achtergrondafbeelding

Motortest – BMW S 1000 R (2021)

Krachtpatser onder de kuiplozen

24 aug 2021, 11:56  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. Rijdt op een sporttoer motorfiets: BMW R 1250 RS.

Met een rauw rochelend geluid komt de viercilinder motor van de BMW S 1000 R tot leven. Belooft deze akoestische start sensatie? Het antwoord is een volmondig ja.

Vechtlustige rauwdouwer

‘Awaken the daredevil’ zegt BMW over de vernieuwde S 1000 R. Daaraan is niets gelogen. Hij klinkt absoluut als een vechtlustige rauwdouwer. In zijn jongste uitdossing en nieuwe technische lay-out oogt hij bovendien nog scherper en rijdt hij dynamischer. De versie, die je hier ziet, is getooid met de kleur Racing Red en een Carbon pakket. Dat pakket bestaat uit van carbon gemaakte spatborden, kettingbeschermer en een beschermkapje vóór het digitale display.

BMW S 1000 R: terug naar het pure

BMW spreekt van een roadster. Hij hoort thuis in de categorie naked bike, dus een motorfiets zonder kuip of enige andere windbescherming. Wielen, frame, stuur, motor en kettingaandrijving vormen het fundament. O ja, er is ook een tank, want anders kom je niet ver. Meer heb je eigenlijk niet nodig voor motorrijden. Meer is ook niet nodig als je een BMW S 1000 R hebt, volgens BMW.

Work out in de sportschool

Met hoofd en bovenlijf vol in de wind voelt rijden met hoge snelheden als een work out in de sportschool. Moet je dus niet willen. Daarvoor koop je een superbike als de S 1000 RR. De roadster gebruik je voor buitenwegen en dan bij voorkeur met heel veel bochten. De BMW S 1000 R neemt ze met speels gemak. Scherp of flauw, langzaam of supersnel? Met deze motor ervaar je altijd controle. Hij laat zich echt supermakkelijk plat leggen en weer oprichten zonder maar ook een spoortje van instabiliteit.

Frame en swingarm van S 1000 RR

Het sportieve stuurkarakter is te danken aan componenten die van de S 1000 RR zijn overgenomen, zoals het frame en de swingarm plus de schokdemper achter. Daarmee is de nieuwe generatie S 1000 R merkbaar op een hoger niveau gezet als het op echt serieus stuurwerk aan komt.

42 pk minder dan de S 1000 RR

Eigenlijk is de S 1000 R een uitgeklede superbike S 1000 RR. Ook het motorblok is nagenoeg gelijk. Alleen levert de 999 cc viercilinder in de S 1000 R 165 pk in plaats van 207 pk bij de RR. Voor gebruik op de openbare weg is dat absoluut nog altijd een bult power. En omdat je door het ontbreken van de kuip bij hoge snelheden vol in de wind zit, is zoveel topvermogen niet echt nodig. Voldoende koppel, dus trekkracht, is eigenlijk nuttiger.

Breder uitgesmeerd koppel

En trekkracht levert de S 1000 R. Het koppel van maximaal 114 Nm is bij de R zelfs nog beter uitgesmeerd dan bij de RR over een breder toerenbereik. Dus reageert de machine heel vlot op het gas bij lagere toerentallen, waarbij het lage gewicht van 199 kg helpt om toch met die 165 paardenkrachten heel hard te accelereren. En! het topvermogen is beter te beheersen, of te benutten, doordat BMW de vierde, vijfde en zesde versnelling van een langere overbrenging heeft voorzien. Het motorkoppelregelsysteem voorkomt een slippend achterwiel bij plotseling accelereren of bij terugschakelen.

Knutselen aan rijkarakter

Er valt zelf overigens heel wat te ‘knutselen’ om het rijkarakter van de BMW S 1000 R naar je hand te zetten. Om te beginnen zijn er drie rijmodi. Oplopend van aaibaar naar energiek zijn dat Rain, Road of Dynamic. Het ware venijn zit bij Dynamic Pro. Die modus is een optie, maar beslist het aanvinken waard, zo ontdekken we. Want het testexemplaar had die extra modus.

Dynamic Pro, dat is feest

Dynamic Pro is genieten, want deze maakt rijden nog feestelijker. De motor klinkt heerlijk ruig, inclusief uitlaatploffen bij terugschakelen en op de motor afremmen. Dynamic Pro omvat verder Dynamic Brake Control, maar ook Engine Brake Control (meer motorrem) en Power Wheelie. Dynamic Brake Control helpt je ook nog sneller en veilig een noodstop te maken.

Digitale cockpit

Ook het instrumentencluster van de S 1000 R is gelijk aan dat van de S 1000 RR. Het is een vrij groot kleurendisplay dat goed is af te lezen ook in de zon. Je kunt kiezen uit verschillende weergaven. Er is bijvoorbeeld een weergave waar je ook de hellingshoek, vertraging en tractiecontrole kunt zien. Een Bluetooth-smartphone-interface maakt standaard pijlnavigatie op basis van een app mogelijk. Het TFT-display is dankzij de multicontroller draairing links op het handvat makkelijk te bedienen. Het optionele M pakket biedt een derde Core Screen, met balkweergave en rondetijden.

Nu met led koplamp

Is er nog meer? Ja! De BMW S 1000 R heeft een led-koplamp. Die is nieuw, want die zat niet op de vorige generatie. Led-verlichting zit ook in de richtingaanwijzers en het achterlicht. Het past in de tijdgeest. Steeds meer motoren krijgen led-verlichting toebedeeld bij een modelupdate. Led-verlichting wordt duidelijk de norm. Logisch, want de lichtopbrengst is groot, de lichtunits zijn compact en licht. Dat zijn precies zaken die bij een motorfiets tot voordeel strekken. De ruimte is immers beperkt en hoe minder een motor weegt, hoe beter dat is.

Conclusie

De BMW S 1000 R is een naked bike met bijzonder hoge prestaties. De techniek stamt van een superbike, zoals bij naked’s bij andere merken ook vaak het geval is. Je koopt in feite dus een circuitwaardige motorfiets maar dan zonder kuip of windscherm. De zitpositie is licht voorover gebogen, zodat je de winddruk goed kunt weerstaan en de polsen worden ontlast.

De zijpanelen aan de weerszijden onder de tank van de S 1000 R fungeren als luchtgeleiders, die de stabiliteit op hoge snelheden bevorderen. Bij windvlagen, rijdend achter bijvoorbeeld een bestelauto, ontstaat wel enige onrust. De fladderende wind achter de bus verstoort het stabiliserend effect. Kwestie van een beetje gas en inhalen. Eerlijk gezegd ga je met deze BMW niet achter busjes rijden. Nee, het leuke ervaar je op rustige binnenwegen om daar van het fijne stuurkarakter te genieten en de direct reactie op het gas bij lagere toeren. En als de naald de vierduizend toeren passeert dan hoor je een opzwepend gebrul aanzwellen uit de luchtinlaat onder je.

De S 1000 R is er vanaf 17.150 euro, met een redelijk complete standaarduitrusting en goede componenten. Je hebt drie rijmodi en tractie controle plus abs dat rekening houdt met bochten. Ook het grote kleurendisplay is een fraaie en prettige voorziening. De prijs is flink, maar alle waar naar zijn geld. De afwerking en gebruikte componenten zijn van hoogwaardige kwaliteit. De uitvoering in deze test heeft de nodige opties die bij elkaar de prijs met ongeveer 5.000 euro verhogen. Zoals alleen al een Carbon pakket van bijna 1.500 euro. Zelfs wielen van carbon zijn mogelijk. Die zitten in een M pakket van bijna vijf mille. Nodig misschien niet, maar wel leuk en exclusief.

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen