Moto Morini met een cruiser? Jazeker!
En hij heet Calibro, met een motorblok van 700 cc
Moto Morini stapt uit zijn comfortzone van sportieve naked bikes en allroaders. Nu kun je bij dit merk ook aankloppen voor een lekker laag zittende cruiser of een bagger.
Moto Morini timmert stevig aan de weg, sinds het bedrijf onderdeel is van de Chinese Zhongneng Vehicle Group. Er wordt flink geïnvesteerd in nieuwe modellen, zoals de xCape allroader en de Seiemmezzo naked bike. Gevolgd door de nu gepresenteerde Calibro, met een vormgeving die liefhebbers van cruisers zeker zal kunnen bekoren.
Naar Amerikaans voorbeeld
Voor de 700 cc Moto Morini Calibro is overduidelijk gekeken naar motorfietsen van Amerikaanse makelij. Helemaal als je kijkt naar de Bagger-variant en dan vooral naar de stuurkuip met lage ruit. De tank tekent hoog af ten opzichte van het lage zadel met een zithoogte van 725 mm. De Calibro Bagger heeft bovendien zijkoffers die qua vorm de Amerikaanse school volgen.
Moto Morini claimt sportieve potentie
Moto Morini claimt overigens een sportief rijgedrag (voor zover nodig en mogelijk) door een stijf stalen dubbelwiegframe en een laag gewicht van de Calibro van circa 200 kg. De tweecilinder parallel twin meet een cilinderinhoud van 693 cc. Het blok levert 69 pk vermogen en een koppel van 68 Nm. 175 km/uur is de topsnelheid en dat is eigenlijk meer dan voldoende, want op een cruiser zijn hoge snelheden toch niet lang vol te houden. Alhoewel, de hoge stuurkuip van de Calibro Bagger zou je best wel eens verbazingwekkend goed uit de wind kunnen houden.
‘Mechanische schoonheid’
“De Calibro is voor ons een kans om contact te maken met de rijders in het custom-segment. We hebben een product neergezet dat een hoop onmiskenbare Italiaanse karakteristieken heeft, maar dat toch ook doet denken aan de customs uit de Verenigde Staten. De sterke punten van de Calibro zijn het uitgesproken design, de betrouwbaarheid en de balans tussen het rijden en het genieten van zijn mechanische schoonheid”, aldus Alberto Monni, Moto Morini General Manager.
Moto Morini Calibro in Italië ontworpen
De Moto Morini Calibro werd ontworpen in het Italian Style Center in Trivolzio. De motor is er in de uitvoeringen Standard en Bagger. De laatste heeft kunststof zijkoffers van 19 liter en een zogenoemd “batwing” windscherm. De metalen 15 liter benzinetank en full LED koplamp vallen meteen op als designkenmerken van Moto Morini.
Met onderhoudsarme riemaandrijving
De parallel twin drijft via een getande riem het achterwiel aan. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk in onderhoud, maar vermindert ook het mechanische geluid en zorgt voor extra souplesse tijdens het rijden. Het remsysteem bestaat uit een 320 mm schijf voor met tweezuiger remklauw. Achter is een 255 mm schijf gemonteerd met enkele zuiger in de remklauw. Verder heeft de Calibro lichtmetalen tubeless wielen van 18-inch voor en 16-inch achter. De vering wordt verzorgd door een klassieke voorvork en stereo schokdempers achter.
Prijzen Moto Morini Calibro
De Calibro Standaard is beschikbaar in 2 kleuren: Fire Red en Shark Grey. De Calibro Bagger is beschikbaar in de kleur Quartz Black. De motoren zijn er ook als 35 kW-variant voor A2-rijbewijshouders. De Calibro is vanaf eind augustus leverbaar voor € 8.699,-. De Bagger uitvoering kost € 9.699,- en is leverbaar vanaf eind september.