achtergrondafbeelding

Motortest – BMW K 1600 GT (2021), de ultieme toermotor?

De motor van 35.000 euro. Wat krijg je ervoor?

14 jul 2021, 12:10  •  Motortests, Nieuws
Wim Otten Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen.

De BMW K 1600 GT is in alle opzichten kolossaal. Met zijn gewicht, met zijn zescilinder in lijn blok en met zijn afmetingen. Een toerkolos van hoog niveau die je intens rijcomfort biedt.

Meer dan 35.000 euro?

“Als je dan toch veel comfort wil, kan je voor dat geld toch net zo goed een auto kopen?” Die vraag komt je vast bekend voor als je net een dure toermotor hebt gekocht. Wij kregen hem bij de geteste BMW K 1600 GT. Met wat extra’s, zoals de metallic witte kleur (Option 719), komt die op een prijs van meer dan 35.000 euro. Nuchter beschouwd koop je daarvoor een knappe auto.

BMW K 1600 GT blinkt uit met techniek en uitrusting

Motorrijden is echter niet te vergelijken met auto rijden. Dat doe je doorgaans niet om praktische redenen. Dat doe je uit passie. En als emotie telt, speelt geld een mindere rol. Een hobby mag wat kosten en voor wie is motor rijden ook niet deels hobby. Misschien is een toermotor niet direct jouw ding, maar de K 1600 GT trekt door zijn techniek en uitrusting altijd de aandacht van iedere motorrijder. Ook als je liever een naked hebt of een supersporter.

Zwaar gewicht die lichtvoetig stuurt

Om te beginnen is er het technisch opvallende zescilinder motorblok dat dwars op de rijrichting is gemonteerd. Het hangt sterk voorover gekanteld in het frame. Dat is gedaan voor een lager zwaartepunt, waardoor de K 1600 GT ondanks zijn hoge gewicht van 334 kg toch lichtvoetig stuurt. Door het gekantelde blok is de wielbasis lang. Dat is weer mooi voor stabiliteit rechtuit rijdend. Het nemen van korte bochten bij lage snelheid vergt wel wat meer input van de rijder. Met andere woorden: dat gaat niet vanzelf.

“Uitlaatsound is een orkestraal akoestisch genot”

Moeiteloos

Dat zescilinder blok draait geweldig soepel en nagenoeg trillingvrij. Vanaf duizend toeren trekt hij moeiteloos op. De power neemt met het stijgen van het toerental merkbaar toe. 175 Nm is het maximale koppel en dat levert hij bij 6.500 toeren. Het is meer dan genoeg om ook in de zesde versnelling moeiteloos vlot op te trekken zonder terug te hoeven schakelen. Ook mooi is de uitlaatsound bij het optrekken. Het zwelt aan van een sonor klinkende contrabas naar verfijnde hoge tonen als van een viool: kortom een orkestraal akoestisch genot. De K 1600 GT klinkt overigens nooit scherp en hard.

Elektronisch aangestuurde vering en demping

De BMW K 1600 GT heeft elektronisch aangestuurde vering en demping, Dynamic ESA met de rijmodi Road en Dynamic. In rijmodus Road is de adaptieve demping gericht op maximale dempingskracht en comfort. De veerspanning is naar wens met een simpele druk op een knop aan te passen aan de belading. Op dezelfde manier kan je tijdens het rijden switchen van Road naar Dynamic – voor een stuggere demping.

Standaard achteruitrijassistent

Dankzij de nieuwe achteruitrijassistentie is de BMW K 1600 GT nog makkelijker te manoeuvreren. En je hebt het ook nodig als je achteruit tegen een heuveltje op moet. Het systeem is te activeren met een knop (R) links op het stuur. Vervolgens komt de motor in beweging als je de startknop indrukt.

Elektrisch verstelbaar windscherm

Comfortabel is ook de elektrisch in hoogte verstelbare ruit. Standaard is tevens het audiosysteem, zodat je onder weg naar de radio kunt luisteren of naar je Spotify-playlist op je telefoon. Daarvoor zit er rechts onderin de kuip een afsluitbaar vakje. Comfortabel is ook de keyless start en centrale vergrendeling van de koffers en vakjes. Je hoeft de sleutel niet uit de zak te halen om te starten en weg te rijden.

In hoogte verstelbaar en verwarmbaar zadel

De zitpositie is al even comfortabel. Het zadel is in hoogte verstelbaar en verwarmbaar. Ook de handvaten zijn verwarmd. Cruise control is eveneens standaard. Veel functies bedien je met een draaibare ring (multi-controller) links op het stuur. Je scrolt door de menu’s door de ring te draaien en je activeert een functie door er tegen te drukken. BMW heeft dit al jaren en het is super gebruiksvriendelijk.

Aangepaste styling BMW K 1600 GT

De styling van de K 1600 GT is recentelijk aangepast. Met name de kuip is nog iets gestroomlijnder gemaakt en de koplampbehuizing is wat sportiever van snit. Kenmerkend zijn de twee ronde koplampen met verlichte ringen als dagrijverlichting. Wordt het donker, dan schakelt dimlicht automatisch in.

Schakelen zonder te koppelen

Shift Assistant Pro maakt het mogelijk op en terug te schakelen zonder te koppelen. Het systeem werkt prima, al hoor je eigenlijk altijd wel een schakelklik. Als je zelf koppelt en heel netjes het schakelpedaal beweegt dan lukt het zonder geluid, maar dan schakel je minder snel en minder schokvrij dan met de Shift Assistant Pro.

Intelligent Emergency Call

In een noodgeval of bij een ongeluk roept Intelligent Emergency Call hulp in. Het systeem is een fabrieksoptie en wordt automatisch of door de berijder geactiveerd. Met de oproep worden ook automatisch de positie en de gegevens van de motorfiets verzonden aan het BMW Call Center.

Conclusie

De BMW K 1600 GT is uniek in zijn soort. In de eerste plaats is het de enige motorfiets met een zescilinder-in-lijn. Verder is er alleen nog de Honda 1800 Gold Wing, maar die heeft een zescilinder boxer. De Honda is nog meer op toeren gericht. De BMW heeft duidelijk een meer sportief rijkarakter. Het hoge gewicht is alleen merkbaar bij manoeuvreren en dan is de achteruitrijhulp absoluut welkom. Door de hoge en ook in hoogte verstelbare ruit is de bescherming tegen wind en regen zeer goed. Je kunt zelfs lang een droge broek houden, omdat de druppels om je heen worden geleid. De K 1600 GT is een ideale motorfiets voor lange afstanden op hogere snelheid en je zult genieten van het soepele sturen bij lange bochten. De beide standaard zijkoffers bieden volop ruimte voor bagage of helm. In het donker valt de bochtverlichting op. De koplampen bewegen met de rijrichting en verlichten de bocht daardoor beter. Een zescilinder verbruikt echter over het algemeen nogal wat brandstof, maar niet die in de K 1600 GT. Knap hoe BMW dit blok toch zuinig heeft weten te krijgen. Gemiddeld is 1 op 15 tot 1 op 17 makkelijk haalbaar.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen