achtergrondafbeelding

Moet BSA terugkeren?

Rechten op naam van oer-Britse merk bij Indiase Mahindra

27 aug 2019, 10:31  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Triumph is terug, Norton ook en hoe zit het met BSA? Aan een comeback van dit derde zeer succesvolle Britse motormerk uit de jaren zestig wordt gewerkt.

 

Britse grote drie

Triumph, Norton en BSA beheersten in de jaren zestig van de vorige eeuw de motormarkt. Het waren de drie grote Britse motormerken. Stuk voor stuk hebben de producenten de handdoek in de ring gegooid omdat ze geen antwoord konden bieden op de Japanse merken. Die veroverden de motormarkt in de jaren zeventig en tachtig met betaalbare en betrouwbare machines.

Comeback van BSA

Triumph is sinds 1990 terug. Een stel liefhebbers pakten met Norton in 1989 de draad weer op. Het leverde vooral experimentele creaties op, zoals een Norton met wankelmotor en racers. Norton productiemotoren voor de verkoop zijn er sinds 2008. En nu tekent zich een revival van BSA af. Het grote Indiase concern Mahindra heeft in 2016 de rechten op de naam gekocht. Er is een divisie die zich richt op het uitbrengen van een moderne versie van de BSA Goldstar. Dezelfde divisie die vorig jaar nieuwe machines onder de merknaam van het vroegere Tsjechische merk Jawa heeft uitgebracht.

BSA van origine wapenfabrikant

BSA is van oorsprong een fabrikant van wapens. Het is de afkorting van Birmingham Small Arms. Het bedrijf startte in 1919 met de productie van motorfietsen. Het was in de jaren zestig de grootste motorenproducent ter wereld. Daarna ging het bergafwaarts met de verkopen als gevolg van de Japanse concurrentie. BSA werd ingelijfd door Norton-Villiers-Triumph. Het bleek een laatste stuiptrekking van de ooit zo sterke Britse drie. In 1978 viel het doek.

Elk jaar diverse nieuwe BSA’s

Succesvolle modellen van BSA waren onder meer de Goldstar en de Twin Star. Samen met Triumph is ook nog een 750 cc driecilinder gebouwd. Dat was de BSA Rocket 3. Bij Triumph heette die Trident. In de hoogtijdagen bracht BSA elk jaar diverse nieuwe modellen uit, zowel motoren met eencilinder als tweecilinders tot aan 650 cc. Het merk was geliefd bij een groot publiek, vooral omdat er ook veel betaalbare modellen  bij zaten.

Share Tweet Share Share E-Mail