achtergrondafbeelding

Kawasaki maakt prijzen nieuwe W800 Street en W800 Café bekend

2019 wordt het jaar van de retro bikes

14 jan 2019, 14:36  •  Nieuws
Kris Spithout Door Kris Spithout. De motorolie stroomt deze "Greasemonkey" letterlijk door de aderen. Gek van motoren en liefhebber van het zwaardere Amerikaanse werk.

De 2019-modellijn van Kawasaki bestaat uit maar liefst elf nieuwe en vernieuwde modellen. Tot de noviteiten behoren ook de nieuwe W800 Street en Café. Het tweetal vormt een mooie aanvullingen op de Modern Classic lijn. Kawasaki maakt nu de levertijd en prijzen van deze retro modellen bekend.

The Original Icon

De W800 modellen zijn gebaseerd op de iconische W1 uit 1965. Destijds de zwaarste Japanse viertaktmotor ooit en het begin van Kawasaki’s ‘Quest For Speed’ waaruit later legendarische modellen als de Z1, de ZZR110 en de Ninja H2R voort kwamen. Kawasaki heeft de motoren voorzien van een aantal fundamentele updates. Een compleet nieuw frame, remmen en nog veel meer belangrijke details.

Enkele details en verschillen

De W-modellen zijn voorzien van grote heldere 170 mm LED-koplampen voor extra helder zicht in de avonduren. Het instrumentarium is voor beide gelijk en zoals het bij retro motoren hoort hebben ze een losse kilometer- en toerenteller, voorzien van een subtiel klein LCD-scherm waarop alle nodige waarschuwingslampjes overzichtelijk te zien zijn.

Kawasaki W800 Street 2019

Zitpositie

Hier zien we wel degelijk verschil. De W800 Street heeft een hoog en breed stuur waardoor de zithouding comfortabel rechtop is. De W800 Café heeft een klassiek en laag M-vormig clubman-stijl stuur. De rijder zit hierdoor in een meer sportieve houding en leunt ligt voorover. Het kleine sportieve topkuipje zorgt ervoor dat de rijder minder wind vangt.

De W800 Street is voorzien van een klassieke buddyseat met mooie stiksels dwars over het zadel. Het zadel biedt genoeg ruimte voor een duopassagier. Het zadel van de W800 Café is aanzienlijk korter en heeft een race kontje. Het racekontje is echter gewoon onderdeel van het zadel zodat een duopassagier ook hier ruimte genoeg heeft.

Compleet nieuw frame

Op het eerste gezicht lijkt het frame nagenoeg hetzelfde als zijn voorganger. In werkelijkheid is het compleet vernieuwd. De buitendiameter van de stalen buizen is hetzelfde gebleven. Om meer stijfheid op belangrijke delen te creëren is de buisdikte echter aanzienlijk aangepast.

Comfort en veiligheid

Het stijvere frame, de 39 mm telescopische voorvork met strakkere vering en dubbele schokdempers achter zorgen voor extra comfort. De W-modellen zijn achter voorzien van een enkele 270 mm schijfrem met 2-zuiger-remklauw en voor een enkele 320 mm remschijf ook met 2-zuiger-remklauw. ABS is standaard voor beide modellen.

Kawasaki W800 Café 2019

Retro powerplant

De authentieke uitstraling van de kenmerkende luchtgekoelde Parallel Twin met koningsas is volgens Kawasaki behouden. Het 773 cc grote tweecilinder viertakt motorblok oogt klassiek maar is ultramodern. Het levert 48 pk (35 kW) bij 6.000 toeren per minuut. Vijf versnellingen en een gesloten ketting brengen de paardenkrachten over op het achterwiel.

Prijzen en beschikbaarheid

De Kawasaki W800 Street wordt in maart verwacht vanaf 10.699 euro. De Kawasaki W800 Café is dan verkrijgbaar vanaf 11.499 euro.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen