Motortest – BMW G 310 R (2019)
Back to the basics
Bij BMW denk je toch vooral aan heel veel opties, prijzige opties ook. Maar dat is anders bij deze G 310 R. De fiets die je hier op de foto’s ziet is helemaal standaard. What you see is what you get. En hij kost: 6.044 euro. Dit is de goedkoopste BMW die je kopen kan. Maar is ie ook goed?
Zeldzamere verschijning
Ja, dit is even wat anders dan zo’n R 1250 GS die je in Nederland op vrijwel elke straathoek ziet staan. Deze G 310 R van BMW Motorrad is een wat zeldzamere verschijning. De komst van het instapmodel is niet heel vreemd, want onder het 500 cc is de grootste groei te realiseren voor een motorfietsfabrikant. Buiten Europa is de G 310 R heel populair, vooral in Azië en Zuid-Amerika. In Europa kan de G 310 R interessant zijn voor mensen met een A2-rijbewijs. Maar wat krijg je dan allemaal?
BMW G 310 R (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
Solide motorfiets
In ieder geval een tweewieler met een fraaie afwerking. Hier staat gewoon een solide motorfiets die is opgebouwd uit fraaie materialen. Zijn looks doen vermoeden dat er toch wat opties op zitten, maar dat is dus niet het geval. Als je geen opties aanvinkt, rolt de G 310 R zo uit de fabriek. Heel veel opties zijn er ook niet overigens. In de online configurator vinden we er slechts één: ‘Stijlvariant HP’ voor 59 euro. Je krijgt dan de HP Motorsportkleurstelling, dus wit, rood en blauw. Oogt tof, maar deze in Racing Red gespoten G 310 R mag er ook best zijn.
“Er is slechts één optie.”
Fraaie voorvork
De forse koplamp, sportieve kuip, korte buddyseat, de goudkleurig geanodiseerde voorvork, remklauwen en de aluminium swingarm staan hem goed. Je zou door het dikke uiterlijk bijna vergeten dat deze G 310 R een 313 cc grote vloeistofgekoelde eencilinder heeft. Dit blokje is van het pittige type. Toeren maken wil die en het liefst zo luid mogelijk brullen. Nu wordt dat brullen wat beperkt door de standaard – in onze optiek – te grote uitlaat. Maar een aftermarket sportuitlaat doet vast wonderen.
Bijzonder vlot
De eenpitter levert 34 pk (25 kW) bij 9.500 toeren per minuut en maximaal 28 Nm aan koppel bij 7.500 toeren per minuut. Dat lijkt weinig, maar de G 310 R weegt maar 158,5 kilogram en dat betekent dat deze BMW nog altijd bijzonder vlot accelereert. Je ratelt zo door alle zes de versnellingen heen. Met de koppeling moet je leren omgaan. Het aangrijppunt van de ééncilinder is soms wat lastig te vinden. En omdat het blokje zo snel in toeren klimt, vertrek je vaak al met te veel toeren. Gedoseerd gas geven dus.
“Je moet die G 310 R vooral rijden op dijkwegen of in steden. Dan kun je je lol niet op.”
Snelweg? Niet doen
De topsnelheid van de BMW G 310 R komt uit op 145 km/u, al tikten we op de snelweg ook even 148 km/u aan. Toch moet je eigenlijk niet met zo’n G 310 R op de snelweg rijden. Het is gewoon niet comfortabel. Niet zozeer door de wind, maar op de snelweg lijkt het alsof je continu op topsnelheid rijdt. Bovendien vibreert het frame van deze fiets sterk boven de 120 km/u door het ruige karakter van de eencilinder. Het beeld in de spiegels wordt door alle vibraties zelfs troebel. Nee, je moet die G 310 R vooral rijden op dijkwegen of in steden. Dan kun je je lol niet op en lach je iedereen uit. Dit ding is wendbaar, ontzettend wendbaar. Gooien, smijten, bochtjes aansnijden, elke versnelling voluit, het is heerlijk spelen. En leuk! De zithoogte komt overigens uit op 785 mm. Dat betekent dat je met beide benen solide op de grond staat, ook al ben je aan de korte kant. Het zadel is zeer comfortabel te noemen, óók als je langere afstanden aflegt.
Brandstofverbruik
Naast wendbaar is ie ook best zuinig. De tankinhoud komt uit op 11 liter en met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 25 komt je dus eenvoudig 250 kilometer ver. Maar niet op de snelweg, dan loopt de actieradiusmeter hard af. Tanken is overigens wel een dingetje, omdat het tankklepje niet open blijft staan. Het valt continu dicht. Bovendien moet je de benzine zeer rustig in de tank storten, omdat anders de kans op spetteren bestaat. De benzine laat dan vlekken achter op het zwarte plastic rond de tankopening.
Uitrusting
Hoewel je met deze BMW G 310 R echt terug gaat naar de basics van motorrijden, zit er standaard wel alles op wat je wenst te hebben, dus ook een multifunctioneel display met een digitale klok, display met snelheid, toerental, versnelling, dubbele dagteller, koelvloeistoftemperatuur, brandstofpeil en actieradius. Best compleet dus.
Banden
Ook heeft de G 310 R standaard ABS, vijfspaaks wielen van gegoten aluminium (banden: voor 110/70 R17, achter 150/60 R17), een zijstandaard met onderbreker, RVS-uitlaatsysteem en een LED-achterlicht. Gevarenverlichting ontbreekt, dat is op deze klasse niet verplicht. Een Honda CB 300 R heeft ze ook niet.
“Met deze BMW G 310 R ga je echt terug naar de basics van het motorrijden.”
Kopen?
Wanneer moet je zo’n BMW G 310 R kopen? Tja, das een goede vraag. Als je in een stad woont, dan ben je op z’n G 310 R vrijwel iedereen te snel af. Ook voor de binnenwegen is deze BMW bijzonder geschikt. Dus voor woon-werk valt er prima te leven met een G 310 R, ook als in het weekend de bochten opzoekt.
Concurrenten
Het is alleen dat er aardig wat concurrenten zijn. Denk aan de Honda CB 300 R (5.958 euro) met 31 pk, een Kawasaki Z400 (5.999 euro) met 45 pk en een KTM 390 Duke (6.519 euro) met 44 pk. En dan is er ook nog de Yamaha MT-03 (6.399 euro) met 42 pk. Vooral de Z400, 390 Duke en MT-03 hebben meer power voor dezelfde prijs of een bescheiden meerprijs. Proefrijden dus om te bepalen welke het beste bij jou past. De BMW G 310 R – die zoals gezegd 6.044 euro kost – heeft ons in ieder geval positief verrast wat betreft zijn rij-eigenschappen en prima prijs. Er is overigens ook een BMW G 310 GS voor de wat meer avontuurlijk georiënteerde rijder. Die is er dan weer vanaf 7.044 euro.