuren Ice grey uni (standaard), Racing red uni / White aluminium metallic matt (+360 euro) of de Stijlvariant Sport (+1.628 euro).

Conclusie

Misschien is de BMW S 1000 XR wel het lekkerste wat BMW Motorrad momenteel in huis heeft. Een zalige machine die perfect in balans is en een zeer prettige en vooral racy aandrijflijn heeft. Comfortabel toeren met de fijne zithoudingen wendbaarheid van een naked en de power van een supersport. Een zalige combi, nog steeds.

LEES OOK: BMW F 900 XR (2020) – Motortest

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen