achtergrondafbeelding
BMW R nineT /5 2019 - Motortest MotorRAI.nl

Motortest – BMW R nineT /5 (2019)

Hebbeding met historisch tintje

28 jul 2019, 13:29  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

De BMW /5 Series bestaat 50 jaar en BMW Motorrad produceert al 50 jaar motoren in Berlin Spandau. Dubbel feest! In plaats van massaal bier in te slaan om lekker ‘jetzt geht loss’ te gaan, spendeerde BMW geld aan het ontwikkelen van een special edition op basis van de R nineT Pure: de BMW R nineT /5. De fiets is een eerbetoon aan de in 1969 gelanceerde BMW R 75/5. In de heuvelachtige omgeving van Frankfurt stappen we op de R nineT /5 en maken we memorabele kilometers.

Geen pretje

De temperatuurmeter tikt 41 graden Celsius aan als we één dag voor de rit arriveren in Frankfurt. Niet heel plezierig motorweer, want je drijft met die temperaturen letterlijk je pak uit. Bovendien voelt met vizier open rijden hetzelfde aan als wanneer iemand een föhn recht op je gezicht mikt. Geen pretje. Gelukkig wordt er op onze rijdag regen verwacht. Normaal ben je daar als motorrijder niet heel zot op, maar voor nu smakken we naar verkoeling, dus kom maar op met die regen.

BMW R nineT /5 2019 - Motortest MotorRAI.nl

Wat een geluk!

Onze gebeden worden verhoord, want op de daadwerkelijke rijdag geeft het kwik 29 graden Celsius aan en zie je aan de wolken dat ze op het punt staan om alles te laten lopen. Van die buien hebben we onderweg helemaal niets gemerkt. Alleen tijdens de lunch bij een gezellige pastaboer komt het met bakken uit de lucht. Na de lunch is het helemaal opgeklaard. Wat een geluk allemaal!

BMW R nineT /5 2019 - Motortest MotorRAI.nl

Schuddenbuiken

Maar het echte geluk ervaren we toch vooral op deze R nineT /5 van BMW Motorrad, uitgerust met een luchtgekoelde tweecilinder 1.170 cc boxermotor met een vermogen van 110 pk (81 kW) bij 7.750 toeren per minuut en 116 Nm bij 6.000 toeren per minuut. De tweecilinder heeft cardanaandrijving. Een boxermotor is natuurlijk wel een typische schuddenbuiker. Je staat letterlijk ‘schuddend’ voor het stoplicht. In het begin merk je dat op, na meer dan 100 kilometer niet meer. Het is onderdeel van de charme van de boxer.

BMW R nineT /5 2019 - Motortest MotorRAI.nl

Basic opzet

Onder de streep is het simpelweg een fantastisch blok. Hangt heerlijk aan het gas, biedt veel koppel en geeft een serieus eindshot bovenin het toerengebied. Hoeveel toeren de motor maakt? Je hebt geen idee, want deze fiets heeft geen toerenteller. Dat had ie van ons wel mogen hebben om de beleving verder te verhogen. Ook een indicator van de versnellingen ontbreekt, evenals een actieradiusmeter. Op zich jammer, maar ook een begrijpelijke keuze van BMW Motorrad om hier voor te kiezen. De R 75/5 had die zaken natuurlijk ook niet, vandaar deze basic opzet.

Veel overeenkomsten

De overeenkomsten tussen de R 75/5 en deze R nineT /5 zijn groot. De kleur is bijvoorbeeld in beide gevallen blauw. De R nineT /5 heeft wel een afwijkende tint, genaamd Option 719 Lupin blue metallic/Smoke. Andere overeenkomsten tussen deze twee fietsen zijn de manchetten en retro reflectoren op de voorvork, sierlijke verchroomde uitlaatbochten, zwarte kniepads en verchroomde zijspiegels. Leuke retro details dus.

Er staat wel wat

De R nineT /5 heeft verder nog dubbele belijning op de tank en het voorscherm in Light white, verwarmbare handvatten, een zwarte buddyseat met witte bies, een 50 jaar /5 metalen embleem op de tank en fraaie zilverkleurige spaakwielen. Al met al staat er wel wat.

Herrieschopper

De /5 is een nekkendraaier én een herrieschopper, want uit de uitlaten klinkt een fijne roffel. Terugschakelen resulteert vrijwel altijd in pop-pop-pop-momenten. Een feest om naar te luisteren. Schakelen gaat heel eenvoudig, maar het aangrijppunt van de koppeling ligt wel wat ver weg. Dat laatste is vooral een kwestie van wennen. Binnen mum van tijd schakel je supersnel op en terug, zelfs met rev-matching.

In de basis een cruiser

Deze BMW valt onder het zogeheten Heritage-programma. Het is in de basis dus vooral een fiets om op te cruisen, maar ook van up tempo rijden is de BMW R nineT echt niet vies. Bochtjes pakken is een feest dankzij de goede balans – mede te danken aan de boxermotor – maar ook door de voorwielophanging die veel feedback geeft. Je voelt nauwkeurig aan wat het voorwiel doet. Dat geeft bakken vertrouwen. Het brede stuur benadrukt het gevoel van wendbaarheid.

Rijden op koppel

Heel prettig is dat je op motorkoppel de fiets zeer nauwkeurig kunt plaatsen in bochten, kwestie van een lagere versnelling selecteren om toeren op te bouwen en met het doseren van gas het tempo in een bocht bepalen – en waar nodig corrigeren. Dat rijdt bijzonder comfortabel. Geef je dan iets te veel gas, dan kun je door gas terug te nemen al snel de ideale lijn terugvinden. De zithouding is goed, ook voor langere tochten al lijkt de R nineT wel wat aan de kleine kant voor langere bestuurders, laten we zeggen 1,95 meter plus. Het afwijkende zadel van de /5 zit comfortabeler dan die van de R nineT Pure. Zacht en stevig tegelijk.

BMW R nineT /5 (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Geen koopje

Tijdens de pastalunch bij het in Königstein im Taunus gelegen Trattoria Da Valentino – erg lekker! – pakken we de rekenmachine erbij. Want wat moet deze BMW R nineT /5 dan kosten in Nederland? Qua prijs valt de BMW R nineT /5 special edition precies tussen de R nineT Pure (vanaf 14.900 euro) en standaard R nineT (vanaf 18.350 euro) in. Hij kost 17.319 euro, inclusief ABS en automatische stabiliteitsregeling ASC. Das best een flinke som geld, maar je koopt wel een machine die prachtig is afgewerkt en waaraan een mooi verhaal kleeft. Onder de streep is deze /5-versie dus vooral een hebbeding met een historisch tintje die nog meer indruk maakt met zijn rijkwaliteiten dan met zijn unieke aankleding.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen