Motoren van toen: Triumph P 494 uit 1926
De knijptoeter maakt het af
Een motorfiets was vroeger eigenlijk niets meer dan een fiets met een motor. Het zadel, de banden, het kwam vaak allemaal overeen met een stalen ros. Een typisch voorbeeld van zo’n ‘fiets met motor’ is de Triumph P 494 uit 1926: tot op de dag van vandaag 92 jaar oud.
Eencilinder
Fraai toch? In ieder geval is zo’n Triumph P 494 van onschatbare waarde. Hij geeft aan hoe hard de ontwikkelingen in motorland in meer dan 90 jaar zijn gegaan. Voor zijn tijd was deze Triumph heel modern. Voor de aandrijving zorgde een 494 cc grote eencilinder met zijkleppen, gekoppeld aan een handgeschakelde – letterlijk door de pook – 3-traps transmissie.
Knijptoeter
Het exemplaar op de foto’s betreft een exemplaar met een schitterende knijptoeter. Nu lach je erom, toen was het een belangrijk onderdeel van de veiligheidsuitrusting. Wat deze Triumph echt bijzonder maakt is dat het de eerste motorfiets is die op een productielijn werd gebouwd.
Waardevermindering
Grappig detail is dat dit specifieke exemplaar al een keer eerder is verhandeld. Veilinghuis Gooding & Company verkocht hem in 2006 al tijdens de Otis Chandler-veiling voor 22.000 dollar. De verwachte opbrengst was destijds 10.000 tot 15.000 dollar. Nu wordt de motorfiets aangeboden bij RM Sotheby’s met een verwachte opbrengst van slechts 4.000 tot 8.000 dollar.
Historisch object
Zou de vraag naar dit soort historische objecten kleiner zijn dan voorheen? Dat zou wel jammer zijn. Je kan om deze motorfiets lachen, maar realiseer wel dat zonder een motorfiets als deze Triumph de motoren van vandaag niet bestaan zouden hebben.
Ben je op zoek naar de specificaties van een motor? Gebruik dan onze uitgebreide motorzoeker!