achtergrondafbeelding

Meer vermogen voor Honda NC750X 2021

Ook met rijmodi

11 nov 2020, 16:42  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

De Honda NC750X – een populaire allrounder in Europa – ondergaat voor 2021 een update. De nieuwe Honda NC750X heeft meer vermogen, een hogere rode zone en gereviseerde overbrengingsverhouding van de versnellingsbak. Daarbovenop komt Throttle-By-Wire management, drie rijmodi en een verfijnd en uitgebreid Honda Selectable Torque Control (HSTC).

Update na update

Honda heeft de NC750X continu verbeterd. Zo breidde de motorinhoud in 2014 met 75 cc uit naar 745 cc. In 2016 volgde een avontuurlijkere re-styling en nieuwe instrumenten, DCT-upgrades en LED-verlichting. In 2018 kreeg hij tweetraps Honda Selectable Torque Control en verscheen ook een 35 kW-versie.

Een paar aanpassingen

Voor 2021 staan er weer upgrades op de rol. Het frame is hertekend, de zadelhoogte is met 30 mm verlaagd, de machine heeft een nieuw windscherm, LED-verlichting en een LCD-dashboard. Ook zijn er elektronische rijmodi toegevoegd.

Rijmodi

Het Throttle-By-Wire (TBW) staat toe om het motorkarakter aan te passen door drie standaard rijmodi (Rain, Standard en Sport) en een extra, naar eigen voorkeur aan te passen User-modus. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is nauwkeuriger geworden over drie niveaus. Het optionele Dual Clutch Transmission (DCT) maakt automatisch schakelen mogelijk via een schakelschema dat past bij de gekozen rijmodus, of via de USER-controle.

Euro5

De voornaamste wijzigingen aan de NC750X is het hogere piekvermogen (+3 kW) en een EURO5-compatibel motorblok. Een verbeterde kleptiming en een efficiënter in- en uitlaat dragen bij aan een volgens Honda beter presterende aandrijflijn.

Andere bakverhoudingen

Daarnaast is de overbrengingsverhouding van de eerste, tweede en derde versnelling ingekort (zowel bij handmatig schakelen als bij gebruik van DCT), wat acceleratie vanuit stilstand en bij rollende start verbetert. Beginnend bij 30 km/u zal de NC750X bij acceleratie 20 meter afleggen in 1,7 seconden. Bij 60 km/u draait de motor aan slechts 2.500 tpm. De vierde, vijfde en zesde versnelling zijn nu lichtjes langer om het benzineverbruik te optimaliseren.

Meer power

De slipperkoppeling vermindert de belasting op het schakelpedaal en vergemakkelijkt snel terugschakelen. Bovendien klimt het motorblok nu langer in toeren tot aan de rode zone van 7.000 toeren per minuut en genereert het ook meer koppel boven 5.000 toeren per minuut. Het piekvermogen stijgt met 3 kW tot 58,6 pk bij 6.750 toeren per minuut en het koppel is maximaal 69 Nm bij 4.750 toeren per minuut. Dankzij een benzinetank van 14,1 liter en een verbruik van 1 op 28,3 kun je meer dan 400 kilometer afleggen op één tank.

35 kW-versie

Voor rijders met een A2-rijbewijs is een 35 kW-versie beschikbaar die ook eenvoudig naar volledig vermogen omgezet kan worden door een Honda-dealer. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om de versie met volledig vermogen om te bouwen naar 35 kW door via de Honda-dealer het gasklephuis te vervangen en de ECU opnieuw te mappen.

Lichter

De Honda NC750X werd 6 kilogram lichter dankzij een nieuw frame en gedetailleerde verbeteringen aan motorblok en koetswerk. De LED-koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers achteraan zijn opgefrist. Het opslagcompartiment is ruimer en dus handiger.

Kleuren

De 2021 NC750X 2021 is beschikbaar in de volgende kleurstellingen: Grand Prix Red (Nieuw), Mat Ballistic Black Metallic, Pearl Glare White en Glint Wave Blue Metallic.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen