achtergrondafbeelding

Motortest – BMW F 800 R (2019)

Maakt deze naked van BMW indruk?

18 aug 2019, 9:45  •  Motortests, Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Suzuki SV650X Café Racer met Café Pack.

In het naked segment zijn de Z900, CB650R en MT-09 klinkende namen. Maar ook BMW heeft een naked in het middensegment: de BMW F 800 R. We gaan een kleine week op pad met deze tweewieler van BMW om te kijken of hij indruk maakt.

Wat! Geen boxer?

De oplettende lezer heeft het vast en zeker al gezien: de BMW F 800 R heeft geen boxermotor. Nope, BMW voorziet deze F 800 R van een 798 cc grote paralell-twin tweecilinder met een vermogen van 90 pk (66 kW) bij 8.000 toeren per minuut en een koppel van 86 Nm bij 5.800 toeren per minuut. Behalve als je de 35 kW-variant neemt (A2-rijbewijs). Deze 48 pk sterke variant heeft een koppel van 69 Nm.

BMW F 800 R (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV

Het karakter van de motor

Wij reden de versie met 90 pk en die bezit over meer dan genoeg power om bovengemiddeld snel te versnellen. Het blok heeft een rustige loop en is vooral onder de 6.000 toeren per minuut vrij lief. Niet erg, want dat betekent dat je hem heel rustig kunt rijden in het verkeer. Wie de tweepitter op zijn falie geeft, krijgt te maken met het andere karakter van deze krachtbron: the dark side. Het blok begint dat vrij fors te trekken, maar explosief wordt het nooit. Deze tweecilinder lijnmotor heeft een lineaire vermogensopbouw. Daar moet je van houden. Het geluid is dan – zelfs met de standaard uitlaat – heel vermakelijk. Een lekkere ruige grom.

Stuurgedrag: indrukwekkend

Twee gezichten dus: comfortabel en opzwepend. Maar waar de BMW F 800 R vooral in uitblinkt is het stuurgedrag. Het lijkt alsof deze fiets zichzelf in bochten gooit, zo makkelijk dat het gaat. Super strak, honderd procent controle, maximale grip. Vooral op dit vlak maakt de F 800 R indruk. De besturing is top. Net als de zithouding en het comfortabele zadel. Dankzij de zithoogte van 790 mm komt vrijwel elke rijder – afhankelijk van je de lichaamslengte – met platte voeten aan de grond.

Brandstofverbruik

Wie de F 800 R rustig rijdt, kan er eenvoudig langere afstanden mee overbruggen. Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 1 op 23. Met een tankinhoud van 15 liter moet je dus sowieso dik 300 kilometer afleggen voordat je weer moet tanken. Over dat tanken gesproken: de tankopening zit bij de 203 kilogram zware F 800 R niet bovenop de tank, maar rechtsachter het zadel. Best grappig eigenlijk.

Standaarduitrusting

De standaarduitrusting is best uitgebreid. Je krijgt ABS, goed te doseren ride-by-wire, de rijmodi Rain en Road, een roestvrijstalen uitlaat, achterste voetsteunen en handgrepen voor duopassagier, een eén-sleutelsysteem voor contact-, stuur, tank- en buddyseatslot, geïntegreerde ontsteking en stuurslot, een verstelbare rem- en koppelingshendel en een goed afleesbaar maar vrij sober ogend instrumentencluster met digitale klok, kilometer- en twee dagtellers, brandstofmeter inclusief reserve, display motortemperatuur en service intervalindicator.

Drie pakketten

De geteste Black Storm-gekleurde F 800 R heeft nog drie pakketten die BMW Motorrad op de F 800 R levert, te weten het Dynamic pakket, Touring pakket en veiligheidspakket. Het Dynamic pakket (376 euro) bestaat uit een buddyseatcover, led-achterlicht, motorspoiler en witte LED-knipperlichten. Met het Touring pakket (635 euro) krijg je een 12V-aansluiting, bagagerek, boordcomputer, kofferdragers links en rechts, een middenstandaard en verwarmbare handvatten. Tot slot nog het een Veiligheidspakket dat 891 euro kost. Je krijgt voor dat bedrag Automatic Stability Control (ASC), bandenspanningscontrole, Electronic Suspension Adjustment (ESA) en Rijmodi Pro.

Dynamic

Rijmodi Pro is een interessante, Je krijgt dan naast de twee standaard rijmodi Rain en Road ook de modus Dynamic. In die stand reageert de BMW F 800 R het lekkerst. Helemaal in combinatie met ESA in de meest sportieve set-up. Zeker dat pakket aanvinken dus.

Totaalprijs

De drie zojuist besproken pakketten kosten samen 1.902 euro en dat bedrag komt nog bovenop de al vrij stevige vanafprijs. BMW vraagt 10.784 euro voor de F 800 R, inclusief 3 jaar garantie. Daarmee is deze BMW aan de duurdere kant, helemaal als je hem vergelijkt met de volgende concurrenten.

CONCURRENTEN:
• Suzuki GSX-S 750 – 9.099 euro – 114 pk
• Honda CB650R – 9.658 euro – 95 pk
• Aprilia Shiver 900 – 9.745 euro – 95 pk
• Kawasaki Z900 – 9.999 euro – 95 pk
• Triumph Street Triple – 10.200 euro – 123 pk
• Yamaha MT-09 – 10.699 euro – 115 pk
• BMW F 800 R – 10.784 euro – 90 pk
• KTM 790 Duke – 11.999 euro – 105 pk
• Ducati Monster 821 – 13.590 euro – 109 pk

Rijkwaliteiten

Je ziet het al, de BMW F 800 R vormt in dit geval – op de Ducati en KTM na – de duurste fiets en is tevens de minst krachtige. Denk daarnaast ook nog aan de opties (deze fiets kost meer dan 13.000 euro) en je begrijpt dat je vooral fan moet zijn van de looks van de F 800 R. De ergonomie is dik in orde, de remmen zijn goed te doseren en krachtig en de afwerking is van hoog niveau. Daarnaast hoef je je over de rijkwaliteiten van deze BMW geen zorgen te maken. Want wat sturen betreft is de F 800 R echt een heerlijke machine. Je moet je alleen over die prijs heen kunnen zetten.

Share Tweet Share Share E-Mail