achtergrondafbeelding

Komt er een BMW R 20 roadster?

De Big Boxer met 2,0-liter cilinderinhoud

5 jun 2024, 13:53  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Een BMW R 20 als een nog dikkere variant boven de R 18? Die lijkt in de maak. Een behoorlijk productierijp ogend concept is klaar.

Als onderdeel van het beroemde Concorso d’Eleganza Villa d’Este, befaamd om zijn elegantie en historische betekenis voor buitengewone voertuigen, trok BMW Motorrad onlangs het doek van de R 20. Het is nog een concept, maar een productieversie van deze roadster lijkt nabij. Motorblok, aandrijving en frame zijn eigenlijk productierijp, omdat alles in grote lijnen is afgeleid van de techniek van de BMW R 18 Big Boxer-modellen.

BMW R 20 als ‘mechanisch meesterwerk’

Volgens Markus Flasch, hoofd van BMW Motorrad is de BMW R 20 concept een mechanisch meesterwerk. Het Big Boxer motorblok is het middelpunt en dat maakt van deze machine duidelijk een creatie van BMW Motorrad. Verder springt de rode en expressieve tank in het oog. De achterzijde van de motorfiets is erg basic gehouden, met een eenpersoonszadel met geïntegreerd achterlicht. Een spatbord ontbreekt, het zadel moet de smurrie van het wegdek opvangen.

Zwart breed wiel achter

Het dubbele wiegframe is gemaakt van buizen van chroom-molybdeenstaal. Opvallend is het zwarte wiel met brede spaken achter met een band in de maat 200/55. Het voorwiel heeft rankere zwarte spaken en om de velg ligt een band in maat 120/70. De beproefde BMW Paralever achterbrug is uitgevoerd in een nieuwe tweearmige variant, ook van chroom-molybdeenstaal.

Kortere wielbasis dan de BMW R 18

De zichtbare cardanas, zoals je die ook ziet bij de BMW R 18, is ingekort. Vering en demping is toevertrouwd aan volledig instelbare Öhlins Blackline elementen. Door de ingekorte cardanas is de wielbasis van 1.550 mm bereikt en een op sportief rijkarakter gerichte naloop van 62,5°. Radiaal gemonteerde remklauwen van ISR aan de voor- en achterkant zorgen voor de vertraging — met zes zuigers voor en vier zuigers aan de achterkant.

Big Boxer-blok nu 2.000 cc

Het middelpunt van de BMW R 20 concept is de lucht-oliegekoelde Big Boxer-motor, nu met een cilinderinhoud van 2.000 cc. Voor de conceptmotorfiets zijn nieuwe cilinderkopdeksels, een nieuwe riemafdekking en een nieuwe oliekoeler ontwikkeld om de olieleidingen gedeeltelijk verborgen te kunnen monteren.

Ronde koplamp met led-verlichting

Ook minimalistisch is de ronde koplamp met led-verlichting en dagrijverlichting in de vorm van een driedimensionale ring. De hoofdkoplamp lijkt optisch te zweven in het midden van deze dagrijlichtring.  “De BMW R20 concept is een gedurfde interpretatie van het DNA van BMW Motorrad”, zegt Alexander Buckan, hoofd design bij BMW Motorrad. “Dit model combineert moderne technische elementen met een klassiek roadster-ontwerp met grote proporties en minimalistische esthetiek.”

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen