Langen 2 Stroke: exotische caféracer van 250 cc
Check: 80 pk, 112 kg en topsnelheid van 225 km/uur!
Langen Motorcycles in Groot-Brittannië presenteert ‘The 2 Stroke’. Fraai design en prima prestaties. Het is echter een tweetakt. Kan dat nog met de huidige emissie-eisen?
De 2 Stroke wordt aangedreven door een tweecilinder blok met de cilinders in V-opstelling en een inhoud van 250 cc. Hij levert 80 pk en 45 Nm trekkracht, beide bij 11.700 toeren. Toeren maken dus om de gang erin te houden en dat is typisch het karakter van een tweetakt. Mede dankzij het zeer lage gewicht van 112 kg presteert de 2 Stroke geweldig. De makers geven een top op van meer dan 225 km/uur.
Langen piepjonge producent
De Langen 2 Stroke is de eerste creatie van een piepjonge producent. In 2019 is het bedrijf opgericht door designer Cristofer Ratcliffe, bijgenaamd ‘Langen’. Hij werkte hiervoor tien jaar bij CCM Motorcycles, waar hij onder meer de CCM Spitfire ontwierp. Het merk is niet op de markt in Nederland.
Grenzen opzoeken met technologie
De 2 Stroke is opgebouwd met hoogwaardige componenten. Het motorblok is afkomstig van het Italiaanse Vins. Langen stelt dat passie hoofdzaak is. Motoren ontwerpen die allesbehalve doorsnee zijn. Grenzen opzoeken met technologie. En vooral het pure motorrijden en het daarbij horende gevoel vasthouden.
Het lage gewicht van 112 kg is mede bereikt door brandstoftank en bodywork van carbon te maken. Geinig detail: de goudkleurige biezen op het bodywork zijn van echt 24 karaats bladgoud. Verder vallen de dubbele veer-schokdempers achter op. De voorvork is van Öhlins met 43 mm diameter voor de veerbenen. Dat is voor een dergelijke vedergewicht fors te noemen. Je kunt verwachten dat de 2 Stroke dus behoorlijk strak zal sturen en remmen.
Goedkeuring wordt uitdaging
De grens wordt inderdaad opgezocht met tweetakt-technologie. Ook al is er brandstofinjectie en wordt de smerende olie geïnjecteerd (dus niet bijgemengd in de benzine), het is een hele uitdaging om een goedkeuring te krijgen voor een kenteken. Al meer dan tien jaar geleden zijn grote motorproducenten vanwege het niet kunnen voldoen aan emissie-eisen gestopt met de levering van tweetakt-motoren in Europa. Ook in de wegrace en motorcross is tweetakt passé. Dus of de Langen 2 Stroke ooit voor de openbare weg gehomologeerd kan worden? Het is afwachten. Het bedrijf verwacht van wel. Langen noemt een richtprijs van circa 30.000 euro en dat maakt de 2 Stroke extra exotisch.