achtergrondafbeelding
Motortest - BMW R 1250 RT

Motortest – BMW R 1250 RT (2018)

In een ruk zonder tanken naar Parijs? Omdat het kan!

2 dec 2018, 8:00  •  Motortests
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. Rijdt op een sporttoer motorfiets: BMW R 1250 RS.

Hoe goed is de nieuwe BMW R 1250 RT? Heel goed en dat zal je weinig verrassen. De RT-toermotoren zijn een begrip, al tientallen jaren, en het Duitse merk koestert die reputatie.

Gestroomlijnde kuip

Precies 40 jaar geleden bracht BMW de R 100 RT uit. Het was de eerste van een generatie toermotoren met een gestroomlijnde kuip. Anno 2018 is er de R 1250 RT, volgens beproefd recept met een boxerblok, cardanaandrijving en een gestroomlijnde kuip. Daarmee houdt de overeenkomst op. De 1250 levert bijna twee keer zoveel paardenkrachten, rijdt en remt veel beter en zit vol met elektronische systemen voor vering, demping en veiligheid.

Motortest - BMW R 1250 RT

Meer vermogen

De BMW R 1250 RT neemt het roer over van de 1200 RT. Het uiterlijk is nauwelijks veranderd. Het nieuwe zit hem bij het boxerblok. Dat heeft nu zogenaamde ShiftCam-technologie, waarbij de inlaatkleppen door twee verschillende nokken worden geopend. Bij flink gas of hogere toerentallen worden de kleppen verder en langer geopend. Dan levert het blok hogere prestaties. Het vermogen is ten opzichte van de 1200 RT daardoor van 125 naar 136 pk gestegen en het koppel van 125 naar 143 Nm. Bij cruisen en lage toeren is een ’tammere’ nok aan het werk. De kleppen gaan minder ver en korter open. Dat spaart weer brandstof.

Van Utrecht naar Parijs zonder tanken

Een toermotor koop je om lange afstanden te rijden in comfort. Oké, met de BMW R 1250 RT kun je dat ook op hoge snelheid over de Duitse Autobahn, maar het gros van de kopers verkiest liever binnenwegen. Lekker cruisen door de bochten met een boxer die goedmoedig zijn werk doet en daarbij weinig toeren maakt. Die op commando pittig reageert op het gas zonder dat je hoeft terug te schakelen. De R 1250 RT is daarbij best zuinig! 1 op 18 is goed haalbaar. Met volle tank van 29 liter kun je zonder tanken vanuit Utrecht in een ruk naar Parijs.

Stuurt verrassend gemakkelijk

De RT van BMW blijft een van de betere toermotoren door een prima mix tussen comfort en dynamiek. Echt licht is deze kolos niet, maar van het gewicht (rijklaar: 279 kg) merk je hoegenaamd bar weinig tijdens het rijden. Met speels gemak slinger je over een rotonde. De kuip is breed, zeker, maar het tussen de file door rijden gaat eigenlijk makkelijker dan je verwacht doordat je zo goed controle hebt op de RT. Dat is mede te danken aan het bijzonder rustig lopende boxerblok, ook bij lage toeren.

Beschermd tegen weer en wind

De kuipruit is breed en elektrisch in hoogte verstelbaar. De bescherming tegen wind en regen is gewoon goed. De knieën zitten evenzeer uit de wind en voor de onderbenen zitten de cilinders. Van warmte merk je niet veel. Sinds de komst van vloeistofkoeling (al bij de laatste 1200 RT geïntroduceerd) zijn de cilinderkoppen niet meer heet. Je kunt je hand erop leggen.

Koffers groot genoeg voor helm

De R 1250 RT heeft standaard twee grote zijkoffers, waarin een integraal helm past. Verder zijn ABS, elektronische stabiliteitscontrole en Hill Start Control standaard. Dit laatste systeem helpt je om op een helling gemakkelijk vanuit stilstand weg te rijden. Je kunt kiezen uit de rijmodi Road of Rain. In de laatste stand is het blok wat getemd en reageert het ook rustiger op het gas.

Instelbare demping

De geteste R 1250 RT had elektronisch instelbare demping, het zogenaamde Dynamic ESA. Het zorgt ervoor dat demping en vering worden aangepast aan de belading. Dat gebeurt automatisch. De demping kun je zelf instellen door te kiezen voor een van de programma’s. In de meest comfortabele stand is de RT erg zacht geveerd. En wat sportievere setting, lees harder, past naar ons idee beter bij het karakter van de motor.

Handvat- en zadelverwarming

In de kuip is een plek gereserveerd voor het optionele navigatiesysteem, dat je bedient met de Multi-Controller. Dat is de draaibare ring tussen handvat en schakelaarunit op de linker stuurhelft. Door te draaien scroll je door de diverse menu’s. Met de duim drukken tegen de ring is selecteren van een functie. Het werkt prima, al moet je wel even de tijd nemen om alle menu’s te doorgronden. Het zijn er best veel en dat geldt ook voor de functies die je kunt kiezen. Zelfs de handvat- en zadelverwarming stel je ermee in. Er zijn vijf verschillende standen, waarbij warm ook echt heel warm is!

Perfecte remmen!

De remmen zijn erg goed. De R 1250 RT vertraagt met weinig druk op het verstelbare remhendel al zeer overtuigend en vertrouwenwekkend. Voor- en achterremmen worden dan gelijktijdig bediend, waarbij het systeem ook de krachtverdeling automatisch regelt. Heb je het optionele Dynamic Brake Control, dan zorgt het systeem ook  bij plotseling uitwijken voor een goede remkrachtverdeling en dus optimale grip.

Online en emercency call

Met connectiviteit zet BMW een nieuwe norm. Via de optionele radio met bluetooth is je smartphone te koppelen en kun je muziek streamen. En BMW biedt nu E-call, een systeem waarmee je een noodoproep kunt doen. BMW is hiermee een van de eerste. Hopelijk nooit nodig, maar toch een prettig idee dat je met een druk op een schakelaar hulpdiensten kunt optrommelen.

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen