In detail: de nieuwe Honda Africa Twin (2020)
Eind 2019 al te bestellen!
Daar zijn ze dan! De nieuwe 2020 Honda CRF1100L Africa Twin en de 2020 Africa Twin Adventure Sports. Beide fietsen komen eind 2019 op de markt. De vanafprijzen weten we ook al.
2020 Honda CRF1100L Africa Twin
De 2020 Honda CRF1100L Africa Twin is vanaf medio november te bestellen bij de Honda-dealers. Je betaalt minimaal 16.858 euro (de versie met DCT kost 18.158 euro). Er is keuze uit de kleuren Mat Ballistic Black Metallic of Grand Prix Red.
“Maak kennis met de 2020 Honda CRF1100L Africa Twin en Africa Twin Adventure Sports”
2020 Honda Africa Twin Adventure Sports
De 2020 Honda Africa Twin Adventure Sports – die in Nederland standaard is uitgerust met Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA) – is vanaf medio oktober al te bestellen. Er is keuze uit de kleuren Darkness Black Metallic of Pearl Glare White (Tricolor). Prijzen beginnen bij 21.058 euro voor de reguliere versie. De uitvoering met DCT kost 22.358 euro.
In een notendop
Moderner, zuiniger, lichter en nog altijd lekker ruige looks. Honda geeft de nieuwe Africa Twin een lichter chassis (-5 kilogram), een krachtbron met meer cilinderinhoud (voldoet aan de EURO5-norm), bochten ABS, Wheelie Control en Rear Lift Control. Verder heeft de Honda een 6,5 inch TFT touchscreen met daarin Apple CarPlay en Bluetooth connectiviteit en ook cruise control. De dubbele LED-koplampen hebben nu ook Daytime Running Lights (DRL).
De highlights op een rij
- Compacte stijl ontworpen voor offroad met een smal zadel en hoog stuur
- Multi Information Display (MID) 6,5 inch TFT kleurentouchscreen
- Apple CarPlay laat gebruik van de Apple iPhone toe via de MID, de iPhone zelf kan ingeplugd worden via een USB laadpoort aan de rechterzijde van het MID
- MID heeft ook bluetooth connectiviteit
- Zadelhoogte blijft onveranderd op 850-870 mm
- Het stuur staat voortaan 22,5 mm hoger, waardoor er een rechtere zithouding komt en een betere controle over de motor, zowel staand als zittend
- De achterkant is slanker en het zadel is 40 mm smaller, zodat de rijder of rijdster gemakkelijker bij de grond kan
- Nieuwe dubbele LED koplampen staan hoger en de Daytime Running Lights (DRL) passen zich automatisch aan aan de intensiteit van het omgevingslicht
- De voor- en achterknipperlichten hebben een Noodstop Functie. Bij abrupt remmen boven 50 km per uur, gaan de noodknipperlichten aan om andere weggebruikers ervan te verwittigen dat er een harde remactie aan de gang is
- Cruise control is standaard aanwezig
- De SOHC 8 kleps paralleltwin houdt in essentie dezelfde architectuur voor 2020, maar heeft een grotere cilinderinhoud, 1.084 cc in plaats van 998 cc. Het resultaat is dat het vermogen stijgt van 70 naar 75 kW (102 pk) bij 7.500 tpm met een maximum koppel van 105 Nm (in plaats van 99 Nm) bij 6.250 tpm. Belangrijk is dat de toename in vermogen en koppel vanaf 2.500 tpm over de hele lijn voelbaar blijft.
- Om tot de grotere cilinderinhoud te komen, werd de boring niet vergroot (blijft 92 mm), maar wel de slag; van 75,1 mm naar 81,5 mm. De compressieverhouding bedraagt 10.1:1. De cilinderwanden zijn nu in aluminium. Samen met gewichtsbesparingen in onder andere de transmissie, resulteert dit in een motorblok dat nu 2,5 kg lichter is: 66,4 kg. De DCT versie is 2,2 kg lichter met 74,9 kg.
- Nieuwe cilinderkop, kleptiming en -lift, nieuw gasklephuis en andere uitlaat
- Manuele overbrengingsverhoudingen aangepast en tandwielmateriaal geoptimaliseerd, waardoor gewicht bespaard wordt
- De demper heeft nu een variabele Uitlaat Controle Klep of Exhaust Control Valve (ECV) voor verbeterd geluid bij lage omwentelingssnelheden en prestaties bovenin het toerengebied
- Wheelie Control is een andere nieuwe functie. Niveau 1 laat toe om het voorwiel in de lucht te heffen, maar verhindert onverwachte beweging. Niveau 3 verhindert elke vorm van lift van het voorwiel. Niveau 2 is een tussenweg. Wheelie Control kan ook volledig uitgeschakeld worden
Diverse rijmodi
Er zijn vier standaard instellingen voor rijmodi, te weten TOUR, URBAN, GRAVEL en OFF-ROAD. Dit is goed voor de meeste situaties. Daarbovenop komen twee USER-settings, maar zelfs binnen de vaste rij-modi is het mogelijk om een aantal parameters aan te passen. HSTC tussen niveau 1 en 7 (en ‘off’), Wheelie Control tussen niveaus 1 en 3 (en ‘off’) en DCT S mode schakelpatroon niveaus 1-3.
- TOUR gebruikt het hoogste vermogen (1) voor tourrijden met passagier en bagage plus middenniveau van motorrem (2) en een actief bochten ABS.
- URBAN past bij een brede waaier aan vereisten en gebruikt het middenniveau van vermogen (2) en motorrem (2) met actief bochten ABS.
- GRAVEL gebruikt het laagste niveau van vermogen (4) en motorrem (3). Bochten ABS is actief met een offroad setting. Het ABS op de achterrem kan uitgeschakeld worden.
- OFF-ROAD gebruik het lagere middenniveau aan vermogen (3) en het laagste niveau aan motorrem (3). Bochten ABS is actief met een offroad setting. Het ABS van de achterrem kan uitgeschakeld worden.
- USER 1 & 2 bieden de rijder een keuze tussen twee gepersonaliseerde instellingen. Met een keuze tussen vermogen 1-4, motorrem 1-3 en ABS (on-road/offroad) parameters.
Technische specificaties 2020 Honda Africa Twin
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin met 8 kleppen SOHC, 270° krukas en unicam |
Inhoud | 1084cc |
Boring x Slag | 92mm x 81,5mm |
Compressie verhouding | 10.1:1 |
Max. Vermogen | 102pk (75kW) @ 7.500 tpm |
Max. Koppel | 105Nm @ 6.250 tpm |
Geluid niveau | 73dB |
Olie reservoir | 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT) |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Systeem | PGM-FI |
Tankinhoud | 18,8L |
CO2 Uitstoot | 112g/km MT
110g/km DCT |
Verbruik | 4,9L/100km (20,4km/L) MT
4,8L/100km (20,8km/L) DCT |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Starter | Elektrisch |
Batterij Capaciteit | 12V-6Ah Li-ion batterij (20u) |
ACG Output | 0,49 kW/5.000 tpm |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte meerplaatskoppgeling met veren, assist en slipperkoppeling met aluminium nok. DCT – 2 natte meerplaatskoppelingen met veren |
Aandrijving | 6 versnellingen (manueel en DCT) |
FRAME | |
Type | Semi dubbel wiegframe |
CHASSIS | |
Afmetingen (L*B*H) | 2.330mm x 960mm x 1.395mm |
Wielbasis | 1.575mm |
Balhoofdhoek | 27,5° |
Naloop | 113mm |
Zadelhoogte | 850/870mm (lager zadel 825mm, hoger zadel 895mm) |
Grondspeling | 250mm |
Rijklaargewicht | 226kg (DCT 236kg) |
VERING | |
Type voor | Showa 45mm cartridge-type upsd telescoopvork met schroefstijl aanpassing voor veervoorspanning en demping. 230 mm veerweg. |
Type achter | Monoblock aluminium swing arm met Pro-Link Showa met gas-geladen demper, schroefstijl aanpassingen voor veervoorspanning en uitgaande demping, 220 mm slag op achteras. |
WIELEN | |
Velgen voor | Aluminium velg met spaken 21M/C x 2.15 |
Velgen achter | Aluminium velg met spaken 18M/C x MT4.00 |
Grootte velg voor | 21″ |
Grootte velg achter | 18″ |
Voorband | 90/90-21M/C 54H (tube type)
(Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T / Metzeler Karoo Street) |
Achterband | 150/70R18M/C 70H (tube type) (Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T / Metzeler Karoo Street) |
REMMEN | |
ABS systeem | 2-kanaals met IMU Instelbare ABS met on-road en offroad instelling |
Remmen voor | 310mm dubbele wave-type remschijf met aluminium naaf en radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen en remblokken in gesinterd metaal. |
Remmen achter | 256mm wave-type remschijf met enkelzuigerklauw en remblokken in gesinterd metaal. 2 kanaals uitschakelbaar ABS. |
UITRUSTING & ELEKTRONICA | |
Uitrusting | LCD Meter, TFT 6.5inch touch panel multi informatie display |
Beveiligingssysteem | Immobiliser, veiligheids alarm (optioneel) |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Elektronica | Daytime running lights, Bluetooth audio en Apple Carplay, USB poort, auto turn signal cancel, cruise control, emergency stop signal, IMU, HSTC, wheelie control |
Technische specificaties 2020 Honda Africa Twin Adventure Sports
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin met 8 kleppen SOHC, 270° krukas en unicam |
Inhoud | 1084cc |
Boring x Slag | 92mm x 81,5mm |
Compressie verhouding | 10.1:1 |
Max. Vermogen | 102pk (75kW) @ 7.500 tpm |
Max. Koppel | 105Nm @ 6.250 tpm |
Geluid niveau | 73dB |
Olie reservoir | 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT) |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Systeem | PGM-FI |
Tankinhoud | 24,8L |
CO2 Uitstoot | 112g/km MT 110g/km DCT |
Verbruik | 4,9L/100km (20,4km/L) MT
4,8L/100km (20,8km/L) DCT |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Starter | Elektrisch |
Batterij Capaciteit | 12V-6Ah Li-ion batterij (20u) |
ACG Output | 0,49 kW/5.000 tpm |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte meerplaatskoppgeling met veren, assist en slipperkoppeling met aluminium nok.
DCT – 2 natte meerplaatskoppelingen met veren |
Aandrijving | 6 versnellingen (manueel en DCT) |
FRAME | |
Type | Semi dubbel wiegframe |
CHASSIS | |
Afmetingen (L*B*H) | 2.330mm x 960mm x 1.560mm (1.620mm met windscherm in de hoogste stand) |
Wielbasis | 1.575mm |
Balhoofdhoek | 27.5° |
Naloop | 113mm |
Zadelhoogte | 850/870mm (lager zadel 825mm, hoger zadel 895mm) |
Grondspeling | 250mm |
Rijklaargewicht | Incl. Showa EERATM 240 kg (DCT 250 kg) |
VERING | |
Type voor | Showa 45mm cartridge-type upsd telescoopvork met schroefstijl aanpassing voor veervoorspanning en demping. 230 mm veerweg.
EERATM – Showa Telescopische upsd vork met een binnenbuis diameter van 45 mm en Showa EERATM met aanpassingen voor in- en uitgaande demping. 230mm veerweg |
Type achter | Monoblock aluminium swing arm met Pro-Link Showa met gas-geladen demper, schroefstijl aanpassingen voor veervoorspanning en uitgaande demping, 220 mm slag op achteras. EERATM – Monoblock aluminium swing arm Pro-Link met Showa gas-geladen demper, hydraulische op afstand bediende instelling van veervoorspanning en elektrische controle voor compressie en uitgaande demping, 220 mm slag op achteras. |
WIELEN | |
Velgen voor | Aluminium velg met spaken 21M/C x 2.15 |
Velgen achter | Aluminium velg met spaken 18M/C x 4.00 |
Grootte velg voor | 21″ |
Grootte velg achter | 18″ |
Voorband | 90/90-21M/C 54H (tubeless type)
Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T |
Achterband | 150/70R18M/C 70H (tubeless type)
Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T |
REMMEN | |
ABS systeem | 2-kanaals met IMU Instelbare ABS met on-road en offroad instelling |
Remmen voor | 310mm dubbele wave-type remschijf met aluminium naaf en radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen en remblokken in gesinterd metaal. |
Remmen achter | 256mm wave-type remschijf met enkelzuigerklauw en remblokken in gesinterd metaal. 2 kanaals uitschakelbaar ABS. |
UITRUSTING & ELEKTRONICA | |
Uitrusting | LCD Meter, TFT 6.5inch touch panel multi informatie display |
Beveiligingssysteem | Immobiliser, veiligheids alarm (optioneel) |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Elektronica | Daytime running lights, Bluetooth audio en Apple Carplay, USB poort, auto turn signal cancel, cruise control, emergency stop signal, IMU, HSTC, bochtenverlichting wheelie control |