achtergrondafbeelding
BMW R 1250 GS (2018) - MotorRAI.nl

Motortest – BMW R 1250 GS (2018)

Opboksen tegen de concurrentie met ShiftCam

17 nov 2018, 9:00  •  Motortests
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. Rijdt op een sporttoer motorfiets: BMW R 1250 RS.

Hoe zo’n 80 cc meer cilinderinhoud en een verstelbare inlaatnokkenas een wereld van verschil kunnen maken. De nieuwe BMW R 1250 GS laat het je ervaren.

Vrachtladingen

De BMW R 1250 GS neemt het stokje over van de R 1200 GS. En hoe! Het tweecilinder boxerblok gooit de kracht in vrachtladingen op straat. Hij is niet een beetje sterker dan de 1200, hij draait bij wijze van spreken rondjes rond zijn voorganger.

Toename van trekkracht

De cilinderinhoud nam met zo’n 80 cc toe, het vermogen steeg van 125 naar 136 pk en het koppel van 125 Nm naar 143 Nm. Juist die toename van trekkracht merk je, bij lage en hoge toerentallen. Het is echt indrukwekkend hoe makkelijk deze kloeke allroad BMW R 1250 GS van de plaats komt.

BMW R 1250 GS 2018 – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

ShiftCam?

Het komt door ShiftCam, een nieuw fenomeen in BMW boxerland. De inlaatnokkenassen hebben twee verschillende nokken: een tamme en wilde. Geef je flink gas dan verschuift een elektromotortje de nokkenas zodat de wilde nokken de kleppen sneller en verder openen. Dus er gaat meer brandstofmengsel naar de cilinders en dat merk je dus.

Van tam naar wild…

Nieuw is deze verstelbare nokkenas niet. Honda gebruikt deze technologie ook en noemt dat VTEC. Het verschil is dat het bij BMW heel goed werkt. Want je merkt echt niet wanneer de wilde nok aan de slag gaat. Dat wil zeggen dat er geen duidelijk schokje is. Alleen het uitlaatgeluid verandert van een sonore brom in een luidere grauw.

Helemaal bij hoge toeren

De verstelbare nokkenas reageert op het gas, maar het effect merk je het meest vanaf zesduizend toeren. Bij 6.250 toeren zit ook het maximum koppels. En echt 143 Nm is voor een motorfiets enorm! Je moet zelfs oppassen dat de R 1250 GS in de eerste versnellingen niet met het voorwiel van de grond komt.

Tractiecontrole

De elektronische tractiecontrole is dan een geruststelling. Die grijpt niet alleen in bij wielslip achter. Die neemt ook vermogen terug als het voorwiel los komt van de grond en niet meer versnelt met het achterwiel. Het systeem vertaalt dat ook als wielslip.

Schakelassistent

Schakelen zonder de koppeling in te knijpen. Dat kan dankzij de optionele schakelassistent op de test GS. Het duurt even voor we vrienden zijn met het systeem. Op- en terugschakelen gaat supersnel, maar vaak wel met een schokje. Kun je best mee leven, maar zelf koppelen vonden wij fijner. Ook omdat de bak licht en trefzeker schakelt.

Uiterlijk nagenoeg onveranderd

Waarom zoveel aandacht voor het boxerblok? Omdat de BMW R 1250 GS verder weinig is veranderd ten opzichte van de R 1200 GS. De uiterlijke veranderingen zijn minimaal. Het windscherm is ietwat anders van vorm en is nu met een draaiknop in hoogte te verstellen.

Mooi kleurenscherm

LED-koplamp en een tft-kleurenscherm zijn nu standaard, dat was voorheen een optie. Dit scherm is erg goed afleesbaar, met grote cijfers voor de snelheid en de balk voor het toerental is eveneens beter te zien dan bij andere motorfietsen met een dergelijk scherm. Fraaie grafische projectie en animatie ook bij het aanzetten van het contact!

Multi-controller

Je moet even de tijd nemen om de vele menu’s te kunnen vinden en de bediening en activatie te doorgronden. In feite zijn er twee knoppen. Een tuimelschakelaar om uit hoofdschermen/menu’s te kiezen op de linker stuurbediening. En een draaibare ring tussen handvat en stuurschakelaarunit. Dat is de multi-controller van BMW, die een aantal jaren geleden debuteerde op de K 1600. Door draaien scrol je door de menufuncties en door tegen de ring te drukken activeer je een functie. Echt heel handig!

Stuurt met speels gemak

De GS van BMW is al generaties lang een motorfiets waarop iedereen zo weg rijdt. Dat is ook de 1250. Het bullige uiterlijk staat beslist haaks op het goedmoedige stuurkarakter. Je stuurt hem met speels gemak van links naar rechts ook in heel korte wendingen. Alsof je op een vijfhonderdje zit van nog geen 200 kg. Terwijl de R 1250 GS toch wel 249 kg weegt rijklaar.

Sublieme allrounder

Kortom de BMW R 1250 GS voelt vertrouwd, rijdt vertrouwd en blijft daarmee een sublieme allrounder. Inzetbaar voor woon-werk, voor lange vakantietochten met volle bepakking en zelfs voor offroad-avontuur. Monteer dan wel noppenbanden, want met zo’n gewicht wil je maximale grip.

Het verbruik valt alleszins mee. De ShiftCam-technologie zorgt volgens BMW dat de benzineconsumptie bij lage toeren gunstiger uitpakt. Hoe het ook zij, wij kwamen uit op een gemiddelde van ongeveer 1 op 18,5. Dat is voor een motorfiets van dit formaat en met deze kracht best netjes.

BMW R 1250 GS (2018) - MotorRAI.nl

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen