achtergrondafbeelding
BMW R 1200 RS

Motortest – BMW R 1200 RS (2018)

Nazaat van de eerste motorfiets die in een windtunnel werd getest

1 jul 2018, 9:00  •  Motortests  •  Door Wim Otten

De BMW R 1200 RS is de ideale motorfiets voor twijfelaars tussen een slanke en lichte superbike of een kasteel van een toermotor.

Windtunneltest met rijder

BMW was in 1976 de eerste die een motorfiets met berijder in de windtunnel testte. Dat was de BMW R 100 RS. Inmiddels is die legendarisch, vooral door de gestroomlijnde kuip waardoor deze motorfiets met een bescheiden presterend tweecilinder boxerblok dik 200 km/uur haalde. Én bovendien met een voor toen ongekende stabiliteit en windbescherming bij hoge snelheden.

Nazaat legendarische BMW R 100 RS

42 jaar na dato zitten we op de nazaat van deze innovatieve stamvader. Dat is de R 1200 RS. Nog altijd met een tweecilinder boxerblok maar nu met 1.200 cc inhoud en een bult meer vermogen. Het was 70 pk en nu zit de RS op 125 pk. En contactpuntjes en carburateurs hebben plaats gemaakt voor elektronisch motormanagement en injectie.

‘Gebleven is ook de voorbeeldige stabiliteit bij hoge snelheid’

Veel is anders, dat zeker. Gebleven is die typische zitpositie van een RS. Je zit wat voorover maar net niet te ver om last van je polsen te krijgen. De kuip, ook nu, houdt je uit de wind maar je krijgt het niet zo warm als op een toermotor in tropische omstandigheden.

En dat geluid…

Gebleven is ook de voorbeeldige stabiliteit bij hoge snelheid, waardoor lange tochten over snelweg en wegen met vloeiende bochten moeiteloos zijn vol te houden. Terwijl de boxer onder je zijn werk doet met een fijn klinkende sonore brom. Geef je gas, dan blaft de uitlaat nog harder, en bij gas dicht produceert die een paar fraaie plofjes. Net zoals toen je nog carburateurs had.

BMW R 1200 RS van Reisen Sport

De BMW R 1200 RS is een allrounder pur sang met een geheel eigen design. Een motorfiets voor sportief reizen. Per slot van rekening is dat ook de afkorting van RS. Dat staat voor Reisen Sport, zoals RT staat voor Reisen Tour bij de R 1200 RT.

Kleine kuip met toch veel bescherming

De gestroomlijnde kuip van de BMW R 1200 RS is scherp vormgegeven en voorzien van dubbele koplampen. Het ruitje is in hoogte verstelbaar. De dwarsgeplaatste boxermotor sluit strak aan bij de kuip, net als de centraal voor het blok geplaatste radiateur voor de vloeistofkoeling. Het instrumentarium bestaat uit een analoge snelheidsmeter en een boordcomputer met een TFT-display.

Voorvork van BMW S 1000 RR

De BMW R 1200 RS valt net als de R 1200 R op door zijn wigvormige styling, waaraan de omhoog lopende uitlaatdemper bijdraagt. De RS heeft een telescopische upside-down voorvork met vorkpoten van 45 mm dikte. Het frame van stalen buizen is specifiek voor de BMW R 1200 RS ontworpen. Optioneel zijn zijkoffers en een topkoffer leverbaar.

BMW R 1200 RS

Zelfde blok, toch anders

De BMW R 1200 RS heeft hetzelfde boxerblok als de 1200 RT, 1200 GS en 1200 R, met vloeistofkoeling en dubbele bovenliggende nokkenassen. Het blok reageert gretig op het gas. BMW meldt een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 3,3 seconden. We geloven het graag. De trekkracht (koppel van 125 Nm) is altijd direct voelbaar. Die ligt bij lage toerentallen nog net iets hoger dan die van de RT- en GS-modellen.

Dynamiek en veiligheid

In 42 jaar is sturen en stabiliteit met sprongen vooruit gegaan. Dat geldt zeer zeker ook voor veiligheid.
Standaard zijn ABS en ASC (met keuze uit de standen ‘Rain’ en ‘Road). Optioneel is Rijmodi Pro leverbaar. Deze voorziening biedt Dynamic Traction Control (DTC) met een hellingshoeksensor, zodat ook vol gas in een bocht met perfecte controle is te accelereren.

Keyless ride: sleutel op zak

Een prima optie is het Dynamic ESA-systeem waarmee het mogelijk is vering en schokdemping naar behoefte op comfort of juist sportief rijden in te stellen. Andere opties die je ook op dit testexemplaar ziet, zijn led-dagrijverlichting en Keyless Ride, zodat je de motor kunt ontgrendelen en starten zonder de sleutel uit de zak te halen. Ook een optie is de schakelassistent Pro. Hiermee is het mogelijk om op en terug te schakelen zonder gebruik van het koppelingshendel of gas terugnemen. En dat werkt echt ronduit perfect.

Goed zijn zonder uitblinken

De BMW R 1200 RS is zo’n machine die alles goed doet, zonder ergens in uit te blinken. Is het dan een grijze muis? Zeker niet! De boxer heeft precies dat juiste rauwe randje, zowel met geluid, trillingen als schakelen, om rijden nooit saai te laten worden. De BMW R 1200 RS praat als het ware tegen je. Is obstinaat als je hem niet met respect behandelt. Doe je dat wel dan luistert hij direct naar elk commando van sturen, gas geven en remmen.

De prijs is ook nog eens netjes voor een BMW. Vanaf 16.194 euro heb je ‘m. Mocht je dat nog veel vinden, bedenk dan wel dat de BMW voorzien is van een onderhoudsvrije cardanaandrijving. Die is altijd duurder dan kettingaandrijving.

 

Share Tweet Share Share E-Mail


Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.