Komt de tweetaktmotor toch terug?
Motori Minarelli heeft 300 cc tweetakt die voldoet aan Euro 5-emissienorm
Tweetakt was ooit de norm in de motorsport. De motorblokjes waren licht en leverden veel vermogen maar de vervuilende emissie nekte ze. Of is er toch een oplossing?
Het Italiaanse Motori Minarelli heeft nu een 300 cc eencilinder tweetakt gepresenteerd die voldoet aan de Euro 5-emissienorm. Het blokje is bedoeld voor gebruik in de motorcross. Doordat de emissie beantwoordt aan de momenteel strengste eisen is ook homologatie in een straatmotor mogelijk.
Terugkeer tweetaktmotor?
Dus in feite lijkt daarmee de poort weer wat open te staan voor een terugkeer van de tweetaktmotor. Motori Minarelli dicht de 300 cc in racetrim een vermogen van 50 pk toe. Omwille van de betrouwbaarheid op de langere duur zal het vermogen bij gebruik in een straatfiets lager liggen.
Leverancier voor Fantic
Maar komt er ooit een straatmotor met een tweetakt die voldoet aan Euro 5? Die vraag kan Motori Minarelli niet beantwoorden. Het bedrijf, dat in 2022 zijn zeventigste verjaardag viert, is momenteel vooral leverancier van motorblokken. Onder meer aan Fantic, het merk dat zich puur concentreert op crossers voor wedstrijdgebruik. Verder maakt Motori Minarelli blokjes voor scooters.
Technisch vernuftige tweetakttechniek
De 300 cc is een stukje technisch vernuft. Het is namelijk een hele klus om de verbranding in een tweetakt schoon te laten verlopen. Het blok is in samenwerking met de Technische Universiteit van Modena ontwikkeld. Alles is in de strijd geworpen om de benzine niet met de smerende olie te vermengen. Dat is een must, want juist de bij tweetakten gebruikelijke mengsmering zorgt immers voor de belastende emissie en uitlaatwalm.
Hogedrukinjectie
Bij deze nieuwe 300 cc belandt de benzine via hogedrukinjectie in de verbrandingskamer. De draaiende delen worden gesmeerd met druksmering en de zuiger schraapt net als bij een viertaktmotor de olie langs de cilinderinhoud terug richting carter. Door de brandstofinjectie zijn immers spoelpoorten niet nodig. De uitlaatgassen gaan naar de uitlaat via een variabel geregelde uitlaatklep, zoals bij een viertakt.
Getest in enduro
Inmiddels heeft het blok zijn diensten en kwaliteiten al bewezen in de enduro-race. Rijders waren volgens Motori Minarelli enthousiast over de kracht en vooral de pittige gasreactie bij lagere toerentallen. Het gemis aan trekkracht in de onderste regionen van het toerenbereik was altijd de achilleshiel ten opzichte van de viertaktmotor. Met het Euro 5-blok lijkt dat probleem dus getackeld.
Ook plan voor 50 cc tweetakt
Motori Minarelli stelt ook te werken aan een klein 50 cc tweetaktblok dat voldoet aan Euro 5. Bij een aantal fabrikanten zal daarvoor zeker belangstelling bestaan. Met name bij de makers van lichte scooters en bromfietsen met verbrandingsmotor. Op een aantal markten (in Zuid-Europa en Azië) blijft de animo voor lichte gemotoriseerde tweewielers op benzine groot, omdat de laadinfra voor elektrische varianten (nog) niet op orde is.