Laurin & Klement Slavia Type B: motorfiets van de oprichters van Skoda
1,75 pk uit een cilinderinhoud van 240 cc
Van deze motorfiets heb je waarschijnlijk nog nooit gehoord: de Laurin & Klement Slavia Type B. Het is een motorfiets van de oprichters van Skoda, te weten Václav Klement en Václav Laurin. Het was de eerste motorfiets waarmee het in Mladá Boleslav gevestigde bedrijf in 1901 deelnam aan een internationale race: een langeafstandsrace van Parijs naar Berlijn met tussenstops in Aachen en Hannover. Dik 1.196 kilometer. Drie keer raden wie er won.
Hoe het begon
De heren Laurent en Klement hadden een voorliefde voor hoogwaardige, betaalbare fietsen, maar hadden ook een passie voor racen. Het bedrijf – opgericht in 1895 als een kleine reparatiewerkplaats – groeide al snel als kool: na slechts één jaar had het duo 21 mensen in dienst en brachten ze vijf verschillende fietsmodellen op de markt onder het label ‘Slavia’.
Slavia A en Slavia B
Op 18 november 1899 presenteerde het duo de eerste twee motorfietsen: de Slavia A en Slavia B. Het bedrijf begon met de productie van de Laurin & Klement Slavia B in 1899. In november maakte de motorfiets zijn debuut op het racecircuit in Praag-Bubny naast de Type A. De Type B had een luchtgekoelde eencilindermotor die een vermogen genereerde van 1,75 pk uit een cilinderinhoud van 240 cc; de topsnelheid was 40 km/u. Zoals typisch was in die tijd, had de motor geen versnellingsbak; de motor dreef direct het achterwiel aan met behulp van een platte leren riem. De rijders moesten trappen om de kettinggebaseerde start- en hulpaandrijving zelf te starten.
Narcis Podsedníček
In 1901 debuteerde de Slavia A en Slavia B in de motorsport. Van de in totaal 110 deelnemende voertuigen bereikten er 48 de finish. Narcis Podsedníček – de eerste fabrieksrijder van de motorfabrikant uit Mladá Boleslav – wist in zijn categorie te winnen. Die klasse-overwinning was verrassend omdat niemand hem verwachtte toen hij om drie uur ’s ochtends de finish passeerde: het tijdwaarnemingskantoor was gesloten en er waren geen racecommissarissen aanwezig. De aankomst van Podsedníček werd aanvankelijk bevestigd door lokale politieagenten. De organisator erkende de records van de bewakers echter niet en koos in plaats daarvan vier Fransen op De Dion-Bouton-driewielers als winnaars, waardoor Podsedníček slechts een morele overwinning behaalde. De boeven! Narcis Podsedníček won dus, de held.
Eerste auto van Skoda
Het verhaal van Podsedníček leverde Laurin & Klement op papier niet de overwinning maar wel ontzettend veel internationale aandacht op. De reputatie van het jonge merk kreeg een stevige impuls. In 1905 presenteerde het bedrijf zijn eerste auto, het begin van Skoda. De rest is geschiedenis.