achtergrondafbeelding

Motortest – BMW F 900 XR (2020)

Net zo allround als de BMW S 1000 XR?

16 jun 2020, 13:15  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

BMW Motorrad doet er alles aan om ook de jongere rijders aan te spreken. De nieuwe BMW F 900 R – een naked bike – en deze nieuwe F 900 XR – een adventure-sport – moeten daarbij helpen. De F 900 XR is het lichtere broertje van de alom geprezen maar wel prijzige S 1000 XR: de alles-in-een-motorfiets. Is deze F 900 XR net zo allround?

De vanafprijs

BMW levert de 219 kilogram zware F 900 XR vanaf 13.450 euro, daar waar de BMW F 900 R – het naked broertje met dezelfde krachtbron en techniek – de showroom voor 9.770 euro mag verlaten. De ergonomie van de F 900 XR is volledig gericht op sportief en comfortabel toeren, daar waar de F 900 R als ‘bochtenmonster’ wordt gepositioneerd. Toch valt tijdens het rijden direct op dat ook deze BMW F 900 XR niet vies is van een potje sturen. Sterker nog: de motorfiets heeft een heerlijke balans en ‘valt’ heel eenvoudig in bochten. Een scheurijzer dus.

Zithoogte, ook belangrijk

De zithoogte van de F 900 XR is variabel van 775 tot 870 mm zodat zowel langere als kleinere rijders met de F 900 XR kunnen rijden. Standaard heeft de F 900 XR een zithoogte van 825 mm. Je hebt een verlagingset nodig om een zithoogte van 775 mm te realiseren. Deze verlagingset inclusief lagere vering en buddyseat kost je ongeveer 173 euro. In dit geval wordt de veerweg aan de voor- en achterzijde verminderd met 20 mm en installeert BMW een lager zadel. Dankzij die aanpassingen zakt de zithoogte naar 775 mm en dat kan voor kleinere rijders een groot verschil maken om met beide voeten de grond te raken. Bijvoorbeeld als je even moet wachten voor een stoplicht.

Kuipwerk

Het stoere en vooral puntige kuipwerk van de XR-versie biedt voldoende bescherming voor wind en eventuele regen. Ook handig aan de F 900 XR: de compleet instelbare hendels en het in twee standen verstelbare windscherm. Ook tijdens het rijden kun je hem heel eenvoudig verstellen. De voetsteunen staan in een fijne positie en de buddyseat maakt het mogelijk om een passagier mee te nemen. Het zadel is comfortabel zacht. Ook onze bijrijder is er over te spreken. Je kunt aan het zadel duidelijk merken dat deze machine zich ook voor langere toerritten leent.

De kleuren

BMW levert de F 900 XR voor modeljaar 2020 in drie kleurstellingen, te weten Light white uni  (standaard), Galvanic gold metallic en Racing red uni. Het geel of rood kost 206 euro extra. Alleen bij de rode kleurstelling worden de voorpoten in goud afgewerkt. In onderstaande video gaan we tot in de kleinste details in op de nieuwe F 900 XR.

BMW F 900 XR (2020) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

De krachtbron

BMW rust de F 900 XR uit met een 895 cc grote tweecilinder lijnmotor met een vermogen van 105 pk (77 kW) bij 8.500 toeren per minuut en maximaal 92 Nm bij 6.500 toeren per minuut. Er is ook een versie leverbaar die geschikt is voor het A2-rijbewijs. Met die set-up knijpt BMW het vermogen van de tweecilinder naar 48 pk (35 kW) bij 6.500 toeren per minuut en 66 Nm bij 4.500 toeren per minuut. Na verloop van tijd kun je het vermogen van de A2-versie laten verhogen naar maximaal 95 pk (70 kW) en 88 Nm. De topsnelheid van de 105 pk-versie bedraagt meer dan 200 km/u, met 48 pk is 170 km/u mogelijk.

Karakter van tweecilinder

De tweecilinder van de F 900 XR – en dus ook van de F 900 R – is een speciale. Hij lijkt het karakter van een V-twin te hebben. Tot ongeveer 3.000 toeren per minuut heeft het blok een wat rauwe loop. Hij geeft duidelijk aan dat hij gretig uitkijkt naar hogere rpm’s. En zodra je voorbij de 4.000 toeren per minuut komt, begint het blok heerlijk soepel te lopen en vooral te trekken. Dit is een koppelblok, geen toerenmonster. De grens ligt bij ongeveer 9.000 toeren per minuut. Vooral tussen de 4.000 en 8.000 toeren is het feest. Door het riante koppel is op- en terugschakelen nauwelijks nodig, zolang je het blok maar boven de 3.000 toeren houdt.

“Dit is een koppelblok, geen toerenmonster.”

Brandstofverbruik

Dankzij een tankinhoud van 15,5 liter en een gemiddeld verbruik van ongeveer 1:20 moet het mogelijk zijn om 300 kilometer af te leggen op volle tank. Dit is nog een voorzichtige schatting, want na het aftanken van deze machine zien we 380 kilometer op de boordcomputer staan. Wie rustig aan doet, komt dus ver op een volle tank.

Wat is standaard op de BMW F 900 XR?

  • 6,5-inch TFT-kleurendisplay met BMW Motorrad Connectivity
  • LED-koplamp (dim-/grootlicht)
  • LED-knipperlichten
  • ASC (Automatic Stability Control)
  • 2 rijmodi (Rain, Road)
  • Verstelbare rem- en koppelingshendel
  • 12V-aansluiting
  • Verstelbaar windscherm

Vier pakketten

BMW stelt vier pakketten beschikbaar voor de F 900 XR. Dat zijn het Active pakket (582 euro), het Comfort pakket (681 euro), het Dynamic pakket (629 euro) en het Touring pakket (418 euro).

Active pakket

Het Active pakket bestaat onder meer uit rijmodi Pro, verwarmbare handvatten, ABS Pro (bochten-ABS) en Dynamic Traction Control. Rijmodi Pro biedt als aanvulling op de standaard rijmodi Rain en Road ook de modi Dynamic en Dynamic Pro. In dit geval kun je de gasrespons beïnvloeden, maar ook het karakter van het ABS. In Dynamic grijpen ABS en de tractiecontrole voorzichtiger in zodat de rijder het maximale uit de machine kan halen. Ook de gasrespons in Dynamic is net even lekkerder. Wat dat betreft is het dus zeker interessant om het Active-pakket aan te vinken.

“De gasrespons in Dynamic is net even lekkerder.”

Comfort pakket

Het Comfort pakket – niet leverbaar in combinatie met de verlagingset – omvat een middenstandaard, Keyless Ride en Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Met Dynamic ESA kun je tijdens het rijden een andere demperinstelling kiezen.

Dynamic pakket

Het Dynamic pakket bestaat uit twee extra’s: Koplamp Pro en schakelassistent Pro dat op- en terugschakelen zonder koppeling mogelijk maakt.

Touring pakket

Het Touring pakket – tot slot – biedt cruise control en navigatievoorbereiding. Vooral cruise control is een superfijne vondst voor motorfietsen. Het voorkomt te hard rijden, maar biedt ook bakken comfort, vooral op de snelweg. Het systeem laat van BMW Motorrad laat zich heel eenvoudig bedienen. Je kan alles blindelings doen. En dat geldt ook voor het bedienen van het TFT-kleurendisplay met BMW Motorrad Connectivity. Dit is een van de beste infotainmentsystemen voor motorfietsen op de markt.

Eindprijs

Vink je alle opties aan, dan betaal je dik 16.000 euro. Deze testmotor heeft bijvoorbeeld een prijskaartje van 16.521 euro maar is dan ook fully loaded. Wat dat betreft moet je de F 900 XR dus nog wel een beetje op smaak brengen om er het maximale uit te halen. Aan de andere kant heb je ook voor dik 13 mille een complete machine die fijn stuurt.

“Dit is een van de beste infotainmentsystemen voor motorfietsen op de markt.”

Conclusie

Zo explosief als de S 1000 XR is deze F 900 XR niet. Kan ook niet, want met name de krachtbron is een wereld van verschil. Maar wat sturen betreft voelt deze F 900 XR net zo wendbaar aan als zijn grotere broer. Ook met 105 pk is er sprake van een fijne push en komt het voorwiel omhoog als je het gas opendraait. Aan fun geen gebrek dus. Aan comfort ook niet, want dankzij de goede windbescherming, het fijne zadel en de aangename wielophanging is de F 900 XR een multitalent. Wat dat betreft is ie dus net zo allround als de BMW S 1000 XR, maar dan zonder de racy vierpitter van de S 1000 XR.

Share Tweet Share Share E-Mail