Motortest – BMW R 18 (2020)
BMW toont lef, durf jij dat ook?
De BMW R 18 van 1800 cc is imposant van afmeting en even indrukwekkend met zijn talrijke minutieuze retrodetails. Op dit vlak heeft de Duitse producent alles uit de kast gehaald en ondertekend met ‘Berlin Built’
Overheersende factor
Op de foto’s is de BMW R 18 al een geweldenaar, maar ‘in het echt’ imponeert hij helemaal. Het boxerblok met die gigantische cilinders van elk 901 cc is visueel de alles overheersende factor. Het uitbrengen van deze cruiser getuigt van lef, maar zou je hem als cruiser-liefhebber durven kopen?
BMW R 18 als reis terug in de tijd
Wie de oude modellen van BMW kent uit de jaren zestig, ziet direct veel overeenkomsten. Al is het maar dat BMW toen louter boxermotoren bouwde in de kleur zwart en met witte dubbele stripings op tank en spatborden. De R 18 heeft ze ook. En niet geplakt maar met penseel aangebracht op de glanzend zwarte lak.
Styling-input van BMW R 5 uit 1936
Volgens BMW Motorrad had een BMW motorfiets niet eerder zoveel kenmerken van vroegere, roemruchte modellen – zowel technisch als in termen van design en styling. De R 18 showt op meesterlijke wijze de iconische styling van vroegere BMW’s, zoals de R 5. Het dubbele wiegframe, de peervormige tank en de ‘open’ cardanas zijn naar het voorbeeld van deze legendarische boxer uit 1936.
Klassiek ogend bodywork
Het klassiek ogende bodywork van de R 18 is net als vroeger van metaal gemaakt. Ook voor het uiterlijk van vering en demping heeft de R 5 als voorbeeld gediend. Samen met de dubbelzijdige swingarm achter is het robuust ogende rijwielgedeelte van die oer-boxer visueel minutieus vertaald naar de moderne tijd. De kunststof bescherming van de oliekoeler vooraan onder het blok is binnen dit spectrum zelfs een soort dissonant in de overwegend door metaal beheerste algehele verschijning.
BMW R18 (2020) – Een retro cruiser van BMW? – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
Grootste BMW boxermotor ooit
Het uiterlijk van het tweecilinder boxerblok knipoogt naar vroeger door de massieve krukas- en transmissiebehuizing met links en rechts knoeperds van cilinders en de daarboven geplaatste chromen hulzen voor de stoterstangen die de kleppen bedienen. Old school is dat, maar dat geldt niet voor de inhoud. De R 18 heeft de grootste in serie geproduceerde boxermotor ooit met een cilinderinhoud van 1.802 cm3. In de gloriejaren van de R 5 was 500 cc al heel wat.
Fishtail-uitlaat
De krachtbron levert een vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 toeren per minuut. Tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut is altijd meer dan 150 Nm aan koppel voor handen. 158 Nm is het maximum koppel. Deze immense trekkracht gaat gepaard met machtig klinkende klappen uit de uitlaten met hun fishtail-vormige uiteinden.
“Behandel je hem met harde hand, dan doet hij dat met jou”
De kracht van het boxerblok voel je ook direct bij het starten. Als de motor aanslaat, schudt de hele machine onder je kont. De grote zuigers en de massa van krukas en drijfstangen laten de R 18 kantelen. Bij een flinke draai aan het gas is dat effect nog extremer. Je krijgt direct respect voor de power.
Graaien naar grip
De trekkracht beleef je ook echt bij het optrekken. In de lange eerste versnelling voel je bij stevig gas geven het achterwiel graaien naar grip. Het elektronisch motormanagement haalt dan de teugels aan om al te frivole uitspattingen van het doorslippende achterwiel te temmen. Het toerental blijft sowieso in alle versnellingen laag. In de hoogste 6e versnelling draait de motor bij 100 km/uur precies 2.200 toeren.
Kanteleffect
Opschakelen gaat goed maar doe het niet te snel, want anders zorgt de gangwissel voor een lichte kwispel van de achterzijde. Bij terugschakelen is het zaak om voor het loslaten van de koppeling het blok een beetje op toeren te brengen. Die je dat niet, dan trakteert de R 18 je op het eerder genoemde kanteleffect in omgekeerde richting.
Hoe je vrienden wordt?
Eigenlijk rij je de R 18 het beste zoals vroegere BMW boxers, op de oudere modellen zonder balansassen en zonder reactiestangen om de effecten van de cardanaandrijving bij gaswissel op te vangen. Het is even wennen, maar ben je gewend, dan wordt het leuk en levendig. De R 18 communiceert met je als rijder. Behandel je hem met harde hand, dan doet hij dat met jou. Gebruik je de fluwelen hand dan beloont hij je met een volgzaam gedrag. Dan zet je de enorme trekkracht om in een verpletterende acceleratie.
Veel gewicht, laag zwaartepunt
345 kg weegt de BMW R 18 rijklaar. Het is dus een gewichtige knaap, maar door het lage zwaartepunt voel je dat niet als je hem van de zijstandaard haalt. Hij stuurt zelfs redelijk licht. Door de grote wielbasis en onderuit geplaatste voorvork is de stabiliteit top, rechtuit rijdend en in lange bochten. Korte draaien is wat moeilijker en je moet niet vreemd opkijken als dan een voetsteun over het asfalt krast. Maar goed, dat is een aspect dat je bij meer cruisers hebt.
Voorvork in authentieke stijl
De vering en demping van de BMW R 18 hebben geen elektronische instellingen. Net als bij de BMW R 5 schuiven de onderste vorkbenen in een omhullende kraag. De veerweg voor bedraagt 120 millimeter en achter is die 90 millimeter. Het remsysteem van de nieuwe BMW R 18 opereert met dubbele schijven voor en een enkele schijf achter met vaste vierzuiger remklauwen. De spaakwielen dragen in hoge mate bij aan de stijlvolle heritage look.
Benen achter de cilinders
De BMW R 18 heeft voor een cruiser relatief ver naar achteren geplaatste voetsteunen achter de cilinders. Deze positie zorgt voor een relaxte en actieve zithouding en voor optimale controle over de motorfiets. Er zijn drie rijmodi: Rain, Roll en Rock. Oplopend van softe gasreactie naar dynamisch direct. Standaard is ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar). Het motorkoppelregelsysteem MSR is er om wielslip bij acceleratie te beteugelen.
Achteruitrijhulp
Bij de aanschaf doe je er slim aan om de optie van de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist aan te vinken. Want als je met de R 18 achteruit een helling op moet of door het grind dan is die assistent een uitkomst. 345 kg duwen is in die situaties echt een dingetje. Een andere geinige optie is de bochtenverlichting. Die zat op het testexemplaar. Bijzonder dat in een klassiek ogende ronde koplamp zoveel lichttechniek past. En het werkt! Kantel je met de R 18 dan verlicht de lamp de binnenkant van de bocht extra.
First Edition
BMW Motorrad introduceert de R 18 nu als exclusieve R 18 First Edition. De standaarduitvoering is voorbehouden voor bepaalde markten. De First Edition onderscheidt zich door de klassieke zwarte lak met de gepenseelde witte biezen. Andere opvallende zaken zijn chromen vlakken, een badge in het zadel en een ‘First Edition’ chromen opdruk op de zijschilden.
Conclusie
De BMW R 18 is een machtig ogende cruiser, waarmee het Duitse merk eigenlijk mikt op liefhebbers van bijvoorbeeld de Harley Davidson Street Bob of Fat Boy met 1.746 cc. Ze hebben een lage zitpositie gemeen, het enkele zadel en een hard-tail look doordat de demping achter volledig is weggewerkt. Het achterframe lijkt een star geheel met het hoofdframe. De R 18 heeft meer cilinderinhoud en is krachtiger, én biedt rijmodi. Hij oogt ook imposant door dat enorme blok. BMW past prachtige materialen toe en de afwerking is onberispelijk. Zonder een voorkeur uit te spreken, denk ik dat de BMW zelfs nog een tikkeltje fijner stuurt maar fervente Harley-rijders zullen dat vast durven te betwisten. Feit is wel dat de prijs van de BMW R 18 fors is. Je koopt echter een indrukwekkende machine die altijd en overal bekijks trekt. Is dat je waard, durf jij de stap? Dan heb je 27.200 euro er voor over. Of 29.500 voor de R 18 Classic met een windscherm, dubbele zijtassen, duo-zit en twee extra cruising lights links en rechts naast de koplamp.