achtergrondafbeelding

Motortest – BMW R 1250 RT (2021)

Hypermoderne kilometervreter

23 jun 2021, 17:28  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Is de stevig vernieuwde BMW R 1250 RT een voorproefje van de motoren van de toekomst? Die kans is aanwezig, want dankzij adaptieve cruise control en een mega 10,25-inch TFT-display heeft deze BMW-motorfiets ingrediënten in huis die op andere motoren nog toekomstmuziek zijn.

Super wendbaar, die R 1250 RT!

Wat een lel van een machine he, die BMW R 1250 RT? Lekker breed, stoer, forse kuipen, er staat echt wat. Maar verwacht geen lomp rijgedrag. Integendeel: deze machine – die rijklaar toch 279 kilogram weegt – rijdt haast vanzelf. Super wendbaar zelfs, al is het wel belangrijk dat je stevig in je schoenen staat. Wat spierkracht betreft dan natuurlijk, al hopen we dat je ook mentaal gezond bent als je op de motor stapt.

Veel vertrouwen

Het is eigenlijk best bijzonder dat je met zo’n forse machine toch zo wendbaar kunt zijn. Het vertrouwen die deze motorfiets je geeft, hebben we nog niet vaak meegemaakt. Opstappen en rijden, precies dat gevoel. En in bochten kun je aardig ver hangen, erg leuk! Dat is een mooie binnenkomer voor deze BMW.

BMW R 1250 RT (2021), met 10,25-inch display! – MotorRAI TV

Bekende boxermotor voor BMW R 1250 RT

De techniek kennen we al van de BMW R 1250 GS, zo niet het populairste model van BMW. Het vermogen en koppel van de 1.254 cc boxermotor komt uit op 136 pk bij 7.750 toeren per minuut en 143 Nm bij 6.250 toeren per minuut. Het blok heeft ook BMW ShiftCam technologie voor variatie van de kleptiming en -lift bij de inlaatkant (variabele nokkenasregeling). De redline ligt bij ongeveer 9.000 toeren per minuut, al opereert deze boxermotor het liefst tussen de 4.000 en 8.000 toeren per minuut. Rustig cruisen met 3.000 toeren per minuut kan ook hoor, maar echt leven doet ie pas bij hogere toerentallen. Wie rustig aan doet, haalt eenvoudig dik 1 op 20. Ook fijn: onderhoudsarme cardanaandrijving.

Dynamic

Rijden doe je bij voorkeur in standje ‘Dynamic’, dan voelt alles het meest levendig aan. De rijmodus Eco is nieuw, maar maakt hem wat minder alert. Dynamic heeft onze voorkeur, en standje Rain als het regent.

ABS Pro

De nieuwste versie van de BMW R 1250 RT kreeg van BMW Motorrad een rijkere uitrusting. Zo is Full Integral ABS Pro voortaan standaard. Dit is een remsysteem waarbij zowel de hand- als voetrem tegelijkertijd de voor- en achterremmen te activeren. Samen met ABS Pro, met hellingshoekoptimalisatie en dynamische remkrachtverdeling, is het nieuwe Full Integral ABS Pro het ideale remsysteem voor een toermotor als de R 1250 RT. Je kunt heel gedoseerd remmen, met veel gevoel. Al is het lekkerder rijden als je tijdig anticipeert en terugschakelt, dan heb je die remmen helemaal niet nodig.

Boodschappenmotor

Er is meer nieuw aan deze machine, zoals een full-LED koplamp en bochtverlichting. Met de optie ‘Adaptive Turning Light’ draait het dimlicht van de full-LED koplamp de bocht in, rekening houdend met de hellingshoek van de motorfiets. Zo beweegt de lichtstraal steeds in dezelfde richting als de motorfiets en wordt de bocht vrijwel volledig verlicht. De handige koffers zijn gebleven en blinken uit in eenvoud. Ze bieden bovendien plaats aan een volwaardige helm, of boodschappen. Praktisch ding, dus die RT. Hij kan ook door als boodschappenmotor.

Dynamic Cruise Control (DCC)

De standaard Dynamic Cruise Control (DCC) houdt de vooraf ingestelde snelheid ook bij een afdaling aan. Als de remmende werking van de motor daarvoor niet voldoende is, dan activeert het systeem automatisch de remmen om zo alsnog de gewenste snelheid aan te houden.

Active Cruise Control (ACC)

Het optionele Active Cruise Control (ACC) gaat nog een stap verder. Dankzij radartechnologie – verwerkt in de neus van de BMW R 1250 RT – houdt de machine zelf afstand tot voorliggers. Als berijder hoef je de snelheid niet zelf aan te passen. Werkt keurig hoor, al is het bij druk verkeer niet heel handig. Dan heeft de conventionele cruise control wat ons betreft toch de voorkeur.

Megadisplay!

Een reden om de nieuwe BMW R 1250 Rt te kopen is zonder meer het standaard aanwezige 10,25 inch TFT-kleurenscherm met geïntegreerde navigatiekaart en connectiviteit. Voor het eerst bij een motorfiets maakt het nieuwe 10,25 inch kleurenscherm het mogelijk om een navigatiekaart weer te geven in het instrumentencluster. Er is dus geen aanvullend display nodig. Wat een prachtig scherm is dit. Haarscherp beeld, eenvoudig in de bediening dankzij de ‘iDrive’-bedieningsknop op de linker stuurhelft. Dit display is echt next level.

Waar laat ik mijn smartphone?

Een opbergcompartiment biedt veilig plaats aan een smartphone. De smartphone is beschermd tegen spatwater en wordt gekoeld door een elektrische ventilator. Via een inductielader of USB-verbinding blijft de batterij van de smartphone voldoende opgeladen. Je smartphone mag overigens niet al te groot zijn, anders past ie niet in het compartiment.

Goed uit de wind

De nieuwe kuip van de R 1250 RT omsluit niet alleen de nieuwe full-LED koplampen, maar het bovenste deel van de kuip is nu ook lager. Daardoor heb je als berijder beter zicht. Het windscherm is met een druk op de knop elektrisch te verstellen. Bij ons stond het scherm altijd in de hoogste stand, dat is het meest comfortabel. Wie sportief gaat rijden, zet hem in de laagste stand voor de betere stroomlijn.

BMW R 1250 RT, compleet maar prijzig

De BMW R 1250 RT is completer dan ooit en rijdt oprecht zalig. Wel een kleine kanttekening: het stuur had wat ons betreft nog wat hoger mogen staan voor een meer actieve houding. Nu staat het stuur – althans voor een rijder van 1,85 meter – net wat te laag waardoor je rug automatisch in een meer bolle stand komt te staan. Door het stuur te verhogen, zou dat effect minder zijn. Het advies is dus vooral om even proef te zitten en vooral te rijden, al weten we zeker dat je weinig zult aanmerken op het rijgedrag, want dat is gewoon dik in orde.

Reken wel op een stevig prijskaartje, want met een vanafprijs van 22.950 euro is de BMW R 1250 RT al niet goedkoop. De door ons geteste machine moet met wat opties (comfortpakket 1.391 euro en dynamic pakket 1.697 euro) al dik 28.000 euro kosten. Veel geld, maar je krijgt wel een haast perfecte motorfiets. Met de recente updates voelt de RT echt aan als een next level motorfiets, waarbij vooral het 10,25-inch display smaakt naar meer.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen