achtergrondafbeelding

Kawasaki Ninja H2 aangepast voor waterstof

Eerste motorfiets ter wereld op waterstof

24 jul 2024, 16:55  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Je kunt gerust spreken van een doorbraak. Kawasaki is het eerste merk dat een motorfiets op waterstof heeft laten rijden, een Ninja H2 met een voor deze ‘schone’ brandstof aangepaste verbrandingsmotor.

Te koop is deze experimentele Kawasaki Ninja H2 op waterstof nog niet. De machine is het resultaat van een onderzoek dat in 2023 is gestart met als doel om benzinemotoren om te bouwen naar het verstoken van waterstof. Dat vergt de nodige technische aanpassingen en ook uitdagingen.

Waterstof Kawasaki is experimenteel

Kawasaki Heavy Industries, waarvan het motormerk Kawasaki onderdeel is, werkt in dit onderzoek samen met Suzuki Motor Corporation, Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co en Yamaha Motor Co. Het doel is het ontwikkelen van waterstofmotoren voor kleine mobiliteitsvoertuigen. Dat zijn dus onder meer motorfietsen.

Test op circuit in Japan

De eerste tests met de Kawasaki Ninja H2 Hydrogen zijn gedaan op het Japanse Autopolis circuit. Het viercilinder motorblok van 998 cc is mechanisch nagenoeg identiek aan de versie die benzine verstookt. Dus ja, de supercharger is gehandhaafd, wat dus betekent dat het blok serieuze prestaties kan leveren. Op benzine levert de Supercharged Ninja H2 200 pk en in R-versie zelfs 310 pk.

Directe waterstofinjectie

Kawasaki meldt nog geen technische specificaties voor de H2 op waterstof, anders dan dat het brandstofinjectiesysteem is aangepast om de waterstof direct in de cilinders te spuiten. En het frame is gewijzigd om plek te maken voor de waterstoftanks. Op de foto’s zie je eigenlijk al waar die zitten: achter de rijder en op de plek waar je normaal gesproken zijkoffers zou bevestigen.

Waterdamp en geluidssensatie van verbrandingsmotor

Deze waterstof aangedreven ICE-motorfiets verbrandt de waterstof. De uitstoot bestaat uit waterdamp en je hoort het uitlaatgeluid zoals bij een benzinemotor. Bij een aandrijving met een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit voor een elektromotor rijdt je eigenlijk op een elektrische motorfiets en die zal dan ook zo klinken: niet bijster enthousiasmerend.

Even geduld nog: komt pas in 2030

Kawasaki Motors en de andere producenten zijn nog wel even bezig met onderzoek voordat een productierijp exemplaar van een motorfiets op waterstof helemaal gereed is. Er wordt gesproken van begin 2030.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen