achtergrondafbeelding

Meer power voor Honda Africa Twin

Meer trekkracht en ook bij een lager toerental

12 okt 2023, 15:07  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Bij een adventure bike of allroad wil je souplesse. Dus vooral power bij lagere toerentallen. Dat is precies wat de Honda Africa Twin nu biedt dankzij een recente update.

Honda heeft de CRF1100 L Africa Twin en de nog hoger op de wielen staande Adventure Sports-versie flink onder handen genomen voor komend modeljaar 2024. De prestaties stijgen en het uiterlijk is opgefrist. Het achterliggende doel is een bredere inzetbaarheid. Lees: meer geschikt voor alledaags gebruik en vooral ook in woon-werkverkeer.

Africa Twin krijgt 7% meer koppel

De paralleltwin van 1.084cc levert vooral meer trekkracht. Het koppel is 7% gestegen naar 112 Nm (was 105 Nm) en wordt nu afgegeven bij 5.500 toeren in plaats van bij 6.250 toeren. Het vermogen blijft hetzelfde. Dat bedraagt voor beide Africa Twin-modellen nog steeds 75 kW (102 pk).

Elektronische vering en demping

Verder komt voor de Honda CRF1100 L Africa Twin Showa EERA wielophanging als optie beschikbaar. Het is een elektronisch geregelde vering en demping. Tot dusver was dit systeem alleen leverbaar op de Adventure Sports-versie. Het systeem biedt vijf modi: soft, mid, hard, offroad en user. Bij die laatste kun je zelf de instellingen van vering en demping bepalen.

Meer asfalt gericht

Opvallend! Honda kiest voor een meer op het asfalt gerichte benadering bij de Africa Twin. De vernieuwde en wat agressiever gevormde bovenzijde van de kuip krijgt een in vijf standen verstelbaar windscherm voor wat meer comfort bij hogere snelheden. Zelfs de wat sterker offroad-gerichte Adventure Sports-versie ondergaat een op verhard wegdek gerichte update. Een kleiner 19-inch voorwiel krijgt die, waarmee de veerweg aan de voorzijde 20 mm afneemt. De voorband wordt ook breder. Volgens Honda ervaar je dan meer feedback en rijdt de Adverture Sports beter controleerbaar met passagier en bagage.

DCT-automaat

Beide Africa Twin-varianten blijven leverbaar met de optionele DCT-automaat. Het schakelen verloopt volgens Honda echter wat natuurlijker. De automaat houdt rekening met bochten dankzij een finetuning van de regelelektronica in samenwerking met de 6-assige IMU-sensor die de hellingshoek van de motorfiets monitort. Honda heeft nog geen prijzen beschikbaar voor de 2024-modellen. Wel is al informatie over de vernieuwde Africa Twin te vinden op de site van Honda.

 

 

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen