Groen licht voor kentekenplicht bijzondere bromfietsen
Ook van toepassing voor BSO-bus
De registratie- en kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen gaat door. De ministerraad heeft op voorstel van minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat ingestemd.
De van een bijzondere bromfiets
Een bijzondere bromfiets komt niet voor een Europese typegoedkeuring in aanmerking omdat deze buiten het toepassingsgebied van Verordening (EU)168/2013 valt. Maar een bijzondere bromfiets heeft ook de volgende eisen:
- rijdt niet harder dan 25 km/u;
- heeft een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van maximaal 50 cm3 of een elektromotor met een maximumvermogen van maximaal 4 kW;
- is geen gehandicaptenvoertuig, elektrische fiets met trapondersteuning of bromfiets.
Bijzondere bromfiets die in Nederland goedgekeurd zijn
RDW: “Je mag in Nederland met een bijzondere bromfiets de openbare weg op als hij daarvoor toegelaten is door de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Lichte langzame voertuigen die niet aan de eisen voor de reguliere bromfiets of die van de bijzondere bromfiets kunnen voldoen zoals monowheels, hoverboards en elektrische skateboards mogen niet op de openbare weg gebruikt worden.”
Op dit moment zijn er 17 voertuigen die als bijzondere bromfiets zijn toegelaten. Check de website van de RDW voor de meest actuele lijst bijzondere bromfietsen.
- Segway
- Trikke
- Swing
- Zappy3
Deze aanwijzing door de minister van Infrastructuur en Waterstaat geldt alleen nog voor de Zappy3. - Virto
- Paukool
- Ninebot type E
- LEF (voorheen E-One)
- Robin-M1
- VirtoS
- Kickbike Luxury
- Kickbike Cruise
- Ninebot type Urban
- Yedoo Mezec
- Kickbike Fat Max
- Qugo Runner
- BSO-Bus
Kentekenplicht
Vanaf het moment dat de registratie- en kentekenplicht ingaat, geldt deze voor alle nieuwe bijzondere bromfietsen. Degene die al zijn toegelaten, krijgen een jaar de tijd om dit te regelen.
Minister Harbers, zegt: “We zien steeds meer nieuwe en innovatieve voertuigen om ons heen. Slechts een deel daarvan is goedgekeurd en mag je gebruiken op de weg. Als voertuigen qua uiterlijk op elkaar lijken, is het lastig om te zien of dat specifieke voertuig is goedgekeurd. Dat vind ik onwenselijk, want niet-goedgekeurde voertuigen zijn niet veilig genoeg bevonden. De invoering van een kentekenplicht zorgt ervoor dat mensen én handhavers in één oogopslag kunnen zien of zij met dit voertuig mogen rijden.”
Registratie- en kentekenplicht
Het voorstel wordt nu gedeeld met de Eerste en Tweede Kamer. Vervolgens wordt het naar de Raad van State gestuurd. Daarna kan de registratie- en kentekenplicht in werking treden. Vanaf het moment van inwerkingtreding, geldt de plicht voor alle bijzondere bromfietsen die nieuw in het verkeer worden gebracht. Eigenaren van bijzondere bromfietsen die dan al in het verkeer zijn, krijgen een jaar de tijd om de RDW te benaderen: die kan hun voertuig registreren en van een kenteken voorzien.
5.000 bijzondere bromfietsen
De RDW heeft ingeschat dat er circa 5.000 bijzondere bromfietsen in aanmerking komen voor deze overgangsperiode. Ze hebben laten weten dat dit aantal uitvoerbaar en inpasbaar is. Minister Harbers heeft toegezegd dat de kosten voor een kentekening proportioneel moeten zijn voor de gebruikers. Het registreren van bijzondere bromfietsen die al op de weg rijden, kost dan 18 euro. Het ministerie betaalt het verschil tussen deze prijs en de normale prijs van ruim 50 euro.
Design kenteken
Hoe het kenteken eruit zal komen te zien, is nog niet besloten. Wel wordt sowieso rekening gehouden met de soms beperkte ruimte die hiervoor beschikbaar is op bepaalde bijzondere bromfietsen.
Duidelijkheid op de weg
Door kentekening is het voor iedereen duidelijk welke voertuigen wel en niet op de weg mogen worden gebruikt. Bovendien maakt dit het voertuig herkenbaar, waardoor gebruikers én handhavers weten wat het voertuig wel en niet mag.
Door de registratieplicht kan daarnaast beter worden bijgehouden welke voertuigen op welke plekken worden aangeschaft. Het ministerie schat in dat het aantal bijzondere bromfietsen de komende jaren zal toenemen. Dat heeft consequenties voor de drukte op het fietspad. Het ministerie vindt het belangrijk om deze verwachte groei scherp in de gaten te houden.
Bron: Rijksoverheid