Motortest – BMW K 1600 Grand America
BMW K 1600 Grand America kruising van een Duitser met een American Cruiser, geslaagde match?
Ken je de BMW K 1600? De zware zescilinder motorfiets met prima toerkwaliteiten, die in oktober 2010 op de markt werd gebracht. Die ondanks zijn forse gewicht opvallend licht stuurt. Nu is er een überversie: de BMW K 1600 Grand America. Een slagschip op twee wielen, die met zijn uiterlijk in het vaarwater komt van de Honda Goldwing.
Koning voor binnenweg
Om met de deur in huis te vallen, De BMW K 1600 Grand America is niet jouw motorfiets als je houdt van lange ritten op hoge snelheid over de snelweg. Ook al wekt die door zijn uiterlijk die indruk. Zijn habitat is de tweebaansweg door glooiend land met vloeiende bochten. Wat dat betreft is het een echte cruiser, volgens Amerikaans recept. En dat is: vooral veel comfort voor de highway waar maximale snelheden zijn beperkt tot hooguit 70 mijl.
BMW K 1600 Grand America topsnelheid
Een teken aan de wand is al de begrensde snelheid van de K 1600 Grand America. Harder dan 162 km/uur wil hij niet. Terwijl andere (lees: meer sportieve) versies zoals de K 1600 GT en GTL soepeltjes de tweehonderd in het uur en meer aantikken. De reden voor de begrenzing is de enorme topkoffer met geïntegreerde rugleuning voor de passagier. De wind krijgt er bij hoge snelheid vat op en kan van invloed zijn op de stabiliteit. En eerlijk gezegd merk je dat. Bij circa 130 km/uur wordt de Grand America wat onrustig bij windvlagen. Dat effect treedt minder op met een passagier of zonder topkoffer.
‘Zelfs in standje Dynamic voelt hij nog aan als een fluwelen kussen’
De BMW K 1600 Grand America gooit vooral comfortabele troeven in de strijd. Zelfs met de Electronic Suspension Adjustment (ESA) in standje Dynamic voelt hij nog aan als een fluwelen kussen. Met de elektrisch verstelbare brede ruit in de hoogste stand zit je bovendien nagenoeg uit de wind en kun je zelfs prima het geluid uit de speakers van het audiosysteem horen. Zonder dat het volume op omgevingsverstorend niveau hoeft te staan.
BMW K 1600 Grand America bediening
De bediening van het audiosysteem, maar ook van zaken als handvatverwarming, zetelverwarming en navigatie doe je met een draairing aan de linkerkant op het stuur. Met de duim fladder je door de functies die verschijnen op de display in het instrumentarium. Wil je er een activeren, dan druk je tegen de ring en voilà! Een bedieningssysteem dat BMW sinds enkele jaren gebruikt. Handig? Ja. Veilig? Ook, want de handen hoeven niet van het stuur.
Standaard met achteruitversnelling
De zitpositie op de BMW K 1600 Grand America is relaxt rechtop en laag (750 mm zadelhoogte). Hierdoor is deze K 1600 ook geschikt voor wat kleinere rijders. Je kunt gewoon goed je voeten plat op de grond zetten en dat is met een rijklaargewicht van 364 kg prettig. Ook prettig is de standaard achteruitversnelling. Links op het stuur de toets -R- indrukken en vervolgens rechts op de startknop drukken en de K rolt gewillig stapvoets naar achteren.
Uiterlijk boven functionaliteit
Je kunt je voeten verplaatsen naar treeplanken die voor het motorblok zijn geplaatst. Dus dan zit je met de benen languit in de cruiserhouding. De passagier zit al even relaxt dankzij de brede rugleuning met armsteunen tegen de topkoffer. Daarin passen overigens twee helmen. Een tapijtje beschermt ze tegen krassen. De sierlijk gevormde zijkoffers beloven veel inhoud, maar dat valt wat tegen. Uiterlijk gaat hier duidelijk boven functionaliteit. Ook hier geldt, dan moet je een van de andere K-versies kiezen.
Van bas naar tenor
Het zescilinder motorblok van 1.649 cc is al acht jaar ongewijzigd. De enige aanpassing betreft de omschakeling van de Euro 3-emissienorm naar Euro 4. Het blok is geweldig. Nagenoeg geen trillingen en vanaf pakweg 1.500 toeren trekt hij moeiteloos op. In de derde versnelling een rotonde pakken is geen enkel probleem. Bij optrekken hoor je een sonore bastoon uit de uitlaten, die bij stijgen van toeren verandert in een tenor.
Makkelijk te sturen
De krachtbron levert een vermogen van 118 kW (160 pk) en 175 Nm trekkracht bij 5.250 toeren. In de praktijk kwamen we zelden bij dit toerental. De zespitter is bij lagere toeren al zo sterk dat hij niet uitnodigt om hoog in de toeren door te trekken. Zeker niet bij een cruiser als de Grand America. Fijn is de gewichtsverdeling. Je merkt dat het zwaartepunt vrij laag is, waardoor de motorfiets allerminst zwaar aanvoelt bij sturen. Je beweegt de kolos zonder krachtsinspanning van links naar rechts.
Duolever en cardan
Net als alle andere versies van de K 1600 heeft ook de Grand America de Duolever voorwielophanging. Bij remmen duikt de machine nauwelijks en de ophanging geeft oneffenheden veel minder sterk door dan een doorsnee telescoopvork. De ophanging leidt wel tot een grotere wielbasis, maar dat is het geval van deze cruiser geen bezwaar. Die mag best langgerekt ogen. O ja, hij heeft een cardanaandrijving, maar dat is BMW eerder regel dan uitzondering.
Je moet wel stevig in de buidel tasten voor de BMW K 1600 Grand America. Hij is er vanaf 30.134 euro. De machine waarbij hij in het vaarwater zit, de Honda Goldwing 1800, is er vanaf 30.499 euro.