Kawasaki gaat klassiek
Twee lichte motoren in no-nonsense retro-uiterlijk
De Kawasaki W800 krijgt twee kleine broertjes: de in dezelfde klassieke styling geboetseerde W230 en de Meguro S1. Allebei met een eencilinder motorblok van 233cc.
Waar de roots van de W800-modellen teruggaan naar de W1 650 uit 1966, Kawasaki’s eerste viertakt motorfiets met een grote cilinderinhoud, heeft Meguro een nog langere geschiedenis. Het is één van Japans meest prestigieuze merknamen die anno 2024 100 jaar geleden voor het eerst op een motorfiets prijkte.
Kawasaki W230 en Meguro S1
Het hart van deze modellen wordt gevormd door een karaktervolle 233cc luchtgekoelde ééncilinder. De motor is ontworpen met de focus op trekkracht. Door een balansas worden trillingen verminderd en is er een soepele vermogensafgifte bij alle toerentallen. Het “bouwen van een mooi motorblok” was de doelstelling. Dat leidde tot klassieke details zoals bijvoorbeeld de afgeronde koelvinnen en speciale carterdeksels.
Verwacht geen hoge prestaties
Een vermogen geeft Kawasaki nog niet op, maar wij schatten in dat de eenpitter geen fan van hoge toerentallen zal zijn. Bij een maximaal vermogen van rond de 20 pk zal het wel blijven. Het gaat eerder om koppel. Dat geeft Kawasaki wel op. De maximale waarde is 19 Nm bij 5.800 toeren. Gelukkig is er een zesbak, zodat je al schakelend dichtbij dat maximum kunt blijven. Echt een fiets dus voor lekker rustig cruisen door en rond de stad. En dan trakteren deze lichte klassiekers je stellig op een erg laag brandstofverbruik.
Klassiek rijwielgedeelte
Een telescopische voorvork met vorkpoten van 37 mm diameter zorgt voor een uitgebalanceerd, comfortabel rijgedrag. Achter zijn er dubbele schokdempers, wat zorgt voor een klassiek beeld. De achterdempers kunnen in 5 stappen worden voorgespannen. Door de lage zadelhoogte is de W230 zeer toegankelijk voor kleinere rijders. Met 143 kg rijklaargewicht behoort dit model tot één van de lichtste in deze categorie wat ten goede komt aan de vermogen/gewichtsverhouding. De schijfrem voor ( 265 mm) heeft een remklauw met dubbele zuigers en achter met enkele.
Peashooter-uitlaten
Stalen spatborden voor en achter, peashooter-uitlaten, spaakwielen en het instrumentarium benadrukken de authenticiteit en liefde voor een klassiek ogende motor. Designdetails van de Meguro S1 zijn direct afkomstig van de Kawasaki 250 Meguro SG uit 1964. Zo heeft de Meguro een verchroomde brandstoftank met gelakte panelen en een authentieke Meguro-badge. De nieuwe W230 is leverbaar in de kleur Metallic Ocean Blue/Ebony en de Meguro S1 in Ebony met chromen accenten.