Motortest – BMW C 400 X (2019)
Stiekem kun je je lol niet op
Motorscooters zijn steeds populairder. Vooral in grote Europese steden als Rome, Parijs en Barcelona zijn de motorscooters niet aan te slepen. Ook in Nederland groeit de populariteit, want files worden erger en erger. Een kleine week mijden we die files met deze BMW C 400 X. Hoe is dat bevallen? En kun je nog een beetje lol trappen met zo’n C 400 X?
De sporen geven
Het is al later op de avond. Het is net 22.00 uur geweest en het is haast uitgestorven op de snelweg. Even geven we de BMW C 400 X echt de sporen om te kijken wat ie in z’n mars heeft. Bij 154 km/u houdt het wel zo’n beetje op. En eigenlijk is dat helemaal niet slecht voor een motorscooter met een bescheiden krachtbron en een toch best stevig gewicht.
Eencilinder benzinemotor
Allereerst maar even de krachtbron: BMW installeert een ééncilinder benzinemotor met een motorinhoud van 350 cc. Het maximum vermogen komt uit op 34 pk (25 kW) bij 7.500 toeren per minuut en 35 Nm bij 6.000 toeren per minuut. Het blokje is niet alleen stil, maar blijkt ook van alle markten thuis. Volgas bij een stoplicht is geen probleem, maar rustig pruttelen tussen de files door op de snelweg ook niet. BMW koppelt de eenpitter aan een continu variabele transmissie (CVT). Gewoon gas geven dus, want zelf schakelen hoeft niet. Het blijkt een heerlijke aandrijflijn met een ook vrij bescheiden dronk. Hij verbruikt ongeveer 1 op 25. Met een tankinhoud van 12,8 liter resulteert dat in dik 300 kilometer range. Prima cijfers, vinden wij.
Geen lichtgewicht
Een lichtgewicht is de BMW C 400 X niet. Hij weegt een stevige 204 kilogram rijklaar, maar omdat meer dan 60 procent van dit gewicht zeer laag is geplaatst, blijft deze motorscooter bijzonder wendbaar. Heel wendbaar zelfs. Gooi hem een bocht in en de motorscooter doet de rest. Het zadel is aangenaam zacht en comfortabel, vooral dankzij de verhoging in je rug. Je kan onderuitgezakt zitten, of rechtop, dat bepaal je helemaal zelf. Het zadel is in dit geval overigens in zwart en rood afgewerkt, maar dat is alleen als je de kleur Alpine white bestelt. Een C 400 X in de kleuren Zenith blue metallic of Black storm metallic heeft een zwart/grijs zadel.
Uit de wind
Over het ontwerp en de constructie van de BMW C 400 X heeft BMW goed nagedacht. Deze motorscooter heeft een metalen buizenframe, twee remschijven vóór en een enkele remschijf achter en ABS en een telescopische voorvork en twee veerpoten aan de achterzijde. Prima hardware dus. Dankzij de hoge voorzijde zit je perfect uit de wind. Langere afstanden afleggen is daardoor geen enkel probleem. Ook benoemen we nog graag even de twee opbergvakken onder het stuur (voorzien van telefoonlader) en een heuse Flexcase. Een watte? Onder het zadel heb je flink wat bergruimte, eventueel voor je motorhelm.
Uit balans
Van het design van de C 400 X moet je houden. Het design oogt modern maar ook vrij druk. En lang niet iedereen zal fan zijn van de koplamp die ‘uit balans’ is. Hoe dan ook: design is een smaakkwestie. Of je hem mooi vindt, moet je dus helemaal zelf bepalen. Met zijn rij-eigenschappen is niets mis en met de afwerking ook niet. BMW gebruikt weliswaar harde kunststoffen, maar wel met een robuuste afwerking. De brandstoftank is tussen je voeten geplaatst, zo laag mogelijk in de scooter. Een prima keuze met het oog op een realiseren van een laag zwaartepunt, maar het resulteert wel in een drempeltje tussen je voeten. Bij het op- en afstappen schampt je voet vaak deze verhoging en dat leidt tot krassen. Opletten dus.
Infotainmentdisplay
Het infotainmentdisplay kennen we van modellen als de R 1250-familie, maar draait in dit geval op software speciaal geschreven voor de C 400 X. Het is duidelijk: dit is een van de beste displays die je op een motorscooter kunt krijgen. Goede graphics, heldere menu’s en eenvoudige bediening, helemaal dankzij de BMW Motorrad Multi-Controller aan het linker handvat. Kwestie van drukken om de menu’s heen te scrollen. Naar wens kun je ook je telefoon koppelen en zodoende gebruikmaken van navigatie. Maar je voelt hem al aankomen: dit display is niet standaard. Je moet de optie ‘Connectivity’ aanvinken (726 euro) om je C 400 X uit te rusten met dit fraaie 6,5-inch TFT-display.
Concurrenten
Sowieso moet er veel van de optielijst komen bij de C 400 X. Een verwarmbare buddyseat en verwarmbare handvatten zijn ondergebracht in het Comfort pakket (480 euro) en voor Keyless Ride – wegrijden met de sleutel in je broekzak – ben je 315 euro kwijt. In de basis kost een BMW C 400 X je minimaal 8.084 euro. Het geteste exemplaar met wat opties komt uit op 10.153 euro. Wat kosten concurrenten dan? We zetten er drie op een rij. De Suzuki Burgman 400A met 31 pk is er vanaf 8.599 euro, voor een Yamaha XMAX 400 met 33 pk ben je 7.899 euro kwijt en een Honda Forza 300 met 25 pk kost je minimaal 6.999 euro. Met wat opties lopen de prijzen van die concurrenten ook op, dus de C 400 X lijkt duur, maar is onder de streep nog best redelijk geprijsd.
“Het is een kwestie van sit and ride. Soms is dat best lekker na een dagje zwoegen op kantoor.”
Conclusie
Een motorscooter is in deze tijden van files nog best een goede oplossing. En een leuke, want ook bochtjes pakken is heel goed mogelijk met een model als de C 400 X. Hij is wendbaar, voelt solide aan, is mooi gebouwd, is lekker zuinig en het is een kwestie van sit and ride. Soms is dat laatste best lekker na een dagje zwoegen op kantoor. Een doordachte machine, die C 400 X.