achtergrondafbeelding

Moto2-kampioenschap in 2027 volledig op ethanol?

Dat is serieus het plan en motorleverancier Triumph start al met testen

22 dec 2022, 17:08  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Triumph levert de racemotoren voor de Moto2. Andere smaken zijn er niet voor de coureurs. Dus start de producent nu met testen van schonere brandstof die straks wordt voorgeschreven.

Je kent het wel: bij de benzinesoorten die je kunt tanken aan de pomp staat E5 of E10. De duurdere super is meestal E5 en E10 staat vermeld bij de veel gebruikte Euro-benzine. Het gaat om brandstoffen met respectievelijk 5% of 10% bijgemengde bio-ethanol. Die is hernieuwbaar en daarmee CO2-neutraal. Het is allemaal een kwestie van wettelijk opgelegde emissiebeperking.

Triump motorleverancier voor Moto2

Ook de racewereld heeft te maken met deze benzinesoorten. Daar is niks mis mee, maar bio-ethanol heeft een lagere zogenaamde calorische waarde. Je haalt kort gesteld minder power uit deze brandstof. Dat is iets wat je juist niet wil bij een racemotor. Triumph weet dat als hofleverancier van de driecilinder 765 cc blokken voor de Moto2 als geen ander. Hetzelfde blok als in de Triumph Street Triple RS, maar dan met racespecificaties.

E40 benzine in 2024 en E100 benzine in 2027

Triumph heeft nu zijn research-afdeling bij de fabriek in het Brits Hinckley aan de slag gezet voor onderzoek naar benzine met een nog veel groter aandeel bio-ethanol. Dat gaat om E40 met dus 40% bijmenging en zelfs E100 als volledige bio-ethanol brandstof. De organisator van de Moto2, Moto3 en ook van de MotoGP, de firma Dorna, wil namelijk in 2024 overschakelen naar E40 en in 2027 naar E100.

Moto2 Dunlop 2019

Prestaties behouden bij bio-ethanol

“Als enige motorleverancier voor de Moto2-competitie bevindt Triumph zich in de beste positie om ervoor te zorgen dat de nieuwe brandstofstandaard het competitieve niveau op peil houdt. Tests moeten ervoor zorgen dat de koppelrijke Triple-blokken hun prestaties behouden.”

Kennis gebruiken voor wegmotoren

Triumph benut de opgedane kennis voor wegmotoren. Je kunt er dus op rekenen dat de driecilinders binnen enkele jaren probleemloos bio-ethanol kunnen verstoken. Maar uiteraard ook de huidige E5- en E10-benzine, want het zal nog wel wat langer duren voordat E40 of zelfs E100 aan de pomp de enig verkrijgbare brandstof zal zijn.

 

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen