Motortest – BMW M 1000 RR (2021), superbike voor de straat
Met de groeten van Michael
De letter M koppelt BMW al jaren aan speciale sportieve automodellen, zoals de M3 en de M5. Het is voor het eerst dat deze letter is gekoppeld aan een motorfiets: de M 1000 RR.
Wereldkampioenschap Superbike
Aan de basis van deze supersporter staat de BMW S 1000 RR. Met een raceversie stapte het Duitse merk enkele jaren geleden in het Wereldkampioenschap Superbike. De Nederlandse coureur Michael van der Mark rijdt voor BMW dit jaar in dat kampioenschap: met de M 1000 RR! Daarvan is er ook een straatversie met componenten van de racer, inclusief wielen van carbon.
BMW M 1000 RR afgeleid van racer
De M 1000 RR die we testen kun je dus beschouwen als een afgeleide van de BMW waarmee Michael racet. Het 1.000 cc motorblok van de M van Michael is voorzien van lichte en sterke titanium drijfstangen. Ook het uitlaatsysteem is van titanium. Er is een hoger maximaal toerental mogelijk van 15.100 toeren, circa 500 meer dan bij de S 1000 RR. Het vermogen komt nu op 212 pk en de topsnelheid bedraagt 306 km/h. In 3,1 seconden schiet je van nul naar honderd. En dan is de straat M op zeker nog een tandje tammer dan de raceversie.
M remsysteem? Nou, dat is echt super
Hard rijden is een, hard remmen is twee. Vertragen gaat zo mogelijk nog sneller. In 10,7 seconden kun je volgens BMW Motorrad van 306 km/uur naar stilstand remmen. Dan moet de weg natuurlijk niet nat zijn. Het remsysteem wekt zeker erg veel vertrouwen. De remmen zijn ook opvallend goed te doseren en spreken messcherp aan zodra je ook maar lichte druk op het remhendel uitoefent. Het systeem beschikt over remblokken die voor circuitgebruik geschikt zijn.
BMW ShiftCam
Het blok heeft de ShiftCam-technologie van BMW. Bij hogere toerentallen switcht de inlaatnokkenas naar een andere stand zodat de kleppen verder open gaan en er meer brandstofmengsel naar binnen kan. De viercilinder krijgt merkbaar meer power vanaf ca 5.000-6.000 toeren wat je ook hoort aan de luidere inlaat- en uitlaathuil. Bij 11.000 toeren wordt het maximale koppel van 113 Nm geleverd. Vanaf dat moment gilt de M 1000 RR het uit met haast angstwekkende geestdrift.
Langere en lichtere aluminium swingarm
Van de superbike komt ook de langere en lichtere aluminium swingarm, die zorgt voor meer stabiliteit bij hard accelereren. Niettemin ligt een wheelie altijd op de loer door het geringe totaalgewicht afgetankt van slechts 192 kg. Instelbare Wheelie Control helpt je de zaak onder controle te houden. Ook heeft de M 1000 RR Slide control en Launch Control net zoals bij de WK Superbike. Ook de onderhoudsvrije ketting stamt van circuitgebruik. Invetten is niet nodig en daardoor is de weerstand lager.
M Winglets voor meer downforce
De M Winglets van carbon zijn ook overgenomen van de racer. Het zijn de luchtgeleiders links en rechts vooraan de kuip. In het WK Superbike zijn bijna alle racers hiermee uitgerust. Ze zorgen voor meer downforce. Bij de M 1000 RR is dat maximaal 16,3 kg bij topsnelheid. Meer druk op het voorwiel maakt harder remmen mogelijk. Overigens viel het ons op dat de M Winglets ook de stabiliteit bij meer gangbare, legale snelheden bevorderen. Vooral met zijwind is minder onrust in de machine te merken.
Quickshifter spot on!
Met de quickshifter is supersnel op- en terug te schakelen. In de rijmodus Rain hadden we echter de indruk dat die wat minder snel reageert dan in Road, Dynamic of Race. Dan schakelt de transmissie spot on en is ook de reactie op het gas het felst. Je kunt trouwens daarnaast nog drie rijmodi in Race Pro kiezen. De zijn specifiek voor circuitgebruik.
Comfort is er in enige mate
Aan de andere kant is de BMW M 1000 RR toegerust voor comfortabel rijden. Oké, de zitpositie is sportief voorover, waardoor je echt wel leunt op de polsen. Rustig toerend is dat op de lange duur niet prettig. Maar bij koud weer hoef je geen koude knuisten te hebben, want handvatverwarming is standaard. En met de cruise control kun je jezelf een hoge boete besparen. Want met 192 kg en 212 pk heb je een gewicht-vermogen verhouding waarmee je in een oogwenk van 100 km/uur naar rijbewijs bedreigende zones kunt versnellen.
BMW M 1000 RR (2021) – WALKAROUND – MotorRAI TV
Conclusie
Deze motor heeft een groot bezwaar! Je kunt het vermogen nooit en nergens goed kwijt op de openbare weg. Je verlangt ernaar om je racelicentie te halen, zodat je het circuit op mag. Want daar zijn pas echt de talenten en kwaliteiten van deze M 1000 RR te ervaren. Wij konden slechts snuffelen aan de stabiliteit in snelle bochten, het vertrouwen dat de assistentiesystemen geven en een acceleratie waarvan je stil wordt. De motor niet overigens, want boven de tienduizend toeren jankt hij van plezier en schreeuwt hij om meer en meer. Dan daagt hij je uit keer op keer. Hmm, toch maar snel die racelicentie zien te halen. Die kan er nog wel bij als je toch al besluit om 39.350 euro (2021) voor deze exotische tweewieler neer te tellen. Met het M Competition Package komt de prijs bijna op 45.000 euro. In dit pakket zit een scala aan van carbon gemaakte kuipdelen en spatborden, plus de M Endurance ketting en een 220 gram lichter subframe. Ook zitten in dit pakket een laptimer en een afdekking voor de passagierszit.